Časopis ABC s papírovými vystřihovánkami ✂️ pro děti můžete koupit také online v tištěné a elektronické podobě na webu ikiosek.cz/abc, kde seženete i starší čísla. Doručení je zdarma.
Vystřihovánka auta
Volkswagen Passat B1 1973
Historie VW Passat: Automobilový design od Audi 80 po Škodu Superb
Osobní vůz Volkswagen Passat (v zámoří prodávaný jako VW Fox) sdílel podvozkovou platformu B1 s Audi 80 (jeho vystřihovánku najdete tady) z roku 1972. Obě značky patří pod výrobní koncern Volkswagen Group.
Na rozdíl od Audi 80 měl Passat karoserii typu sedan se splývající zádí, tzv. fastback, a odlišná světla. V roce 1974 se začala vyrábět verze kombi. Do Passatu se montovaly také stejné čtyřválcové zážehové motory OHC o objemu 1,3 l a 1,5 l; od roku 1978 také motory Diesel z Golfu.
Na podvozku Passatu B5 se v roce 2001 začala vyrábět i první generace vozu Škoda Superb. Passat je vedle Golfu další produkční řadou, která se vyrábí v deváté generaci dodnes.
Přípravné práce
1. Vnější ohyb je vyznačen trojúhelníčkem, vnitřní ohyb kolečkem, zaoblení kruhovou šipkou. Výřezy a propichy jsou přeškrtnuty.
2. Připravte si špejli na osy o průměru 2 mm. Na retuš hran použijte Progresso pastelové tužky bez dřeva.
Návod na slepení vystřihovánky:
KOLA A OSY – DÍLY V ČERNÉM POLI
1. Model si můžete postavit s koly přilepenými napevno k nápravě nebo nasunuté na osách. Délky obou verzí os naleznete ve vystřihovánce.
2. Zpracujte běhouny kol 1 (4×). Do vnějších bočnic 2 vlepte ráfky vytvořené z dílů 3, 4 a kola uzavřete bočnicemi 5 (vše 4×). Slepte disky z dílů 6, 7 (obojí 4×) a vlepte je do kol. Kdo staví kola na osách, disky zatím odloží, stejně tak zarážky 8 (4×). Připravte kotouče 9 (4×) a osy ze špejle. Vše si odložte do pracovní krabičky.
PODVOZEK – DÍLY V ŠEDÉM POLI
Na přední část použijte díly 1, 2, 3, na zadní část díly 4, 5, 6. Oba celky slepte dohromady s podlahou 7. Osy protáhněte přes otvory v podvozku, zalepte je napevno a nalepte kotouče. Hotový celek odložte a pokračujte karoserií.
KAROSERIE A DETAILY – DÍLY V BÍLÉM POLI, KOMPLETACE
1. Stavbu začněte víkem motoru 1. K víku přilepte levý blatník 2L,2aL, 3L a pravý blatník 2R, 2aR, 3R. Nad blatníky přilepte okraje 4L, 4R. Přední část slepte z dílů 5, 6, 7, 7a. Hotový celek přilepte k víku motoru a postupně po stranách k blatníkům.
2. Pokračujte hlavní částí. Zpracujte boky 8L a 8R, dopředu přilepte spojky 9 a 10, nad blatníky přilepte okraje 11L a 11R. Zpracujte díl střechy s okny 12, na chlopně čelního skla přilepte panel 13, k zadnímu oknu díl kufru 14. Vše postupně slepte dohromady. Nakonec obě části karoserie přilepte k sobě.
3. Dalším krokem je kompletace. Podvozek nejprve vsaďte do karoserie bez lepení, potom začněte lepit střední část na chlopně, nakonec přední a zadní sekci ke karoserii.
4. Pokračujte detaily. Hotové díly lepte postupně na model: přední nárazník 15, zadní 16, přední značku 17, zadní 18, levé a pravé zadní světlo 19L a 19R, výfuk 20, dva přední stěrače 21, zrcátko 22.
5. Zbývá přilepit kola k podvozku nebo je osadit na osy a zajistit zarážkami 8.
AUTOR: Rado Radevicz
MĚŘÍTKO: 1 : 24
OBTÍŽNOST: složité
Vystřihovánka největšího jeřábu v Česku
Železniční jeřáb EDK 1000
Papírové modely obrů na kolejích
V nové sadě obrů na kolejích se můžete těšit na čtyři papírové modely: železniční jeřáb, pokladač kolejí, podbíječka pražců a nákladní vagon. Protože se jedná o opravdu velké stroje, budou i vystřihovánky rozsáhlejší.
Jeřáb je umístěn na dvou vagonových podvozcích. Na jednom je motorová část a kabina, druhý slouží jako podvozek pro rameno jeřábu. Kromě přemisťování těžkých předmětů na železnici jeřáby slouží i jako nehodové nebo kladecí. Nehodové jsou řazeny v pomocných vlacích k odstraňování nehod. Kladecí se používají k pokládání nových nebo k trhání starých kolejí.
Volnou předlohou pro náš model je jeřáb EDK 1000, v současnosti největší železniční jeřáb u nás.
Návod na slepení vystřihovánky:
Hrany dílů 1, 12, 13, 16 a 20 označené červenou šipkou budete ohýbat směrem k sobě. Červená kolečka v dílech 1, 3 a 8 propíchněte špičatým párátkem. Jeřáb se skládá ze tří částí – vagon s kabinou a motorovou částí, rameno jeřábu a vagon pro rameno jeřábu.
VAGON S KABINOU A MOTOROVOU ČÁSTÍ
1. Slepte plošinu vagonu 1. Vlepte do ní špejli 2 seříznutou na nakreslenou délku. Nahoře špejli natřete na červeno, vytvoří na kabině maják.
2. Sestavte kabinu 3. Vsuňte do ní seříznuté párátko 4. Slepte motorovou část 5 a přilepte k ní díl 3. Celek nasuňte na špejli 2.
3. Boční ramena hydrauliky 6, 7 nalepte po stranách na díl 1. Dva podvozky slepte z dílů 17 (2×), 18 (4×) a připojte je zespoda na díl 1.
RAMENO JEŘÁBU
Slepte k sobě obě poloviny nosníků 8 a zatížené nechte proschnout. Rameno jeřábu sestavte z dílů 9, 10 a 11. Díl 10 nalepte na díl 9 červenými ploškami na sebe. Slepte k sobě obě poloviny jeřábového kola 12, 13 a celek připojte shora na díl 11. K dílu 9 nalepte po bocích oba díly 8.
VAGON PRO RAMENO JEŘÁBU
1. Sestavte plošiny 14, 15 a přilepte je k sobě. Podpěru pro rameno 16 nalepte na díl 14. Dva podvozky sestavte z dílů 17 (2×), 18 (4×) a nalepte zespoda na díly 14, 15.
2. Tažná oka 19 (4×) nalepte zepředu i zezadu na oba vagony. Z dílů 20 (16×), 21 (8×) slepte osm nárazníků a nalepte je zepředu i zezadu na oba vagony.
3. Zkompletujte všechny tři celky.
AUTOŘI: Kosťa Chadziantonidis, Roman Žiška
MĚŘÍTKO: 1 : 72
OBTÍŽNOST: snadné
Diorama
Vinnetou, Old Shatterhand a svět Karla Maye
Knižní hrdinové
Čtyřdílný román německého spisovatele Karla Maye pojednává o přátelství Vinnetoua, náčelníka Apačů, a zálesáka Old Shatterhanda na americkém Západě. Old Shatterhand byl původně zeměměřič, který měl se svým mentorem Samem Hawkensnem (ve vystřihovánce stojí za vojákem) a ostatními muži vytyčit trasu vlaku vedoucí přes území Apačů.
Další postavou je Vinnetouova sestra Nšo-či, která se do Old Shatterhanda zamiluje, ale již v prvním dílu je zabita. Stejně jako bílý otec Apačů Klekí-petra (sedící muž s dýmkou), na jehož přání se Vinnetou a Old Shatterhand stanou pokrevními bratry. Román líčí úsilí o spravedlivé řešení konfliktů mezi indiány a bílými osadníky.
Návod na slepení vystřihovánky:
1. Vystřihněte podklad i pozadí. Pokud chcete, aby bylo dioráma stabilnější, díly podlepte, ale nutné to není. Pomocí narýhované chlopně pozadí přilepte podklad na pozadí.
2. Figury a ostatní prvky podlepovat není potřeba, špatně by se vám zpracovávaly. Pečlivě je vystřihněte a proužkem kancelářského papíru zpevněte totem přibližně do dvou třetin i s chlopní, jinak vám nebude držet ve vzpřímené poloze.
Narýhujte chlopně, které můžete po stranách zastřihnout, aby nebyly z bočního pohledu vidět. Potřete je lepidlem a podle fotografie přilepte k podkladu. Zkušenější modeláři mohou před přilepením figur vyřezat plochy mezi končetinami.
AUTOR: Jan Štěpánek
OBTÍŽNOST: snadné
Miniboxy ABC
Vystřihovánka kloubového autobusu ŠD 11
Kloubový autobus je inspirován soupravou složenou z autobusu ŠD 11 a obytného přívěsu LP 30 (lůžkový přívěs, 30 – počet lůžek). Osm kusů přívěsu bylo také vyrobeno v Karose v letech 1967–1970. Soupravy se nazývaly „Rotel“ nebo „Caravan-hotel“.
Návod na slepení vystřihovánky:
Prohlédněte si návodné kresby (dále jen NK). Podle černých šipek narýhujte ohyby. Díly přesně vystřihněte. Při lepení nenatírejte celé lepené plochy. Lepte bodově malými kapkami lepidla, 5–8 mm od sebe podle pořadí čísel v kroužcích na chlopních.
Slepte díly č. 1 a 3. Pro větší tuhost modelu před krokem 5 vlepte přířezy z vlnité lepenky (VL). Přilepte díly 2 a 4, kroky 5 a 6. V dílech č. 1 a 3 propíchněte otvory pro drátek (D) označené červenou tečkou. Slepte chlopně dílů č. 5, 6, 7 a díly spojte.
Celek přilepte k dílu č. 1, následně k dílu č. 3. Díly č. 1 a 3 propojte bez lepení drátkem (D) ze sešívačky nebo spojku vytvořte podle NK. Nakonec zatřete bílá místa lepených spojů a hran patřičným odstínem vodové barvy.
AUTOR: Milan Weiner
OBTÍŽNOST: snadné
Předplať si časopis ABC s vystřihovánkami >