Cyklodílna Festka: Postavit kolo je věda! | Ábíčko.cz

Cyklodílna Festka: Postavit kolo je věda!

Cyklodílna Festka: Postavit kolo je věda!
Sdílej
 
Rám na kolo lze vyrobit z mnoha materiálů. Pojďte se podívat, jak se to dělá a který je nejlepší.

 

Festka je výrobce špičkových rámů silničních kol. Podle toho, jaké kolo zrovna skládají, sáhnou konstruktéři buď po titanu, nerezové oceli, nebo karbonu. Všechny rámy musí být stejně pevné aby splňovaly bezpečnostní normy. Materiály se ale liší váhově. Rámy od Festky mají ale nízkou hmotnost při zachování vysoké tuhosti. Není divu, že je žádají cyklisté, kteří jezdí třeba na Mistrovství světa!

Stará těžká klasika

Nejstarší a nejběžnější materiál je pevná a pružná ocel. Má i stinnou stránku – ocelové rámy jsou drahé a velmi těžké. Šikovný rámař si s tím umí poradit a pracuje s trubkami se stěnou tenčí než 0,5 mm. Kvůli tomu není kvalitní ocelový rám přehnaně těžký a zároveň zůstává fantasticky pevný.

Drahý držák

Titan je vynikající moderní materiál. Na rozdíl třeba od duralu nepodléhá vlivům počasí, uchovává si své chemické vlastnosti a vydrží mnohem déle. Přitom je při nižší váze pevný jako ocel a dokáže skvěle tlumit vibrace. Jeho nevýhodou je vysoká cena. Vyrobit titanový rám také vyžaduje velké zkušenosti, zejména svařování je velmi náročné. Rámaři, kteří umí titan zkrotit, se předhánějí v jemné práci podobně jako hodináři nebo šperkaři.

Moderní vlákno 

Rám můžete mít také z kompozitu. Jde o materiál z uhlíkových vláken a pryskyřice, která vlákna drží pohromadě. Ve srovnání s ocelí a titanem má nejlepší poměr hmotnosti a tuhosti. Práce s ním je ale ošemetná. Vrstva karbonových vláken je neuvěřitelně pevná podél vláken, zároveň je ale velmi křehká v příčném směru, kde zatížení přenáší hlavně pojivo. Aby karbonový rám vydržel, musí se vlákna pokládat v několika vrstvách pod různými úhly.

Přesná práce

Zní to jednoduše? Zkuste ale přesně odhadnout úhel položení! Stačí jemná odchylka a rám bude mít jinou tuhost a kolo jiné jízdní vlastnosti. Festka se proto spojila s Českým vysokým učením technickým a firmou Compotech, která disponuje technologií přesného navíjení vláken. Vypočítané úhly vláken při návinu jsou dodrženy, tím pádem se nemusejí přidávat vrstvy navíc. Vlákno není nikde přerušené a kvůli tomu je navinutá trubka také extrémně pevná. Festka tak složí pevný rám za použití menšího množství uhlíkových vrstev, což pro cyklistu znamená menší váhu celého kola. Vzhledem k tomu, že po karbonu sahají hlavně profesionální cyklisté, je každý gram odlehčení důležitý. Parametry rámů se testují ve specializované zkušebně a při jízdě se závodníkem na velodromu. Následně se ve spolupráci s ČVUT optimalizují pomocí virtuálního výpočtového modelu.

Jak vzniká rám

Stavba rámu začíná nastavením ideálního posedu jezdce. Stejně jako při tvorbě animovaných filmů nebo videoher se používá snímání polohy skutečného člověka (tzv. motion capture). Jezdec má na těle senzory, které jeho pohyb přenáší do digitální podoby. Podle počítačového modelu vznikne geometrie rámu. Rámař pak trubky sestaví ve speciálním přípravku, tzv. polohovadle, jehož účelem je dodržení přesné polohy a vzájemných úhlů jednotlivých trubek. Kovové rámy se svařují a karbonové je třeba slepit, vytvarovat přechody a spoje zalaminovat. Nakonec putuje rám do lakovny, kde se buď nastříká, nebo může grafik vytvořit jedinečný design.

A pak už jen nasadit kola a vybavení a hurá na kolo!

Více o kolech:

Boxxbike: Jízda na super rychlém elektro kole

Boxxbike: Jízda na super rychlém elektro kole

Jízda budoucnosti? Přece na kole!

Jízda budoucnosti? Přece na kole!

Létající kolo: Cyklistika budoucnosti

Létající kolo: Cyklistika budoucnosti

Jak fungují elektrokola: A jak se v nich vyznat

Jak fungují elektrokola: A jak se v nich vyznat

Elektrokolo: Dopravní prostředek budoucnosti

Elektrokolo: Dopravní prostředek budoucnosti

Budeme tisknout rámy kol?

Budeme tisknout rámy kol?

1080p 720p 480p 360p 240p

Elektrokolo Boxxbike • Zdroj: ABC/Pavel Dobrovský

Klíčová slova:
Festka, kolo, cyklistika, rám, výroba