Auto v nabíječce: Tankujeme elektromobil

Auto v nabíječce: Tankujeme elektromobil
Sdílej
 
Víte, jak dlouho trvá nabít auto na elektřinu – a co všechno dovede solární dobíjecí stanice?

 

Nejjednodušší způsob, jak dobít elektromobil, je zapojit si ho doma do zásuvky podobně jako notebook nebo mobil. Stačí vám k tomu ta nejobyčejnější zásuvka s napětím 230 V. Nečekejte ale, že se auto nabije za chvilku. Možná ani přes noc ne. Za hodinu se totiž obnoví kapacita na zhruba 15 km jízdy. Pokud bydlíte v rodinném domě, možná máte na zahradě nebo v dílně vícefázovou zásuvku. S ní už to jde lépe – za hodinu načerpáte i více než 50 km dojezdové vzdálenosti.

Domácí stanice

Ten, kdo má garáž, si ovšem raději k elektromobilu rovnou dokoupí i domácí nabíjecí stanici na střídavý proud. Tu nejlevnější lze pořídit už za 15 tisíc korun. Většinou se připevňuje na zeď a dovede posloužit jako rychlá, mobilní a cenově dostupná nabíječka. Alespoň v poměru k ceně nového vozu na elektrický pohon. Výdaje za nabíječku se navíc řidičům vrátí v podobě paliva levnějšího, než je benzin nebo nafta.

Chytrý robot se šťávou: Mobilní dobíjecí stanice

Chytrý robot se šťávou: Mobilní dobíjecí stanice

Nabíjení na ulici

Auto ovšem nestačí nabíjet jenom doma. Na delších cestách nebo v případě, že zapomenete doma strčit vůz přes noc do nabíječky, musíte doplnit energii i ve městě či u dálnice. V současnosti si můžete nabít elektromobil v několika stovkách přípojek na mnoha místech celé republice. Experti dále věří, že během následujících dvou let překoná jejich počet tisícovku. I veřejné stanice se ale liší svou rychlostí. Klasická nabíjecí stanice dokáže za hodinu doplnit energii na zhruba 100 km jízdy. To určitě stačí jako nouzové řešení, kdy jste od domu daleko a baterie hlásí kritický stav, ale na delší cestování to nestačí.

BMW i8 je jeden z nejatraktivnějších elektromobilů dneška •  Profimedia.cz

Můžete si vybrat ze tří konektorů – podobně jako u pumpy z několika druhů paliv •  Profimedia.cz

Rychleji, prosím!

Představte si, že chcete jet třeba tisíc kilometrů daleko k moři a každou stovku kilometrů musíte zastavit a čekat hodinu. Nic moc, že? Proto jsou tu rychlonabíjecí stanice. V současnosti nejvýkonnější z nich se jmenuje Tesla Supercharger. Výrobce uvádí, že za pouhou půlhodinu nabije baterie na vzdálenost více než 200 km. V současnosti jsou v České republice už tři superchargery, a to v Humpolci, Praze a Olomouci. Například v Německu je ale už dnes naleznete rozmístěné strategicky na všech důležitých dálnicích, aby řidič mohl pohodlně zastavit u kteréhokoli z nich.

Elektrický úhoř: Živá baterie z Jižní Ameriky

Elektrický úhoř: Živá baterie z Jižní Ameriky

Tankujte ekologicky a elektricky

Jedinečná nabíjecí stanice nyní vznikla v pražských Holešovicích, kde ji provozuje Pražská energetika a. s. (PRE). Elektřinu si vyrábí sama pomocí třicítky solárních panelů na střeše a předává ji buď přímo do automobilů, nebo ji ukládá do akumulátorů. Podobné stanice mohou přispět k bezstarostnému cestování bez emisí. Například rakouský Fond pro klima a energii nedávno spočítal, že i kdyby každé páté auto v Rakousku jezdilo na elektřinu, stoupla by celková spotřeba elektřiny jen o 3,6 procent. Ve spojení s tvorbou elektřiny z obnovitelných zdrojů je pak skutečně možné, aby nová generace aut ulevila našim plicím i životnímu prostředí. Snad je nová nabíjecí stanice první takovou vlaštovkou i u nás.


Auta v nabíječce:

Přípojky elektromobilů

 

Přípojky elektromobilů (ve směru hod. ručiček): CHAdeMO, Tesla Supercharger, Typ 2 a Typ 1 •  GREATDROK

Typ 1

Nejběžnější konektor ve Spojených státech. Vyvíjí ho Americká společnost automobilových inženýrů a využívají ho populární elektromobily používané za oceánem – Chevrolet Volt, Toyota Prius či Nissan Leaf.

Typ 2

Tento konektor vyvinula německá firma Mennekes a představuje základní evropský standard. Nedávno k němu přistoupil významný francouzský výrobce elektromobilů Renault. Také ho najdete i na evropských Teslách.

CHAdeMO

Konektor, na jehož vývoj přispěly japonské automobilky Nissan, Mitsubishi, Subaru a Toyota je nejpopulárnější v zemi vycházejícího slunce. Před třemi lety byl ale uznán také jako evropský dobíjecí standard, a proto stanice CHAdeMO nalezneme také i u nás.

Tesla Supercharger

Nejvýkonnější nabíječka na světě vychází z německého Typu 2, slouží ale výhradně pro vozy Tesla. Pokud si Teslu koupíte, získáte na superchargerech doživotní bezplatné dobíjení.

Elektroauta na vzestupu: Chystá se velký souboj elektromobilů

Elektroauta na vzestupu: Chystá se velký souboj elektromobilů

Revoluce v bateriích je tady! Konec věčně se vybíjejících kapesních technologií

Revoluce v bateriích je tady! Konec věčně se vybíjejících kapesních technologií

Skrytá síla EMP: Ničitel moderní civilizace

Skrytá síla EMP: Ničitel moderní civilizace

Video: Teslův transformátor v akci

Video se připravuje ...

Teslův transformátor v EGU • Zdroj: redakce ABC

 

Články odjinud