Kouzlo jedné stopy: Dvě kola a elektromotor dokáže divy

Kouzlo jedné stopy: Dvě kola a elektromotor dokáže divy
Sdílej
 
Spalovací auta už se do přeplněných metropolí Asie ani zbytku světa nevejdou. Nastal čas elektroskútrů!

Nové Dillí, Tokio, Šanghaj. Tři asijské metropole jsou dnes ta vůbec největší města na světě. Počet obyvatel každé z nich dalece převyšuje 25 milionů lidí, v případě Tokia a Dillí se v  širším okolí blíží dokonce 40 milionům. Vměstnat takové množství bytostí na území města ještě nějak jde. Ale efektivně je v něm dopravovat sem a tam, to už je pořádný oříšek.

Nebezpečné znečištění ovzduší a až několikadenní dopravní zácpy v čínských, indických i dalších metropolích ukázaly, že individuální automobilová doprava není správné řešení. Ideální je doprava hromadná, jako jsou autobusy, metro, vlaky, tramvaje. Jenže ani ta nevyhovuje každému. Něco mezi pak představují elektrické skútry, které na některých místech Asie zažívají nefalšovaný boom.

Výměna baterií

Na Tchaj-wanu se už sedm let prodávají elektroskútry značky Gogoro. Jsou designově povedené, malé, skladné, všude se s nimi protáhnete. A nejsou ani drahé, vyjdou v přepočtu na 50 000 Kč. Pod sedačkou ukrývají zavazadlový prostor pro menší nákup, ale hlavně dvojici výměnných baterií. Baterie se zeleným madlem je dnes už na Tchaj-wanu ikonou. V zemi totiž souběžně funguje přes 2300 výměnných stanic zvaných GoStations. Připomínají řadu ledniček, do kterých jsou zastrkané právě zelené výměnné baterie.

Levné, hbité, šikovné, takové jsou elektroskútry Gogoro •  Gogoro

Gogoro dojede všude

V současné době má síť majitelů elektroskútrů Gogoro asi 450 000 členů, kteří platí pravidelný měsíční poplatek. Díky tomu mají přístup ke stanicím GoStation a možnost u kterékoliv z nich vybitou baterii vyměnit za nabitou. Běžný dojezd elektroskútru Gogoro na jedno nabití činí kolem 75 km až 100 km. Celý Tchaj-wan měří na délku nejvíc 395 km a na šířku nejvíc 145 km a osídlen je primárně podél západního pobřeží. S pár výměnami baterie tak snadno projedete celý ostrov křížem krážem.

Výměna baterií ve skútru trvá max. minutu a půl •  Gogoro

Expanze do světa

Jakmile zajedete ke stanici GoStation, zabere vám výměna baterie asi minutu a půl. Ten největší zádrhel může být, že baterka váží skoro 10 kg, a tak není úplně jednoduché s ní manipulovat. Většina obyvatel ostrova má dnes GoStation do 1 km od svého bydliště. V oběhu je asi 750 000 baterií, vyroben jich byl už více než milion. Pokud se náhodou stane, že je skútr ukraden, společnost Gogoro mu zablokuje přístup k výměnným stanicím a nový „majitel“ pak může baterie nabíjet jen doma a jezdit takzvaně „kolem komína“.

Gogoro také postupně navázalo spolupráci s dalšími výrobci elektroskútrů •  Gogoro

Gogoro také postupně navázalo spolupráci s dalšími výrobci elektroskútrů, jako jsou Yamaha, PGO, Yadea či Hero. I jejich majitelé dnes mohou mít přístup k síti výměnných stanic Gogoro Network. Každý den na Tchaj-wanu proběhne asi 340 000 výměn baterií. Celkově jich už proběhlo 260 milionů. Gogoro má navíc velké plány pro expanzi. Už dnes je značka přítomna také v Indii, Indonésii a Číně. Začátkem dubna vstoupila na americkou burzu, kde si slibuje získat peníze na další velkou expanzi do zbytku světa.


Keramické baterie pro delší dojezd

V průběhu času přišla firma Gogoro na to, že je vlastně primárně výrobcem baterií. A proto neustále pracuje na jejich zlepšování. Aktuálně firma představila prototyp nového typu lithium-keramické baterie. Ta má o 40 % vyšší kapacitu ve stejném balení (1,7 kWh vs. 2,5 kWh). Nový typ baterií má velkou budoucnost nejen v elektroskútrech, ale také elektromobilech. Nabídne totiž vyšší dojezd a bezpečnost.

Hypercharger pro skútr? Ola!

Tesla je dnes ve světě elektromobility nepopiratelným králem. Kde kdo se s ní chce srovnávat. Indický výrobce stylových elektroskútrů Ola se inspiroval sítí nabíjecích stanic Tesla Supercharger. Svou vlastní síť nabíječek pro elektroskútry pojmenoval Hypercharger. Cílem je brzy mít 100 000 nabíjecích stanic ve 400 indických městech. Nabíječky dokážou dobít šťávu na ujetí dalších 75 km během 18 minut. Tedy než si vypijete kafe, slupnete dortík a mrknete, co je nového na instáči.

Start-up Barq chce začít vyrábět unikátní elektrické skútry, které trochu připomínají motorku komiksového Soudce Dredda •  Barq

Barq – elektroskútr pouštního Soudce Dredda

V pouštní metropoli Abú Dhabí vznikl nedávno start-up Barq. Chce začít vyrábět unikátní elektrické skútry, které tak trochu připomínají motorku komiksového Soudce Dredda. Ze všeho nejvíc jsou ale přizpůsobeny podmínkám a potřebám bohatého Středního východu, což se o euro-amerických nebo čínských produktech říct nedá.

Model Rena Max tak třeba vypadá jako luxusní kabelka Gucci na kolech. Velký přepravní box v zadní části skútru je klimatizovaný a uzamykatelný. V místě, kde přes den může teplota vystoupat k 51 °C ve stínu, to není na škodu. Také elektroskútry Barq nabídnou vyměnitelné baterie, celkově o kapacitě 5,6 kWh pro dojezd až 150 km. Max. rychlost je omezena na 97 km/h. Barq chce do roku 2025 vyrobit 50 000 kusů elektroskútrů.

Helmu, chrániče a pomodlit se: Nejrychlejší e-koloběžka upaluje sedmdesátkou

Helmu, chrániče a pomodlit se: Nejrychlejší e-koloběžka upaluje sedmdesátkou

Města plná technologií a doprava zítřka

Města plná technologií a doprava zítřka

Xcelsior AV: Samořídicí autobus je připraven k nasazení do ulic

Xcelsior AV: Samořídicí autobus je připraven k nasazení do ulic

 

Články odjinud