Návrat do automobilové minulosti

Návrat do automobilové minulosti
Sdílej
 
V současnosti dodržují výrobci aut velmi přísné bezpečnostní standardy. Kromě mnoha airbagů a automatických systémů věnují pozornost i konstrukci samotné karoserie, která musí co nejlépe ztlumit srážku a ochránit posádku uvnitř vozu. Pokud se ale vrátíme o padesát let nazpátek - do doby vzniku BESIPu - zjistíme, že tehdy to tak růžové nebylo.

 

Velorex •  Joost J. Bakker, Avjoska, Fototermin

Velorex: Tříkolka pod pláštěm

Slyšeli jste třeba o Velorexu? To bylo populární tříkolé vozítko, které namísto pevné karoserie držely pohromadě jen svařené trubky potažené plachtou ze syntetické kůže. Tvůrci ho původně zamýšleli jako dopravní prostředek pro válečné invalidy. Nakonec se z něj stal oblíbený a cenově dostupný vůz.

Velorex: Hadraplánem na expedici tříkolek po Evropě

Velorex: Hadraplánem na expedici tříkolek po Evropě

O bezpečnosti ale radši ani nepřemýšlejte. Ostatně otec Velorexu, konstruktér František Stránský, zemřel poté, co ve Velorexu dostal smyk na ledovce.

Trabant 601K •  Christoph Neumann, wikipedia

Trabant: Recyklovaná legenda

To, že auta udělala za padesát let obrovský skok dopředu, dokazuje i další ikonický vůz té doby – Trabant. Vyráběl se v tehdejším východním Německu a dodnes se na něj vzpomíná hlavně kvůli karoserii z bakelitu. Přesněji řečeno nešlo o bakelit, nýbrž o duroplast, to důležité však zůstává: namísto oceli vás chránila jen plastová pryskyřice. Dnes bychom ho mohli znovu docenit z hlediska ekologie, neboť duroplast se vyráběl z odpadu při zpracování vlny a bavlny. Bohužel to samé nelze říci o hlučném a smradlavém dvoutaktním motoru, který Trabanta poháněl. Přestože měl jenom 26 koní, pouštěl z výfuku zhruba desetkrát tolik zplodin než moderní auta.

Škoda 121 •  Joost J. Bakker, Avjoska, Fototermin, Škoda Museum Mladá Boleslav 2013

Škodovka: Pásy zapnout!

Domácí jedničkou byla u nás stejně jako dnes Škoda. V roce 1967 kraloval model 1000 MB. Šlo o velmi podařené auto s moderní motorovou technologií, kterou pak převzala řada světových automobilek. Auto se prodávalo nejen v Československu, ale i ve Spojeném království či dokonce v Austrálii. Co se týče bezpečnosti, nabízel vůz revoluční novinku – bezpečnostní pásy pro řidiče a spolujezdce. To nebylo vůbec samozřejmostí! Mimochodem, airbagy se začaly objevovat až o deset let později v amerických autech.

Volha GAZ 24 •  Joost J. Bakker, Avjoska, Fototermin

Volha: Příplatková výbava

Kdo si mohl dopřát něco lepšího, sáhl často po autě Volha GAZ-24. Ta se přes své ryze ruské jméno i původ inspirovala právě americkými vozy. Vznikl tak prostorný, kvalitně zpracovaný a stylový vůz s „next-gen“ funkcemi jako třírychlostní stěrač, odmlžovač zadního skla nebo hodiny. Moderní bezpečnostní výbavu byste ve Volze ale pohledali. Naše malé shrnutí nepokrylo zdaleka všechna auta, která se u nás před půl stoletím dala koupit. Přesto jsme alespoň naznačili, jak se jejich bezpečnost za tu dobu proměnila. A je to i díky organizacím jako BESIP, které se starají o to, aby ježdění byla co největší zábava a co nejmenší riziko.

Více v ABC 11/2017

Rikša, džíp a TATA: Čím jezdí v Africe a v Asii?

Rikša, džíp a TATA: Čím jezdí v Africe a v Asii?

Vision E: Škodovácký elektromobil

Vision E: Škodovácký elektromobil

Největší a nejtěžší: S Macíkem na Dakar

Největší a nejtěžší: S Macíkem na Dakar

Tisíc koní na baterky: Nejžhavější elektrosporťáky dneška

Tisíc koní na baterky: Nejžhavější elektrosporťáky dneška

Klíčová slova:
auto, trabant, Škoda, Velorex, Volha
 

Články odjinud