Na první pohled to vypadá jako vysoce vandalská likvidace zánovního minibusu. Mercedes-Benz Sprinter 4x2 najíždí po čumáku do vody a pneumatiky se noří pod vodu. Volejte ochranáře! Někdo chce pohřbít auto na dně Slapské přehrady! Pak se vůz zhoupne, na moment utichne, ozve se vrčení lodních šroubů a namísto klesání mezi kapry se vozidlo ladně rozjede kolem zaparkovaných jachet. Ne, pod hladinou není skrytá silnice. Na vodu byl právě spuštěn obojživelný minibus Enjoy Sprinter.
První!
Obojživelné stroje nejsou ničím novým, dokonce ani autobusy, které vozí turisty po kanálech v Amsterdamu. Pod taktovkou českých inženýrů však britská společnost Enjoy Tech zkonstruovala první civilní obojživelný minibus na světě. To znamená, že s ním klidně pojedete po silnici, a když dorazíte k vodě a vjedete do ní, jednoduše zapnete lodní pohon a z minibusu uděláte loď. Ponor je 85 centimetrů. K řízení proto potřebujete oprávnění D1 (pro přepravu více jak 8 osob) a kurz vůdce malého plavidla.
Obojživelný minibus Mercedes Sprinter • Zdroj: ABC
Dva pohony
Na souši využívá obojživelník turbodieselového motoru se silou 129 koní. Při vjezdu do vody se aktivuje hydraulický vodní pohon dvou lodních šroubů o výkonu 2 x 4,2 kN. Řidič v takovém případě používá speciální joystick zabudovaný do dveří pro ovládání intenzity tahu a volantem zatáčí. Rozdíly mezi řízením na souši a na vodě jsou nezanedbatelné. Na vodě se Sprinter poměrně svižně otočí podél své osy, což kapitán využije třeba při manévrování v přístavu. A když kotví? No tak prostě spustí kotvy, plavčíku!
Klid a voda
Při zkušební plavbě nás překvapila dobrá stabilita relativně vysokého Sprintera stejně jako klidný pohyb po hladině bez nepříjemného námořního "pohupování" při otáčení nebo zrychlování. Rovná slapská hladina takovému druhu plavby samozřejmě zcela vyhovuje a konstruktéři ani nepočítají s tím, že by jejich minibus byl nasazen na divoké vody nebo na moře. Sprinter má sloužit jako vyhlídkové plavidlo pro 12 lidí (včetně řidiče) na líně plynoucích řekách, jako je Vltava v Praze, klidných jezerech a uměle vytvořených vodních plochách. Hodit by se mohl i jako evakuační stroj při plošných záplavách nebo jako městský trajekt kombinovaný s minibusem.
Bezpečnost nade vše
Právě proto inženýři kladou důraz na bezpečí a komfort pasažérů. Střecha minibusu může být otevřená (v sloupech je zabudované patentované LED osvětlení) a boční výhledy široké pro co největší pozorovací úhel. Pod sedadly nechybí záchranná vesta jako v letadle ani leták s bezpečnostními instrukcemi pro případ havárie.
Ani kapka
K lodním katastrofám by ale nemělo docházet. Sprinter ztloustl a vyrostl o necelých dvacet centimetrů, aby se do jeho pláště vešly speciální komory naplněné pěnovitou izolační a nadnášející hmotou. U motoru je pro všechny případy umístěno drenážní čerpadlo a všechny důležité části, například nápravy a výfuk jsou ošetřené proti vniknutí vody. Chladič na přídi je oproti tomu odkrytý vodní lázni, aby se motor dobře ochlazoval.
Vodní Sprinter
Není divu, že vymýšlení všech technologických vychytávek stálo kolem 15 milionů korun a samotná konstrukce zabrala asi 8000 hodin. Veškerá vynaložená energie a peníze se ale projevily na množství patentních žádostí a (což je to hlavní) na klidné plavbě. Její kurz vede k zářné budoucnosti a potvrzení pořekadla, že Češi mají zlaté ručičky.
Obojživelné kolo
S prvními pokusy o stavbu obojživelného vozidla přišel koncem 18. století italský vynálezce Raimondo di Sangro. Jeho kočár s lodními lopatkami tažený koňmi vypadal ve vodě jako zjevení – a také byl, koně byli totiž z korku!Historie obojživelníků má i jiné podivuhodné kapitoly. Co třeba francouzské obojživelné kolo Cyclomer, které nadnášely a vyvažovaly speciální bójky? Na vodu bylo spuštěno roku 1932 a pohon zajišťovaly lopatky na kulových kolech. Asi vás nepřekvapí, že tenhle nápad se potopil poměrně rychle.