Skoky přes přehradu: Zázrak zvaný lodní výtah

Skoky přes přehradu: Zázrak zvaný lodní výtah
Sdílej
 
Vyzkoušeli jsme nově zrekonstruovaný lodní výtah na Orlíku, z technického pohledu je to výjimečný stroj.

Stojíme na obslužné rampě lodního výtahu, který sjíždí po úbočí orlické přehrady k dolní hladině, kde čeká sportovní jachta. Výtah ji naloží i s posádkou a převeze na druhou stranu hráze. Loď se tak dostane přes 70metrový rozdíl mezi dolní a horní hladinou. Lodní výtahy jsou k vidění na mnoha místech. Jde ale o tak specifické stroje, že pro každou přehradu na světě vzniká zcela jedinečný kus.

Úzká kabinka

Klesání konstrukce po tzv. povodní straně hráze orlické přehrady je dlouhé zhruba 220 metrů a jede rychlostí 1 m/s. Vozík sedí na dvou kolejnicích a je šikmo zavěšen na dvou tažných ocelových lanech. Obslužná rampa vozíku je úzká kabinka, ve které má dispečer ovládací panel s rozpisem jízd pro celý den. Obslužná rampa má dostatek prostoru i pro posádku, která musí převáženou loď opustit. V levé části vozíku z pohledu směru jízdy je nákladní prostor pro loď. Ten se právě noří pod hladinu.

Video se připravuje ...

Dron nad Orlíkem: Sucho odhalilo břehy, podzim zbarvil krajinu • Zdroj: David Malik, Matěj Šrám

Nakládáme loď

Vozík lodního výtahu je z větší části ponořen pod hladinou a do nákladního prostoru opatrně vplouvá asi čtyřtunová motorová jachta se sympatickou rodinou. Loď vpředu zajišťují lanem, z boků ji stabilizují zarážky. Poté posádka vystupuje k nám na rampu. A už vyrážíme vzhůru. Na vrcholu přehrady točna celý vozík pomalu otočí o 180 stupňů. Vozík se vydává dolů, ale na tzv. návodní straně hráze, kde je trasa výtahu dlouhá 67 metrů.

Lodní výtah je tak specifický, že se nedá přiřadit ani k výtahům, ani ke kolejovým lanovkám •  Anna Šolcová

S odborníky

Nákladní prostor vozíku zajíždí pod hladinu a jachta se opět pohupuje na vodě. Posádka se nalodí, odvazuje loď a už nám mává na rozloučenou. Kousek od nás již čeká další loď, která pojede výtahem pro změnu pod hráz. A tahle to půjde po celý den v obou směrech, celkově asi osmnáckrát. U točny výtahu nás čekají vedoucí stavby Tomáš Beržinský z Metrostavu, projektant a specialista na výtahy společnosti EL-VY Jan Holec a technický specialista Povodí Vltavy Ondřej Hrazdíra. Naše návštěva na Orlíku totiž souvisí s rekonstrukcí vodního výtahu, která probíhala od podzimu 2019 do jara 2022. Letos 27. května byl stroj uveden do provozu.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Vyzkoušet za 1 Kč
 

Články odjinud