Zdá se vám věda nudná? Odhalte její tajemství

Zamysleli jste se někdy nad tím, proč je obloha modrá? Co skrývá lidská DNA? Podívali jste se na běžné věci přes oko mikroskopu?

Věda rozhodně není nudná a dokázala zaujmout i celou řadu českých vědců a vynálezců, kteří svými objevy změnili svět. Znáte třeba biologa Jana Evangelistu Purkyněho? Ten v roce 1837 přišel na to, že buňky mají pro život zcela stěžejní význam. Přírodovědec Gregor Johann Mendel o 29 let později objevil a zformuloval základními zákony dědičnosti. Chemik Drahoslav Lím společně s Ottou Wichterlem, který mimo jiné objevil silon, společně vyvinuli první kontaktní čočky.

A co třeba signalizační zařízení pro železnici? I tento vynález pochází z “české dílny”, zkountruoval jej technik, průmyslník a vynálezce František Křižík. Jeho nejznámějším vynálezem byla oblouková lampa se samočinnou regulací a známý se stal i díky vynálezu světelné fontány. Z dílny českých vynálezců pochází i bleskosvod Prokopa Diviše nebo lodní šroub od Josefa Ressela. V České republice se narodila i Gerty Coriová, která jako první žena na světě získala Nobelovu cenu za fyziologii a lékařství.

Pořád je co objevovat, zkoumat a odhalovat zatím neodhalené. Důkazem toho je i řada současných českých vědců a vynálezců. Nejenom, že jsou skvělou inspirací pro mladé talenty, ale svými objevy také často překvapují celý svět.

Marcela Fejtová - česká vědkyně, která vynalezla kyber oko

Když navrhla přístroj, pomocí něhož se dá počítač ovládat pouhým pohybem oka, bylo jí teprve osmadvacet let. Pak ale rozvíjela své úvahy dál. Její vědecká práce se tak ubírá k tomu, aby mohl zdravotně postižený člověk pouhým zrakem rozsvítit světlo, polohovat postel nebo řídit elektrický vozíček. Ve světě nemá konkurenci. Přesto o sobě tato skromná dáma tvrdí, že není výjimečná, jen si pozorně všímá věcí kolem sebe a dává je do souvislostí.

Tomáš Tyc - fyzik, spoluautor návrhu neviditelného pláště

Od mala ho bavilo pozorovat věci kolem sebe a přemýšlet nad tím, jak fungují. Vždy ho také lákala neviditelnost jako jedna z nejvytouženějších nadpřirozených vlastností. Spolu se svým německým kolegou Ulfem Leonhardtem sice nestvořil neviditelný plášť, ale přiblížili se mu více než kdokoli před nimi. V současné době se zabývá výzkumem dokonalých čoček.

Chcete se o našich českých objevitelích dozvědět více? Vydejte se po jejich stopách a rozhodněte o tom, který se vám líbí nejvíc. Google společně se SCIO odstartovali projekt “Po stopách vědy”. Na www.postopachvedy.cz máte možnost hlasovat pro osobnost, která se vám líbí nejvíce. Příběhy tří osobností s největším počtem hlasů nakonec zfilmujeme. Zapojte se proto do hlasování a rozhodujte až do 2. října!

Foťte jako profík!