Jak se dostat do vesmíru? Součástí kosmické agentury jsou i Češi!

Podívejte se do vesmíru pod evropskou vlajkou! Evropa sice v současné době kosmickou loď nemá, ale pokud je vám méně než dvacet, můžete se dočkat.

Ještě před pár lety byla Čechy šance dostat se do vesmíru pouze teoretická. Na oběžnou dráhu létali Američani a Rusové, a pokud jste se nenarodili v těchto zemích nebo nezískali občanství, byli jste prakticky bez šance. Od roku 2008 je ovšem Česká republika členem Evropské kosmické agentury (ESA), takže možnost podívat se do vesmíru nebo alespoň pracovat v kosmonautice se otevírá také nám.

K vesmíru blíže

Evropská kosmická agentura má svá pracoviště po celé Evropě, kosmodrom se ale nachází v Jižní Americe. Nově bude jedno ze sídel dokonce v Praze. Jedná se o administrativní ředitelství navigačního systému Galileo, který bude obdobou amerického GPS. ESA má rovněž tým astronautů, kteří jsou občas členy posádky Mezinárodní kosmické stanice (ISS). Na vesmírný komplex se dostávají ruskými Sojuzy.

Začínáme s kosmonautikou

Jak se můžete k práci v kosmonautice dostat? Pokud nechcete dělat jen úředníka ale stát se přímo astronautem či alespoň pracovat s kosmickými sondami, pak byste měli zvýšit svůj zájem o astronomii i kosmonautiku. Je možné navštěvovat kroužky na hvězdárnách, zúčastnit se Astronomické olympiády ve škole apod. Dalším krokem je vhodný výběr studia, a to ideálně technického či přírodovědného směru. Vhodné je samozřejmě gymnázium nebo průmyslová škola (strojírenství, technické lyceum atd.).

Po dokončení střední školy je vhodné pokračovat s podobným studiem na VŠ, a to třeba na fyzice či astrofyzice (Praha, Brno, Opava, Olomouc), případně na strojírenství třeba se zaměřením na letectví. Například ČVUT v Praze pak nabízí přímo obory „letecké a kosmické systémy“ v rámci navazujícího magisterského studia. V neposlední řadě nesmíte zapomenout ani na znalost jazyků. K angličtině je vhodné přidat německý nebo francouzský jazyk. Evropská kosmická agentura pak nabízí nejrůznější letní školy i pro studenty. Podrobnosti lze najít na stránkách České kosmické kanceláře: www.czechspace.cz.

ESA vybírá nové astronauty. Na let k Měsíci se mohou dostat i Češi

Fyzická kondice

Pokud se chcete stát evropským astronautem, pak kromě vzdělání budete potřebovat také výbornou fyzickou kondici. Výběr astronautů probíhá zhruba jednou za pět let, ten poslední proběhl v letech 2008 až 2009. Další termín je ve hvězdách, bude záležet i na budoucnosti ISS. Počet evropských astronautů je zatím omezený, ale v budoucnu by snad mohla mít ESA vlastní kosmickou loď třeba pro let k Měsíci. Pokud vám je méně než 20 let, máte výhodu, že klíčového výběru astronautů se možná dočkáte v ideálním věku (kolem 30 až 35 let).

Nové technologie i sondy

Když už se nestanete astronautem, můžete v ESA pracovat na nových technologiích nebo se dostat blízko výzkumu vesmíru. Sondy ESA dnes pracují na oběžných drahách Marsu, Venuše, letí vstříc kometě nebo zkoumají Zemi. Celkem má více než 2000 zaměstnanců a roční rozpočet kolem 4 miliard euro (100 miliard korun).
Přičichnout k vesmíru

K vesmíru si můžete také přičichnout za malou úplatu. Společnost Virgin Galactic začne brzy nabízet „vesmírný skok“. Společně s dalšími dobrodruhy vás posadí do malého raketoplánu SpaceShipTwo, který je vynesen speciálním letadlem do výšky několika kilometrů, odkud odstartuje do výšky asi 110 km a vrátí se zpět na Zemi. Pasažér zažije stav beztíže, uvidí zakulacenou Zemi a podívá se na samotnou hranici vesmíru. Let celkově trvá 2,5 hodiny a jedna letenka vyjde na 250 tisíc dolarů (asi 5 milionů korun).

7 minut hrůzy: Curiosity přistála na Marsu