Xing Miss R: Terénní závoďák na elektřinu | Ábíčko.cz

Xing Miss R: Terénní závoďák na elektřinu

Xing Miss R: Terénní závoďák na elektřinu
Sdílej
 
Výkon nejsilnějších supersportů, podvozek pro rallye a unikátní elektrický pohon – to vše slibuje Miss R z dílny Xing Mobility.

 

Tchajwanská společnost Xing Mobility se na veřejnosti představila teprve loni. Vyvinula podvozek pro závodní elektromobil, ukázala pár nepříliš povedených 3D vizualizací závodního auta a sebevědomě prohlásila, že za pár měsíců se budou mít automobiloví nadšenci na co těšit. A své sliby opravdu splnila.

Závoďák za dvě vteřiny

Jak je to u závodních elektromobilů zvykem, i prototyp Miss R pohání čtyři nezávislé motory. Každý z nich má výkon 250 kW a dohromady dosáhnou až na sílu 1341 koní. Z nuly na stovku vůz zrychlí za 1,8 vteřiny. Svou akcelerací tak překoná i netrpělivě očekávané žihadlo Tesla Roadster. Xing Miss R přitom nechce být jen sporťákem na hladké ovály a dlouhé rovinky. Podvozek je stavěný pro závody rallye a prohánění se v nezpevněném terénu. Miss R kromě výkonu nabídne i velmi slušný dojezd až 250 km.

Modulární a vyměnitelné baterie – vynález Xing Mobility • 

Výměna baterek

Aby se mohl výkonný motor rozběhnout naplno, ukrývá vůz pod kapotou akumulátor o kapacitě jednoho megawattu složený z celkem 98 propojených modulů. Proti přehřívání je chrání unikátní systém – neustále jsou ponořené ve chladicí kapalině 3M Novec 7200. Kromě toho vyvinula automobilka Xing unikátní systém doplňování energie. Namísto pouhého dobíjení chce umožnit i snadnou výměnu akumulátoru. Tvrdí, že baterii ze závoďáku Miss R vyměníte za novou během pouhých pěti minut. V každodenním provozu se takový systém asi neprosadí, ale ve světě závodů a řidičských exhibicí možná ano. A také při přepravě nákladu. To je totiž oblast, kde chce firma Xing Mobility skutečně uspět.

Elektrický tahač jménem Mr. T

Modulární kamion

Kromě závodních speciálů Xing Mobility pracuje zejména na vývoji pohonných jednotek a baterií pro velké výrobce autobusů, náklaďáků a kamionů. Dokonce představila i vlastní kamion jménem Mr. T, jehož hlavní výhodou mají být právě modulární baterie. V depech či překladištích mohou být připravené nabité akumulátory. Do kamionů tak stačí během vykládky vložit novou baterii a řidič může hned vyrazit na další cestu. Stejně tak lze ubírat a přidávat moduly podle potřeby. Na dlouhé jízdy jich poveze dostatek, na ty krátké se s nimi naopak zbytečně nepotáhne a vejde se do něj více zboží.

Král SUV Karlmann King: Nejdražší terénní auto

Král SUV Karlmann King: Nejdražší terénní auto

Bude Xing Miss R v prodeji?

Samotní tvůrci z Xing Mobility přiznávají, že Miss R má sloužit jenom jako ukázka technologií, které dovedou vyrobit a použít. Jenže o auto se hned začali zajímat nadšenci silných motorů, a proto v příštím roce vznikne dvacítka těchto unikátních sporťáků na prodej. Projet se terénem v ďábelsky rychlé elektrobugině nebude bohužel zábava pro každého. Cena jednoho vozu se bude pohybovat okolo dvaceti milionů korun.


Legendy rallye

Foto: 

Lancia Stratos

To nejlepší z Itálie v prachu, blátě a špíně. Závoďák Lancia Stratos navrhlo studio Bertone a pod kapotou ukrýval motor Ferrari Dino V6. Díky výkonu a přesnému pohonu zadních kol se stal trojnásobným vítězem světového šampionátu v letech 1974 až 1976. A jak se na Italy sluší, také přitom skvostně vypadal.

Foto: 

Audi Quattro S1

Unikátní pohon 4x4 Quattro vyvinula automobilka Audi v roce 1980. Okamžitě tím změnila svět terénních závodů – super silná závodní auta najednou dokázala rozložit svou sílu mezi všechna čtyři kola. Dala se lépe ovládat a závodníci si mohli dovolit radikálnější manévry. Rallye speciál navíc vynikal nízkou hmotností a bleskovým zrychlením.

Foto: 

Subaru Impreza

Japonská značka Subaru za sebou zanechala nesmazatelnou rallye stopu: V devadesátých letech vyhrála její Impreza hned tři světové šampionáty za sebou. Za volantem přitom seděli takoví závodníci jako Colin McRae či Richard Burns. Díky své výjimečné obratnosti je dodnes oblíbenou volbou řidičů, kteří hledají sportovní vůz do terénu.

Mercedes-AMG Project One: Superčlun k supersportu

Mercedes-AMG Project One: Superčlun k supersportu

Curtiss Zeus: Božská elektro motorka s iPadem

Curtiss Zeus: Božská elektro motorka s iPadem

Oceány plné plastů: Dokážeme je vyčistit?

Oceány plné plastů: Dokážeme je vyčistit?