Recenze: Komiks o Star Treku letí vysokou rychlostí

Na komiksových stránkách přeložených do češtiny se objevila další slavná legenda. Omnibus Původní série je splněným snem všech fanoušků kultovního sci-fi seriálu.

Recenze: Stíhačky ze Star Wars létají galaxií

Star Trek patří k největším kultům science fiction. Pětice seriálů, jedenáct celovečerních filmů, bezpočet knih a komiksů. Herci, kteří se v něm mihli, jsou doživotními hosty a profesionálními podepisovači na nejrůznějších conech, vznikají skvělé i méně povedené parodie. A podle slavného spisovatele Andrzeje Sapkowského vděčíme příběhům neohrožené posádky hvězdné lodi Enterpreise za současnou generaci vědců kolem NASA. Takže první velký omnibus v češtině věnovaný právě této posádce, té nejklasičtější z klasických, v čele s kapitánem Kirkem, logickým Vulkáncem Spockem a jízlivým doktorem McCoyem je malou událostí.

„Jime, ten muž je mrtvý.“

Předně je třeba říci, že se nemusí bát ani ti, kdo moc o původním seriálu nevědí. Byť na něj omnibus navazuje, vše je pochopitelné. Enterpreise si létá vesmírem a střetává se s šílenými vědci, ještě šílenějšími roboty, válkychtivými Klingony či proradnými Romulany. A občas se tvůrci zaměří na některé z mimolidských druhů startrekovského vesmíru či si odskočí do minulosti (takže se setkáme i s Kirkovým předchůdcem na kapitánském křesle). V Původní sérii je prostě vše, proč máme Star Trek rádi, včetně neopakovatelné chemie mezi Kirkem, Spockem a McCoyem. A ano, zazní i slavné: „Jime, ten muž je mrtvý.“

Klingoni nejsou jedinou lahůdkou

Některé příběhy jsou pochopitelně, jako tomu bylo i u seriálu, slabší, jako celek je však omnibus silně nadprůměrný. Zdaleka nejlepší je ovšem z mého pohledu hned ten první, kde se paradoxně posádka Enterpreise objevuje jen ve vedlejších rolích.

Příběh Krev není voda totiž vypráví Klingon, který vzpomíná na dějiny konfliktů své rasy s lidmi. Perfektně napsaný i nakreslený příběh je nejen akční (u Klingonů to ani jinak nejde), ale především je plný skvělých odkazů na klasické příběhy, které ovšem podává z trochu jiného úhlu pohledu. Potěší oblíbení tribblové a vysvětlení, proč v původním Star Treku vypadali Klingoni jako mongolští fetišisté. Mimochodem, příběh slouží i jako prolog k šestému filmovému dobrodružství Kirka a spol. je to lahůdka a naštěstí ne jediná. Komiksový Star Trek u nás sice zatím vyšel jenom jeden, ale svému velkému rivalovi sáze Star Wars uletěl o pár parseků. Takže vzhůru na palubu!

+ Nejklasičtější posádka na dalších cestách vesmírem a ve skvělých příbězích o jiných rasách.

- Když neznáte Star Trek, u některých povídek přijdete o velkou porci zábavy.

90%