Ve výzkumném a testovacím centru firmy Honeywell v Brně vznikl v uplynulých letech velmi zajímavý přístroj, který má potenciál proměnit leteckou dopravu. Jedním z jejích nejdůležitějších aspektů je totiž bezpečnost. Každé větší komerční letadlo má dnes nainstalovány hned dvě černé skříňky, jež slouží k objasnění příčin případných leteckých katastrof. Ty se sice dějí skutečně výjimečně, klíčové je ale porozumět příčinám všech nehod, aby se již nikdy nemohly opakovat.
K čemu slouží černá skříňka?
Zatímco první černá skříňka slouží k nahrávání hlasu pilotů v kabině (CVR – Cockpit Voice Recorder), černá skříňka druhá zapisuje letová data z důležitých systémů (FDR – Flight Data Recorder). Spolu s dalšími systémy avioniky se nacházejí v zádi letadla a ve skutečnosti nejsou černé, ale sytě oranžové, aby se v případě nehody daly dobře najít.
Jenže co když se to i přes veškerou snahu nepodaří? Právě takový je příběh letu MH370, který se v roce 2014 ztratil i se 239 lidmi na palubě v Indickém oceánu. Černé skříňky z letu AFR447 zříceného v roce 2009 v Atlantiku se hledaly celé dva roky. A historie letectví pamatuje desítky dalších případů, kdy se data nepodařilo najít buď vůbec, nebo nebyla čitelná.
Podle nových požadavků
Agentura Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) si všimla také toho, že původní standard vyžadující, aby se průběžně zapisovaly poslední 2 hodiny letu, je nedostatečný. Na problémy s technikou totiž často upozorňovaly už posádky předcházejících letů. A tak od 1. ledna 2021 platí nový standard ED-112A, podle kterého musí černé skříňky v letadlech nad 27 tun váhy zapisovat a uchovávat posledních 25 hodin záznamů. Jenže k čemu to je, když se stejně nenajdou?
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.