Za vůní benzinu: Jak se chovat na závodech | Ábíčko.cz

Za vůní benzinu: Jak se chovat na závodech

Za vůní benzinu: Jak se chovat na závodech
Sdílej
 
Návštěva automobilových závodů může být skvělý zážitek, ale vyžaduje zodpovědnou přípravu a přísné dodržování pravidel. Jak se jako divák zúčastnit rallye a přečkat ho ve zdraví?

 

Pinďa, co nahradí autobus: Revoluce v městské dopravě

Pinďa, co nahradí autobus: Revoluce v městské dopravě

 

 

U automobilových závodů na uzavřeném okruhu jsou pravidla pro diváky celkem jednoduchá Pořadatelé je zkrátka nasměrují do diváckých míst která jsou zcela bezpečná a u menších okruhů je z nich navíc mnohdy vidět celá trať. Jiné to ovšem je na v Česku tolik oblíbené rallye. Tyto soutěže jsou charakteristické pořádáním na běžných silnicích, jež pořadatel po dobu závodu pro civilní provoz uzavře. Zde je třeba myslet na bezpečnost. Svědčí o tom tragické události z minulosti, kdy neovladatelné závodní vozy při haváriích smetly diváky. Často se taková tragédie stane v důsledku nerespektování závodních předpisů ze strany diváků.

Porada s internetem

Před závodem je dobré navštívit internetové stránky soutěže a podrobně prostudovat harmonogram a pokyny pro diváky. Pořadatel sem vyvěšuje umístění diváckých míst, i popis cesty, jak se k nim dostanete. Zatímco závod do vrchu využívá jedinou trať, rallye se jede na několika různých úsecích, kterým se říká rychlostní zkoušky (RZ). Mapy RZ najdete také na internetových stránkách dané rallye a tak si můžete den strávený na závodech dobře naplánovat.

 

Závod s časem

Stejně jako jezdci rallye soupeří s časem i samotní diváci, kteří si špatně rozplánují den. Prakticky nikdy nelze vidět všechny rychlostní zkoušky, které se daný den jedou. Pokud si naplánujete každou druhou, máte šanci jen v případě, že nechcete vidět celé startovní pole. Ovšem zážitkem nejsou jen průjezdy těch nejrychlejších, na závěr jezdí historická auta a to je skutečně parádní podívaná. Kdo tedy plánuje den na rallye, měl by počítat s účastí na jedné až dvou RZ dopoledne, stejně tak odpoledne a mezi tím navštívit servisní zónu, kde je divák závodní technice i jezdcům nejblíže. Mezi jednotlivými RZ musíte přejíždět autem, doprovod dospělého s autem je tedy nezbytný.

Vždy za páskou!

Nepočítejte s tím, že přijdete až k samotné trati RZ, auto bude třeba odstavit dál a k trati dojít pěšky. Přitom vždy nechte volný průjezd pro případnou sanitku. Samotné místo sledování závodu vybírejte podle pokynů pořadatele na internetu. Tam najdete vyznačené zajímavé úseky a divácká místa, kde bývá i občerstvení. Ovšem i tam je třeba poslouchat pokyny pořadatelů.

Nikdy nechoďte do oblastí, které jsou označeny červenobílou páskou jako nebezpečné. Je tam bezpodmínečný zákaz vstupu! Že je někde fotograf s vestou rozhodně neznamená, že tam také můžete. Novináři chodí na vlastní riziko pořídit snímky, nad nimiž se pak rozplýváme při listování časopisy.

Nebezpečný adrenalin

Odstup míst pro diváky od trati volí pořadatel podle nebezpečnosti každého úseku. Nepodléhejte adrenalinovému šílenství z blízkosti rychlých aut, raději zvolte bezpečnou vzdálenost. Závodníci jezdí doslova na hraně svých schopností i možností vozů. Jedna malá chyba pak může způsobit neovladatelnost auta. Každý kdo se jde podívat na závody, sem jde na vlastní nebezpečí a musí se chovat zodpovědně! Pro sledování závodu si proto vybírejte ideálně vyvýšená místa (nikdy ne na vnějším výjezdu ze zatáčky!) a vždy si před závodem prohlédněte případnou únikovou cestu. A rozhodně vždy respektujte pořadatele! Pak si jistě odnesete ze závodů krásné vzpomínky.

 

 

Upoutávka na Rychle a zběsile 6 je rychlá. A zběsilá

Upoutávka na Rychle a zběsile 6 je rychlá. A zběsilá

Mini cooper skáče backflip!

Mini cooper skáče backflip!

Nejtvrdši most na světě: Náklaďáky neprojdou!

Nejtvrdši most na světě: Náklaďáky neprojdou!

Klíčová slova:
auto, zavody, Rallye Dakar 2009