Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 11 - animace

Video se připravuje ...
Sdílej
 
Určitě jste viděli pár animáků od Pixaru nebo Disney. A chtěli byste si vytvořit svůj vlastní? V tomto díle Mistra Blenderu si ukážeme jak! Pojďme rozpohybovat pixely!

Animace se skládá ze snímků. Na každou vteřinu takového filmu je obvykle potřeba 24 fotek, které se poskládají za sebe. Pro vteřinu padání mostu bychom museli vytvořit 24 poloh mostu. Ne v Blenderu! Určíme počáteční a konečnou pozici a zbytek si dopočítá sám.

Pro pokročilé animace se používá záložka ANIMATION •  Blender studio, archiv autora

Pro pokročilé animace se používá záložka ANIMATION (uprostřed nahoře). Pro náš plán rozpohybovat padací most bude stačit běžná časová osa na hlavní záložce LAYOUT.

Časová osa místo vteřin ukazuje číslo snímku •  Blender studio, archiv autora

Časová osa místo vteřin ukazuje číslo snímku. Časová osa je spojena s objektem. Udělám-li animaci kostky a následně vyberu jiný objekt, osa bude vypadat jinak.

Modrý ukazatel znázorňuje aktuální pozici přehrávače •  Blender studio, archiv autora

Modrý ukazatel znázorňuje aktuální pozici přehrávače. Tažením ho přesouváme. Přehrávač je možné také ovládat klávesou MEZERNÍK.

Klíčový snímek znázorňuje jakoukoliv změnu vlastnosti •  Blender studio, archiv autora

Klíčový snímek znázorňuje jakoukoliv změnu vlastnosti. To může být změna pozice, rotace, velikosti nebo i změna vlastností materiálu. Na časové ose je znázorněn kosočtvercem a slouží pro programování Blenderu. Říkáme mu, jaké vlastnosti má objekt na daném snímku mít. Například padací most na snímku 1 umístíme pomocí rotace do dolní polohy a na snímku 100 ho dáme do horní polohy. Blender si rozpočítá změnu rotace do 100 snímků a animace zvedání mostu je na světě!

Klíčový snímek se vždy vkládá na pozici modrého ukazatele přehrávání •  Blender studio, archiv autora

Klíčový snímek se vždy vkládá na pozici modrého ukazatele přehrávání. Ukazatelem myši najedeme na objekt a stiskneme klávesu I. Z dialogu vybereme jakých vlastností se klíčový snímek týká a pak už se objeví na časové ose jako kosočtverec.

Klíčové snímky lze po časové ose přesouvat tažením. Nebo je levým tlačítkem myši označit (žlutá barva) a stisknout DEL pro odebrání.

Nastavení animace se provádí na záložce VLASTNOSTI VÝSTUPU •  Blender studio, archiv autora

Nastavení animace se provádí na záložce VLASTNOSTI VÝSTUPU (ikona tiskárny). Tady zvolíme SNÍMKOVOU FREKVENCI (počet snímků za vteřinu animace) nebo KONEC (délka animace). Další důležité hodnoty jsou v sekci VÝSTUP. Cesta, kam se má video uložit a jaký FORMÁT SOUBORU má Blender použít. Doporučuji hodnotu FFmpeg video, protože u ní lze nastavit i KÓDOVÁNÍ s možnostmi jako VIDEO CODEC (doporučuji H.264) a KVALITA VÝSTUPU.

Překontrolujte RENDER ENGINE v záložce VLASTNOSTI RENDEROVÁNÍ •  Blender studio, archiv autora

Překontrolujte RENDER ENGINE v záložce VLASTNOSTI RENDEROVÁNÍ. Celou operaci spustíme v menu RENDER a zvolením RENDER ANIMACE (CTRL + F12).

Soubory pro mistry Blenderu:

Projekt z minulého dílu >

Projekt po dokončení 10. dílu >

Jak začít s 3D grafikou a stát se mistrem Blenderu:

Mistr Blenderu: Nový seriál ABC

Mistr Blenderu: Nový seriál ABC

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 9 - Křivka a její modifikátory

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 9 - Křivka a její modifikátory

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 8 - Modifikátory objektů

Mistr Blenderu: Začínáme s 3D grafikou 8 - Modifikátory objektů

 

 

Články odjinud