Pražské metro 3/3: Jak vznikla trasa B

Pražské metro 3/3: Jak vznikla trasa B
Sdílej
 
Poslední trasa pražského metra, kterou jsme ještě nezpracovali, má označení B. Jde o nejmladší linii, která dnes spojuje Zličín s Černým mostem.

 

První Céčko a druhé Áčko kvalitně sloužilo Pražanům, ale bylo zapotřebí propojit ještě vzdálenější konce hlavního města. A to měla za úkol trasa B. Všichni cestující si na ni museli počkat až do roku 1985. „Béčko” se prvním úsekem připojilo k Florenci a vytvořilo uprostřed dopravní podzemní sítě trojúhelník s vrcholy přestupních stanic: Muzeum, Florenc, Můstek.

První tři trasy pražského metra • 

Opuštěná stanice

Od svých předchůdců se liší svoji zajímavou architekturou. Příkladem je stanice Rajská zahrada, kde jsou koleje uspořádány nad sebou nebo typické bílo-oranžové osvětlení sladěné na prvních sedmi zastávkách. Další zvláštností je postup, jakým stavba trati probíhala. Plánovaný třetí úsek předběhl druhý a pátý udělal to samé čtvrtému. Možná proto trať působí trochu nedomyšleně a uspěchaně, to dokazuje například zastávka Radlická, která je druhou nejméně vytíženou z celé sítě, protože v jejím okolí skoro nikdo nebydlí.

Zastávka metra Rajská zahrada • 

Plovoucí metro

Pouhý jeden rok po dokončení celé trasy došlo k největším povodním u nás. Ničivá voda z roku 2002 zatopila celkem 15 stanic a nejhůře na tom byla právě linka B. Přes půl roku museli hasiči odčerpávat vodu ze zaplavených stanic, protože systém protipovodňové ochrany v metru nebyl dostatečně udržován, selhal a na některých místech vůbec nebyl. Škody muselo zalepit skoro 7 miliard korun a k tomu musel dopravní podnik opravit i ochranný systém metra, aby se podobným událostem předešlo.

 

Všech 24 stanic zvládne metro na nejdelší lince přejet za 42 minut a cestou ho doprovází hlas bývalé tiskové mluvčí a moderátorky Evy Jurinové.

Označení linky D • 

A co bude dál?

Za pár let v Praze přibude k prvním třem barvám ještě modrá linie. Nová trasa D má odlehčit přetížené Céčko a v případě rekonstrukce Nuselského mostu zvládnout pobrat jeho cestující. Dělníci začnou první úsek stavět v roce 2020 a předpokládá se, že výstavba potrvá 3 roky. Nové stanice se budou jmenovat: Náměstí Bratří Synků, Olbrachtova, Nádraží Krč, Nemocnice Krč, Nové Dvory, Libuš, Písnice a Depo Písnice. Úplnou novinkou této trati by měli být automaticky řízené vlaky bez řidiče. Všem projektům ale ještě není konec, podívejte se, kolik naplánovaných linek a stanic na nás ještě čeká v roce 2100:

Podoba pražského metra roku 2100 • 

Přečtěte si také:

Pražské metro 1/3: Výlet do začátků podzemní sítě a trasy C

Pražské metro 1/3: Výlet do začátků podzemní sítě a trasy C

Pražské metro 2/3: A pak přišla trasa A

Pražské metro 2/3: A pak přišla trasa A

5 nejdelších vlaků světa

5 nejdelších vlaků světa

Netopýří bomba a ohňový balón: Zbraně, o kterých jste nevěděli

Netopýří bomba a ohňový balón: Zbraně, o kterých jste nevěděli

ABC TV: Na návštěvě v metru C

720p 360p

ABC TV: Na návštěvě v metru C • Zdroj: ABC

Klíčová slova:
metro, historie, doprava, tunel, technika, seriál ABC