Na čelbě: Déčko už se staví!

Na čelbě: Déčko už se staví!
Sdílej
 
Ábíčko se opět vydalo do čerstvě vyražených tunelů budoucího metra D. Podívejte se na foto a video, jak pokračuje stavba a jak to vypadá na čelbě Déčka.

Stavbu metra D v Praze sledujeme od loňského roku, kdy jsme se byli podívat do štoly na Pankráci. Byla dlouhá 116 metrů a sloužila ke geologickému průzkumu před vlastní stavbou. Chodba v tomto místě ale zůstala a v budoucnu se stane součástí podzemního komplexu přestupní stanice Pankrác. Nyní už se hloubí samotné tunely metra.

Metro D staví tři společnosti

Aktuálně se staví pouze úsek metra D mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Stavbu mají rozdělenou tři společnosti – Subterra, HOCHTIEF CZ a STRABACH. My jsme navštívili Subterru, která má na starosti většinu stavby a nyní razí tunel právě od Pankráce. Nadzemní část staveniště metra D se nachází asi 400 metrů od stanice metra C Pankrác, v bezprostřední blízkosti pražské magistrály. Je tady 28 metrů hluboká šachta, která slouží stavařům jako přístup k raženému tunelu.

Video se připravuje ...

Za mládětem luskouna a do tunelu metra D ve video magazínu časopisu ABC • Zdroj: ABM

První stovky metrů

Na dno šachty jsme sestoupili stavebním výtahem a do vyraženého tunelu jsme se vydali pěšky. V době naší návštěvy na počátku května bylo vyraženo zhruba 340 metrů tunelu. V nich ale vlaky metra jezdit nebudou, jedná se o přístupové a technologické tunely, kde bude později osazena například strojovna vzduchotechniky. Asi po pěti minutách jsme dorazili k čelbě, což je přední část důlní chodby, kde probíhají samotné práce na ražbě.

Do hlavního tunelu

Reportáž jsme si naplánovali zrovna v okamžiku, kdy důlní pracovníci na čelbě zakládali odbočku do vedlejšího tunelu. Ten se později stane obratovým tunelem, kde vozy metra D budou za stanicí Pankrác na chvilku odstaveny, než se vydají opět na trasu opačným směrem. Až bude linka D protažena i směrem do centra, změní se obratový tunel v běžný dvoukolejný. Nyní tu však byly jenom holé tunely a my v nich stáli zhruba šest metrů pod základy obytných a kancelářských budov na Pankráci.

Pohled ze dna 28metrové vstupní šachty, kterou se rovněž odváží veškerá vyrubaná hornina •  SUBTERRA

Metr za metrem

Na čelbě obvykle pracuje malá parta tunelářů. Razí chodbu průměrnou rychlostí dva metry za jeden den. V místě, které jsme navštívili, tvoří podloží tvrdá břidlice, která se musí odstřelovat výbušninou. Tuneláři navrtají do horniny hluboké otvory, do nichž vloží výbušninu, kterou odpálí a následně narušenou horninu odtěží bagrem. Takto systematicky postupují metr za metrem. Po odtěžení horniny se musí stěny tunelu vyztužit. To se provádí ocelovou armaturou, která se pokryje stříkaným betonem.

Foto: 

Jiné technologie

Při odbočce v tunelu se musí železobetonová vnitřní skořápka rozbít a stejnou technologií opět vyztužit portál nového tunelu. Pak už se pokračuje výše popsaným způsobem. Pokud se tunel razí v měkčí hornině, těží horninu na čelbě bagry a mechanické vrtáky. Výztuž se provádí rovněž železobetonem.

V místech, kde není kvůli zástavbě nutné tunel razit, se staví tunely hloubené, což vyjde mnohem levněji a rychleji. Při této technologii vyhrabou bagry shora jámu, v níž se postaví železobetonový tunel, který se opět zahrne zeminou. Takto se budou stavět tunely mezi některými dalšími stanicemi.

Kdy pojede Metro D?

Metro linky D by mělo být v provozu v roce 2029. Tehdy vyjedou vlaky z přestupní stanice Pankrác do Písnice a projedou osmi stanicemi. Později by měla být linka prodloužena o dvě stanice z Pankráce směrem na Vinohrady, kde bude přestupní stanicí Náměstí Míru napojena na linku A. Vlaky budou na déčku jezdit bezpilotně, tedy bez strojvůdců. Více se dozvíte na www.dpp.cz/metro-d.

Zárodek nového metra: Průzkum před stavbou

Zárodek nového metra: Průzkum před stavbou

Pražské metro 1/3: Výlet do začátků podzemní sítě a trasy C

Pražské metro 1/3: Výlet do začátků podzemní sítě a trasy C

Pražské metro 2/3: A pak přišla trasa A

Pražské metro 2/3: A pak přišla trasa A

Pražské metro 3/3: Jak vznikla trasa B

Pražské metro 3/3: Jak vznikla trasa B

 

Články odjinud