Vodíková autíčka H2AC: Závodění s nečekanou energií

Vodíková autíčka H2AC: Závodění s nečekanou energií
Sdílej
 
Tahle H2AC auta nejsou na obyčejné baterky. Pohání je vodíkové články a soutěžit s nimi můžete i vy!

 

Auta s alternativním pohonem jsou v módě. V ábíčku o nich píšeme často, ať už o nových modelech aut s elektrickým nebo hybridním motorem. Elektřina ale není jediná nová možnost, jak uvést vozidlo do chodu. Mluví se i o vodíku. Poprvé vyvolal diskuzi již před deseti lety, pak ho ale zastínila Tesla, Toyota Prius a další elektromobily. Nyní se vrací zpět – a nejen u aut pro dospělé. Ti, co ještě nemají řidičák, si můžou zazávodit s vodíkovými autíčky na dálkové ovládání.

Monoposty? Školy!

Zkratka H2AC zní jako krycí jméno pro tajného agenta. Ve skutečnosti jde o pojmenování celosvětového závodu vodíkových autíček. Jsou v měřítku 1:10 s motorem na hybridní elektricko-vodíkový pohon. V závodech H2AC spolu nesoupeří profesionálové, ale školní skupiny. Jeden tým tvoří 3-5 členů a každý má svoji funkci – buď v depu jako technik nebo s ovladačem jako závodník. Zní to zajímavě? Ano! Proto jsme se zašli podívat na české a slovenské státní kolo na SŠ technické Zelený pruh v Praze.

Středoškoláci se 8. dubna utkají v závodě RC modelů s vodíkovým pohonem

Středoškoláci se 8. dubna utkají v závodě RC modelů s vodíkovým pohonem

Závody vodíkových autíček H2AC: Od nákresu k Formuli

Závody vodíkových autíček H2AC: Od nákresu k Formuli

Celodenní závod aut

Dráha H2AC se podobá okruhu pro Formuli. Najdete na ní ostré zatáčky i dlouhou rovinku. Závod však vyžaduje především vytrvalost, jelikož trvá šest hodin. Během nich se otestují všechny vlastnosti auta. Závodníci sedí s dálkáčemi za mantinelem a pekelně se soustředí. Technici čekají v depu a připravují se na příští zastávku v depu. Do něj zajíždí vůz minimálně jednou za půl hodiny na výměnu baterií – ve skutečnosti ale častěji, protože je potřeba neustále ho opravovat a ladit. Technici musí být dokonale sehraní. V H2AC nevítězí automaticky ten nejrychlejší, medaili si naopak odnese všestranně nejlepší konstrukce. Neustále také dochází ke srážkám, takže klíčem k úspěchu může být i maximálně odolný vůz.

Letošní vodíkoví vítězové

V Praze závodilo čtrnáct českých a pět slovenských týmů. Hlavní cena připadne týmu, který ujede co nejvíce kol. Ocenění ale získají i ti, kteří přinesou zajímavé konstrukční řešení nebo absolvují závod s nejnižší spotřebou. České vítězství si odnesli Škodíci ze Středního odborného učiliště strojírenského Škoda Auto z Mladé Boleslavi, kteří stihli za šest hodin ujet 793 kol. Slovenské prvenství získal tým Sosake ze Střední odborné školy automobilové v Košicích se 641 koly. Vítězové postoupí do 24 hodin dlouhého finále ve Francii, kde poměří síly se studentskými týmy z celého světa.

Přidáte se?

Závody H2AC pořádá společnost Horizon, která vodíkové akumulátory vyvíjí. Pokud byste chtěli s kamarády ze školy také závodit, můžete se přihlásit do příštího ročníku. Stačí se domluvit s učitelem a sehnat nadšené kamarády. Horizon vám zdarma poskytne všechny díly potřebné k sestavení auta. Učitel pak dostane instrukce, jak vám vysvětlit návrh a konstrukci auta. Zkusíte to? Napište nám pak do ábíčka, jak se vám s autíčkem daří!

 

Na elektřinu nebo na vodík?

Rozhodnout se pro správný alternativní pohon není snadné. V současné době stále populárnější elektromobily kritizují odborníci na energetiku. Tvrdí, že kdyby na elektřinu jezdil každý, musely by se od základu přebudovat elektrické sítě. Představte si, že na velké sídlištní parkoviště přijede po práci několik set rodičů v autech a všichni je zapojí do zásuvky. Nejspíš by to znamenalo okamžitý výpadek proudu.

Vodík má pro změnu problém s nedostatkem čerpacích stanic (v ČR je jen jedna v Neratovicích). Navíc vodík nelze těžit. Musí se vyrobit a většina vodíku na světě vzniká zpracováváním zemního plynu. To způsobuje vznik nebezpečných skleníkových plynů. Vodík bez škodlivin můžeme sice získat z vody, k tomu ale potřebujeme náročné stroje poháněné elektřinou z běžných zdrojů jako uhlí nebo jádro. Vodíková auta navíc spotřebují velké množství často nedostatkové vody.

Vodíkový pionýr na prodej

První dostupné vodíkové auto se objevilo nedávno a jmenuje se Toyota Mirai. Nedosáhne sice vysoké rychlosti, skvěle ale akceleruje a oproti svému sesterskému modelu na elektřinu Prius se lépe ovládá. Při svižnější jízdě ujedou oba vozy na jedno nabití zhruba 300 km. Ve srovnání s elektromobilem je ale dražší – nejlevnější verze vyjde na 1,8 milionu Kč. Ještě letos by se měl v prodeji objevit další vodíkový vůz Honda Clarity.

Více o autech najdete tady

POZVÁNKA H2AC Start: České finále vodíkových RC aut

POZVÁNKA H2AC Start: České finále vodíkových RC aut

Quant e-Sportlimousine: Sporťák na slanou vodu

Quant e-Sportlimousine: Sporťák na slanou vodu

Wowvee • Zdroj: ABC/Pavel Dobrovský

Klíčová slova:
auto, H2AC, vodík, pohon, alternativní, model
 

Články odjinud