Zapřažená krása: Čím cestovali naši pradědové

Zapřažená krása: Čím cestovali naši pradědové
Sdílej
 
Vůz tažený spřežením koní nechybí v žádném historickém filmu nebo westernu. Jednou je to kočár, podruhé dostavník, pak třeba fiakr.

 

 

 

 

Ve skutečnosti jde o stále stejný dopravní prostředek obecně nazývaný kočár. Dostavník či zmíněný fiakr jsou jeho určité typy. Přesto si pod pojmem kočár téměř vždy představíme jen bohatě zdobený vůz, v němž se vozila šlechta.

Nejstarší dopravní prostředek

Vozy tažené koňmi znaly už starověké civilizace. Období jejich největší slávy ale začalo až ve středověku a trvalo do začátku 20. století, kdy kočáry ustoupily automobilům. Ty starověké známe jen z maleb a písemných záznamů, ale kočáry z posledních pěti staletí se dochovaly dodnes. Asi i proto, že jde o jedinečná řemeslná a umělecká díla, která se dědila z generace na generaci. 

Pro slavnostní chvíle

Nejzdobnější kočáry tažené šestispřežím, tzv. ceremoniální, používali pouze panovníci a vysocí církevní hodnostáři k různým slavnostním příležitostem. Jejich výroba trvala i více než rok a podílel se na ní celý tým řemeslníků: od kolářů, truhlářů a řezbářů přes kováře a pasíře, čalouníky a lakýrníky... U nás se těchto slavnostních kočárů dochovalo pouze šest. Jsou bohatě vyřezávané, zlacené a malované, na první pohled je patrné, že měly především dělat dojem.

 

 

 

Máme ho! Otec Alexandra Velikého nalezen

Máme ho! Otec Alexandra Velikého nalezen

Pohodlně pomalu

Kočáry nižší šlechty byly skromnější a sloužily skutečně k cestování. Kvůli pohodlí cestujících byla kabina na podvozku odpružená. Aby kočáry pasažéry na nerovném povrchu moc nevytřásly, ani s odpružením nemohly jet příliš rychle. Kůň sice může běžet rychlostí kolem 40 km/hod., cestovní rychlost kočáru ale bývala tak 10 km/hod. 

Koňské taxi

S rozvojem silniční sítě a dlážděných ulic začaly vznikat nové typy kočárů. K přepravě osob (vešlo se jich tam až 12) a jejich zavazadel a k rozvozu pošty sloužily dostavníky. Po městech pak jezdily lehké fiakry (drožky), které nahrazovaly dnešní taxíky. Ostatně nezapomnělo se na ně dodnes, v historických centrech mnoha větších měst jsou atrakcí, která vozí turisty.

Neobvyklý projekt

Dochované kočáry mají vysokou uměleckou, historickou i faktickou cenu, ale není to kus nábytku, některé z nich váží i několik tun. Shromáždit je do jednoho muzejního či zámeckého depozitáře není snadné, jsou proto roztroušené po celé republice. O to cennější je projekt Správy Pražského hradu, díky kterému můžete vidět naše nejkrásnější kočáry hezky pohromadě na jednom místě. A to na výstavě s případným názvem Zapřažená krása, na kterou vás tímto zveme.

 

 

Mjölnir: Komu patří bájné kladivo?

Mjölnir: Komu patří bájné kladivo?

Jak si udělat vlastní mumii? Recept na mumifikaci

Jak si udělat vlastní mumii? Recept na mumifikaci

Československé legie: Webová pocta legionářům

Československé legie: Webová pocta legionářům

Klíčová slova:
historie
 

Články odjinud