Aston Martin Valkyrie: Klenot s dvanácti válci

Aston Martin Valkyrie: Klenot s dvanácti válci
Sdílej
 
Konstruktéři odhalili, co se bude ukrývat pod kapotou nového hypersportu od Aston Martin. Bude to nejsilnější atmosférický motor všech dob.

 

Aston Martin Valkyrie má být hvězdou kategorie hypersport. To jsou auta, která se snaží nabídnout řidičům zážitek co nejbližší závodním vozům. Přebírají technologie, které přímo používají například monoposty Formule 1, a montují je do aut určených do běžného provozu. Valkyrie tak bude na jednu stranu dominovat silnicím, na druhou splní veškeré emisní a bezpečnostní normy, aby se mohl jezdit opravdu kdekoli – nejen na závodních okruzích.

Víc než tisíc koní

Pod kapotou Valkyrie se má ukrývat motor s extrémním výkonem. Půjde o dvanáctiválec s objemem 6,5 litrů, výkonem 1014 koňských sil a 11 100 otáčkami za minutu. Jde o nejsilnější atmosférický motor na světě – a to nejen v současnosti, ale i v celé historii automobilů. Kromě toho bude výkon ještě dále zvyšovat hybridní pohon, který umožní sílu benzinového dvanáctiválce popostrčit o kousek dál za pomoci elektromotoru. Vůz tak bude mít ve skutečnosti ještě více než tisícovku koní. Kolik přesně jich dá dohromady dvanáctiválec s elektromotorem, zatím nevíme.

Auto je výjimečně aerodynamické. Může tak jet rychle a zároveň sedět pevně na vozovc •  Aston Martin

Sílný Aston Martin bez turba

Pokud byste hledali výkonnější sportovní auto, museli byste se poohlédnout po přeplňovaném motoru. Jak se liší od toho atmosférického? Neobsahují turbodmychadlo, které v případě potřeby krátkodobě zvýší tlak v motoru a tím i jeho výkon. Naopak atmosférický motor reaguje zcela plynule. Díky tomu, že není potřeba čekat na spuštění turba, může řidič ovládat auto s atmosférickým motorem rychleji a plynuleji. Ostatně první hypersport s tisíci koňmi představilo už v roce 2005 Bugatti s modelem Veyron. K dosažení takového výkonu ovšem potřebovalo hned čtyři turbodmychadla. Aston Martin zvládne vytvořit obdobnou sílu bez jediného turba.

Výjimečný dvanáctiválcový motor s tisícovkou koní •  Aston Martin

Konstruktéři z F1

Motor společně s Aston Martin vyvíjela anglická dílna Cosworth, kterou určitě znají fandové Formule 1. Cosworth totiž vyvíjí motory právě pro tuto soutěž a hned po Ferrari je jejich nejúspěšnějším strůjcem. Vítězný vůz už postavila celkem 176krát. Za návrhem karoserie Valkyrie pak stojí přímo stáj Red Bull Racing. Konkrétně se na něm podílel britský inženýr Adrian Newey, který je považován za konstruktérského génia a otce nejlepších závodních vozů v dějinách Formule 1. Pro stáje McLaren, Williams a Red Bull Racing sestrojil celkem deset vítězných monopostů.

I volant se inspiruje světem F1 •  Aston Martin

Auto za cenu letadla

Výjimečné auto doprovází exkluzivní cenovka. Celkem jich vznikne jen 150 a doplní je ještě 25 kusů v okruhové úpravě, které ale budou určené pouze pro závodníky – na silnici s nimi nesmíte. Jeden Aston Martin Valkyrie bude stát zhruba 70 milionů korun. Pokud je to víc, než letos naspoříte z kapesného, nebuďte smutní. Pravděpodobně už si je stejně rozebrali miliardáři z celého světa.


Nejrychlejší elektromobil

Která automobilka má aktuálně nejrychlejší auto na elektřinu? Není to Ferrari ani McLaren, nýbrž překvapivě Volkswagen. Závodní model ID. R má mít podle jeho konstruktérů zrychlení z nuly na sto za 2,25 vteřiny a nyní se chystá pokořit rekord na proslulém závodním okruhu v německém Nürburgringu.

Ten má délku 20,6 km a v současnosti na něm drží rekordní čas čínský elektrozávoďák NIO EP9. Předloni prosvištěl celou trasu za 6 minut a necelých 46 vteřin. Volkswagen ID. R už ale překonal rekord v americkém závodu Pikes Peak, takže mu věříme, že má velkou šanci trumfnout NIO a ukázat sílu sportovního elektromotoru.


Tisíc koní na baterky: Nejžhavější elektrosporťáky dneška

Tisíc koní na baterky: Nejžhavější elektrosporťáky dneška

Leonardo da Vinci: Muž, který předběhl dobu

Leonardo da Vinci: Muž, který předběhl dobu

K Avengers se přidává Barbar Conan!

K Avengers se přidává Barbar Conan!

Klíčová slova:
Aston Martin, auto, elektromobil, technika
 

Články odjinud