Chytré tunely pod Alpami: Autonomní přeprava nákladu po Švýcarsku

Chytré tunely pod Alpami: Autonomní přeprava nákladu po Švýcarsku
Sdílej
 
Ambiciózní projekt počítá s výstavbou 500 kilometrů tunelů pro samořiditelná vozítka, díky kterým zmizí ze silnic 40 % kamionů.

Švýcarsko je země nabízející svým obyvatelům mimořádně vysokou kvalitu života. Přispívá k tomu mimo jiné nádherná příroda a všudypřítomné hřebeny Alp, které tuto evropskou zemi o rozloze přibližně poloviny České republiky prostupují. Severní část konfederace je známá také svými jezery.

Právě zde by měl odstartovat unikátní projekt CST (Cargo sous terrain – z francouzštiny Náklad pod zemí). Jeho cílem je dostat zboží z kamionů pod zem a ulehčit tak nejen přetíženým silnicím, ale také ovzduší.

Nová trasa do velkých měst

Na téměř sedmdesátikilometrové trase z Curychu do vesniček Härkingen a Niederbipp má vzniknout celkem 10 překladišť, kde se náklad bude výtahy zasouvat do tunelů či naopak ven z nich.

Krásná příroda i čistá města. To je Švýcarsko, třetí nejbohatší země Evrop •  CST AG

To, že cílová „nádraží“ budou stát ve vesnicích, o jejichž existenci pravděpodobně doteď málokdo slyšel, ale není tak úplně náhodou. Obě totiž leží jen pár kilometrů od křižovatky dvou hlavních švýcarských dálnic A1 a A2 a je to z nich stejně daleko hned do čtyř velkých švýcarských měst: Curychu, Lucernu, Basileje a Bernu. Dnes tu stojí zejména obří logistická centra, do kterých denně zajíždějí tisíce kamionů.

Elektronika i saláty

Jak přesně má přeprava nákladu (s lidmi se v rámci projektu CST nepočítá) v podzemních tunelech vypadat? Zajistí ji autonomní vozíčky menší než běžné nákladní automobily.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Vyzkoušet za 1 Kč
 

Články odjinud