Lapač CO2: Chytrá čistička vzduchu

Lapač CO2: Chytrá čistička vzduchu
Sdílej
 
Představte si stroj, který chytá škodliviny z ovzduší a proměňuje je na palivo do aut. Přesně takový vyvinuli vědci z kanadské dílny Carbon Engineering.

 

Osmdesát procent veškeré energie, kterou vytvoříme v elektrárnách, pochází z fosilních palivropy, uhlí a zemního plynu. Fosilní paliva jsou levná a dostupná po celém světě. Mají ale zásadní háček: Při jejich spalování vzniká obrovské množství oxidu uhličitého, který uniká do ovzduší a mění složení naší atmosféry.

Změny klimatu

V důsledku spalování fosilních paliv pak dochází ke klimatickým změnám. Čím dál více se proto objevují extrémní rozmary počasí, jako jsou dlouhodobá sucha nebo naopak přívalové deště a povodně. Následkem zvýšených teplot tají ledovce, což může mít řadu pro nás nepříjemných následků. Kanadská společnost Carbon Engineering představila efektivní řešení, jak tomu všemu zamezit. Přímo ze vzduchu bude zachytávat oxid uhličitý, izolovat jej a ukládat ve speciálních nádobách. CO2 už pak nebude jen škodlivinou, která uniká do vzduchu při spalování uhlí v elektrárnách nebo nafty v motorech. Naopak se promění v surovinu, jíž budeme moci zužitkovat.

Lisování CO2 do válečků • 

Známá metoda

Nejde přitom o žádnou přelomovou technologii. Metodu takzvaného přímého zachycování vzduchu znají vědci už několik desítek let. Dodnes ji ale nedokázali využít tak, aby eliminace škodlivého skleníkového plynu z ovzduší nestála majlant. Ještě před několika lety byly náklady odfiltrování tuny oxidu uhličitého zhruba třináct tisíc korun. Dnes už jsou to jen dva tisíce. Pokud se je podaří ještě trochu snížit, můžeme očekávat, že se stroj na lapání CO2 stane běžnou součástí provozů, které produkují velké množství škodlivin, jako jsou například elektrárny nebo spalovny.

Továrna na zpracování CO2 vyrobí až 40 tisíc litrů paliva denně • 

Co s CO2?

Jak celý proces probíhá? Základ tvoří větrné turbíny. Ty nasávají okolní vzduch a vedou jej skrze vodný roztok, který funguje jako filtr. Ve filtru se zachytávají molekuly CO2, které se následně odpařují, ukládají a stlačují do podoby válečků. Co pak s nimi? Oxid uhličitý se používá v průmyslu při výrobě oceli, betonu, různých výplňových materiálů, nátěrů, plastů nebo hnojiv. Ještě atraktivnější je však unikátní řešení od Carbon Engineering – využít ho pro výrobu paliva do aut.

Zkušební lapač v Kanadě • 

Palivo z emisí

V Carbon Engineering věří, že auta v roce 2050 nebudou jezdit na stejný pohon jako dnes. Baterie v současnosti dovedou bez problému uživit jízdu malého auta na stovky kilometrů – jak ale pohánět těžké kamiony naložené několika tunami zboží, které musí co nejrychleji překonat třeba celý kontinent? Pro dálkovou přepravu tu stále věří klasickým palivům. Palivo, které dokáží vytvořit z pochytaného CO2, by přitom mělo bez problému sloužit i v současných autech. Lze ho také snadno míchat s naftou. Přitom neobsahuje síru a vyniká i menším obsahem drobných částeček škodlivých pro naše zdraví.


Lapač ze Švýcarska

Zajímavé řešení, jak čistit vzduch od oxidu uhličitého a ještě ho zužitkovat, nabízí také švýcarská dílna Climeworks. Její lapač ho zachytává podobně jako ten od Carbon Engineering, ke svému provozu však bude vyžadovat pouze teplo. Švýcarští inženýři proto navrhují propojit ho se spalovnou odpadů. Turbíny lapače budou čerpat energii ze zbytkového tepla a zároveň čistit vzduch od škodlivin, které při spalování odpadků vznikají. Kromě toho nabízejí jiné zužitkování posbíraného CO2. Měl by sloužit nikoli k pohonu aut, ale jako hnojivo k pěstování ovoce a zeleniny ve sklenících.


Terraformace Marsu: Poptávka po CO2

Terraformace Marsu: Poptávka po CO2

Lesní město: Čínský boj se znečištěním

Lesní město: Čínský boj se znečištěním

Hurikány: Budoucnost zelené energetiky?

Hurikány: Budoucnost zelené energetiky?

Ecocapsule: Bydlení v domku budoucnosti

Ecocapsule: Bydlení v domku budoucnosti