Pražské metro 2/3: A pak přišla trasa A

Pražské metro 2/3: A pak přišla trasa A
Sdílej
 
Jako druhou trasu metra dostala Praha Áčko – zelenou linii, která se dnes kroutí od motolské nemocnice do Hostivaře. Pojďme se podívat na její začátky!

 

Zelená zbarvila mapu podzemní sítě v roce 1978. A protože křižovala červenou trasu C, dočkali se Pražané i prvního přestupního bodu – Muzeum. Původní trasa vedla od Leninovy (dnešní Dejvická) na Náměstí Míru, potom se dál rozrůstala až do stanice Želivského a napojila tak na podzemní dráhu celé Vinohrady. K poslednímu rozšíření dráhy došlo před třemi lety, když se příhodně protáhla až k nemocnici v Motole a přiblížila cestující k letišti Václava Havla skrz stanici Nádraží Veleslavín.

Výstavba metra A • 

Nejhlubší stanice

Stavaři museli v ulicích dávat velký pozor, aby nepoškodili základy historických budov, protože kopali velmi hluboko pod nimi. Dokonce vyhloubili nejníže položenou stanici pražského metra (53 metrů pod zemí), do které vás z Náměstí Míru svezou nejdelší eskalátory v Evropě. Zkuste si taky někdy všimnout, že na trase A mají stanice většinou jen jeden výstup. Architekti je totiž navrhli tak, aby mohli v případě potřeby druhý dostavit, k čemu už se ale nikdy nedostali.

Nejhlubší stanice metra je Náměstí míru • 

Metro a Metron?

Cestování linkou A mělo lidem připomínat, že pohybují pod krásným historickým centrem města. Proto jsou některé stěny naproti nástupištím ozdobeny jedním pruhem typické barvy ve třech odstínech, společně s druhým zlatým, který ho doplňuje. Pro názvy stanic a jiné texty na trasách metra navrhl designér Jiří Rathouský originální font písma, kterému dal trefný název Metron.

Souprava metra typu 81-71 • 

Vozy z Ruska

Poprvé se po kolejích prohnala i nová řada sovětských vozů. V původních soupravách Ečs byly všechny vagóny stejné – nerozlišovaly se na čelní a vložené, to znamená, že každý z nich měl na jednom konci stanoviště pro strojvůdce, na druhém místo pro cestující. U jeho nástupce typu 81-71 provedli konstruktéři pár vylepšení, jako například rozdělení vozů právě na čelní a vložené, díky čemu zvládl pobrat více lidí. Poslední z nich dojezdily v roce 2009 a dopravní podnik je potom znovu vyměnil za nové.

Dispečink řídící bezpečnost provozu • 

Na nejkratší lince to z konečné na konečnou trvá půl hodiny a za tu dobu hlas moderátorky Světlany Lavičkové ohlásí dohromady 17 stanic. Příště se podíváme na historii trasy B.

Přečtěte si také:

Pražské metro 1/3: Výlet do začátků podzemní sítě a trasy C

Pražské metro 1/3: Výlet do začátků podzemní sítě a trasy C

Hyperloop jede! Testování dopravy budoucnosti

Hyperloop jede! Testování dopravy budoucnosti

Pražské metro 3/3: Jak vznikla trasa B

Pražské metro 3/3: Jak vznikla trasa B

5 nejdelších vlaků světa

5 nejdelších vlaků světa

ABC TV Video: Mazací tramvaj

720p 480p 360p 240p

Mazací tramvaj není žádná guma • Zdroj: ABC

Klíčová slova:
metro, historie, doprava, tunel, technika, seriál ABC