Svištíme na elektřinu: Otestovali jsme supersport Tesla na elektřinu

Svištíme na elektřinu: Otestovali jsme supersport Tesla na elektřinu
Sdílej
 
Supersporty všech značek mě nezajímají. Tesla S mi ale dokázala, že moje prohlášení neplatí u elektromobilů.

 

 

Nejbezpečnější, nejvýkonnější, nejrychlejší, nej... Slovíčka s „nej“ byste u Tesly S mohli vyjmenovávat klidně celý den. Vůz přitom vypadá nenápadně. Když ho Robert ze společnosti Liftago zaparkoval v řadě aut před redakcí, tak jsme si ho vůbec nevšimli. Obyčejné stříbrné auto. Zepředu něco mezi Fordem Mondeo a Hyundai i40, zezadu trošku jako Porsche Carrera. Tesla si zkrátka nepotrpí na okázalost. Auto nemá výfuk a vpředu i vzadu je poměrně velký zavazadlový prostor. Žádný motor pod kapotou. Místo něj jen smotaný dobíjecí kabel.

To ne!

Hned jak jsme vyrazili, ucítil jsem tah silného elektromotoru. Žaludek se mi rozplácl o vnitřní stěnu zad a já měl pocit jako na horské dráze. Horskou dráhu nesnáším! Celou cestu jsem měl co dělat, abych udržel oběd v břiše. Proč? Zrychlení z nuly na sto za 4,3 sekundy. To je sice papírová hodnota, které jsme asi nedosahovali, ale na slabý infarkt a trvalé narušení mojí psychiky to bohatě stačilo.

 

 

 

Elektrobourák Tesla S: Auto tak nějak jinak

Elektrobourák Tesla S: Auto tak nějak jinak

Nízké těžiště

Podle odborníků je Tesla S nejlepší současný elektromobil. A to nejen výkonově, ale také co se týká bezpečnosti. V té mimochodem předčí i auta se spalovacími motory nebo hybridy. Konstrukce specifická právě pro elektromobil dává totiž Tesle velkou výhodu jak v těžišti, tak v deformačních nárazových zónách. Akumulátory umístěné naplocho v celé podlaze vozu mohou za neobvykle nízké těžiště a zvedají hmotnost vozu na více jak dvě tuny. Kvůli nim drží na silnici jako přibitý. Vlastní elektromotor je součástí zadní nápravy, kterou pohání. Na trhu je ale k dostání již Tesla S s elektromotory na obou nápravách a letos přijde Tesla X, což bude SUV.

Skvělé parametry

Elektromotor Tesly S má výkon 310 kW, což je 416 koní. Tím se vůz pasuje do kategorie supersportů. Nejvyšší rychlost 210 km/h může znít možná slaběji, ale kdy to člověk využije, že ano.  Úžasné zrychlení už jsem zmiňoval, ale musím k tomu dodat možná zřejmý fakt: Elektromotor nemusí řadit, takže zvyšování rychlosti je lineární. Klasický vůz i se sebelepší automatickou spojkou musí přeřazovat rychlostní stupně, přičemž na krátký okamžik motor ztrácí výkon. U elektromotoru taková ztráta odpadá. Je to jako autíčko na pouti, kde se šlápne na „plynový“ pedál a už to fičí. Ale jak dlouho, řeknete si možná. Překvapení: Celých 426 km! Stav baterií máte díky počítači neustále pod kontrolou a při jízdě s puštěným plynem či z kopce vidíte, jak se akumulátory zpětně dobíjí.

Jiná jízda

Pokud jsem jako spolujezdec trpěl žaludeční slabostí, za volantem to bylo jiné. Auto je hbité, skvěle ovladatelné a velké zrychlení a výkon motoru řidiči okamžitě přejdou do krve. Je to auto vymyšlené pro lidi – plyn, brzda, volant, nic víc není potřeba. Přesto je pocit z jízdy více než uspokojivý. Jezdím dieselovým SUV, kde je všechno masivní, motor je hezky slyšet a člověk má pocit, že něco řídí. U Tesly je to jiné. V autě slyšíte jen šumění pneumatik po asfaltu, středový panel je úplně prázdný a vše se ovládá buď tlačítky kolem volantu, nebo na obřím dotykovém displeji. Řidič má daleko spíš pocit, že sedí doma u počítače než v autě. Pocit, že něco řídím, jsem nechal ve svém SUV a tady v Tesle jsem měl pocit, že auto je mojí součástí. Takhle nějak budeme jezdit v budoucnosti. A to si dám líbit!

 

Tisíc koní na baterky: Nejžhavější elektrosporťáky dneška

Tisíc koní na baterky: Nejžhavější elektrosporťáky dneška

Meďour bez řidiče? Mercedes jede i tak

Meďour bez řidiče? Mercedes jede i tak

Inteligentní asfalt: Revoluce v automobilové dopravě

Inteligentní asfalt: Revoluce v automobilové dopravě

Quant e-Sportlimousine: Sporťák na slanou vodu

Quant e-Sportlimousine: Sporťák na slanou vodu

Klíčová slova:
auto
 

Články odjinud