Ceres: Průlet nad trpasličí planetou

Ceres je prvním objeveným asteroidem a také největším členem hlavního pásu planetek mezi drahami Marsu a Jupiteru. Prolétněte se nad jeho povrchem v animaci, která byla sestavena na základě pozorování sondy Dawn.

Asteroidy obvykle vypadají jako brambory, nebo mají jiný nepříliš pravidelný tvar. Ceres je jiná. Její poměrně velká hmotnost ji zakulatila, a tak si vysloužila označení trpasličí planeta. Povrch je posetý krátery, ale ukrývá také řadu tajemství.

Od roku 2015 zkoumá trpasličí planetu Ceres americká sonda Dawn. Přilétla tam po detailním průzkumu Vesty, což je další obří planetka v hlavním pásu mezi Marsem a Jupiterem. Dawn na povrchu Cerery objevila jasně bílé skvrny na dně některých kráterů. Pozdější měření ukázala, že se jedná o soli.

Na povrchu planetky Ceres

Zřejmě nejzajímavějším objektem na povrchu planetky Ceres je ale hora Ahuna Mons o výšce asi 4 kilometrů. Jedná se o sopku, ale ne takovou, jakou známe ze Země. Ahuna Mons nechrlí lávu a popel. Jedná se o ledovou soku. V minulosti jich na Cereře bylo zřejmě více, Ahuna Mons je poslední, která zbyla.

Sonda Dawn bude zkoumat trpasličí planetu ještě pár měsíců. Vyslání další sondy sice není v plánu, ale kousek Cerery máme možná na Zemi! V roce 1998 dopadly na Zemi dva meteority. Vědci v nich nedávno objevili vůbec poprvé současně vodu i organické sloučeniny. Podle analýzy mohou meteority pocházet z trpasličí planety Ceres.

Průvodce Sluneční soustavou: Planetky a trpasličí planety