Pojďte žasnout! Cesta za poznáním v science centrech a planetáriích

Osm vědeckých institucí v různých městech ČR se těší na vaši návštěvu. V nich najdete stovky interaktivních exponátů, vzdělávacích programů, 3D projekcí a nejmodernějších technologií. Podívejte se, kudy vede cesta za poznáním v science centrech a planetáriích

VIDA! v Brně

VIDA! na léto připravila speciální program o létání. Prozkoumáte křídla ptáků, lety balonem, letadlem i raketou. Užijete si novou šifrovací hru v expozici, 3D film Na křídlech ptáků, představení s pokusy Aero nebo jedinečné dílničky s názvem „Ať to lítá“, kde si vyzkoušíte, co všechno může vzlétnout.

Svět techniky Ostrava

Malý svět techniky U6 je věnován technických vynálezům od průmyslové revoluce po současnost. Velký svět techniky nabízí čtyři stálé expozice – Dětský svět, Svět vědy a objevů, Svět civilizace a Svět přírody. Aktuálně v něm můžete vyzkoušet třeba simulátor přetížení 3G, jak ho prožívají při výcviku kosmonauti. Dočasná expozice Baník Expo vás zase zavede do světa fotbalu.

iQLANDIA v Liberci

Video se připravuje ...

Na návštěvě iQLANDIE v Liberci • Zdroj: Pavel Dobrovský/ABC

Jedenáct expozic a přes 400 interaktivních exponátů a atrakcí, jako je Teslův transformátor, ohnivé tornádo, jízda na Mars Roveru, pokec s robotem, gyroskop nebo oblíbená science show. Nově iQLANDIA přidává expozici MatematikUM, která ukazuje praktické využití matematiky v běžném životě.

Techmania Science Center v Plzni

Stovky exponátů návštěvníky hravě učí fyzice či chemii a tématům, jakými jsou inženýrství, filmový průmysl nebo výživa. Vědecká show si „hrají“ se statickou elektřinou, s balonky nebo různými plyny. Letošní novinkou, kterou Techmania otevřela ve spolupráci s výzkumným centrem NTC a složkami záchranného systému, je expozice IR – Když lidské oko nestačí. V ní prozkoumáte termokamery a vžijete se do role policistů, hasičů a záchranářů.

Pevnost poznání v Olomouci

Unikátní dřevěná stavba kdysi sloužila jako skladiště munice pro dělostřelectvo. Nyní ukrývá čtyři expozice s desítkami originálních exponátů. Aktuálně si zde vyzkoušíte Letní misi Strážců poznání. Vydáte se za dobrodružstvím napříč všemi expozicemi a splníte úkoly s komiksovými superhrdiny. Vyrobíte si sliz, vyzkoušíte gyroskop nebo si necháte „zapálit“ ruku.

Hvězdárna a planetárium Brno

V malebném parku Kraví hora kolem planetária v minulosti už vyrostl Lunalón, Terralón či Marsmeloun a letos je doplnil i nafukovací model Slunce nazvaný Heliosféra. Po celé prázdniny můžete zažít vesmírná dobrodružství v sále digitária. A po celý rok tu můžete zprostředkovaně letět do vesmíru, nahlédnout do mikrosvěta či poodhalit budoucnost.

Planetárium Ostrava

Planetárium Ostrava nabízí chytrou zábavu a vzdělávání a jeho jedinečnost spočívá v moderních technologiích, které jsou využívány k zobrazení dokonalé hvězdné oblohy, simulovaným letům do vesmíru nebo jako sférické kino. Dalekohledy v kopulích hvězdáren umožňují na vlastní oči spatřit skutečné objekty dalekého vesmíru.

Hvězdárna a planetárium Hradec Králové

Hvězdárna v Hradci Králové se dobudováním digitálního planetária, obsahujícího i dvě interaktivní expozice, stala science centrem v oboru astronomie a příbuzných přírodních a technických věd pro celé východní Čechy.

Cestovní pas

Na pokladně kteréhokoliv z těchto institucí můžete získat Cestovní pas a přijmout výzvu užít si léto plné chytré a originální zábavy. Do cestovního pasu si vždy necháte potvrdit nákup vstupenky a čtvrtou návštěvu vybrané instituce získáte zdarma.

Vesmír v počítači: Virtuální planetárium i reálný přehled kosmického smetí