Dokážete si představit svět, ve kterém lidé platí desetikoruny až stokoruny za to, aby si mohli nastavit svoji oblíbenou písničku jako vyzváněcí melodii na telefonu? A pak se se svými spolužáky a kamarády trumfují v tom, kdo z nich má první „na zvonění“ aktuální hit?
Možná to zní šíleně, ale přesně takhle vyrůstala generace vašich rodičů a dost možná i některých starších sourozenců. Jenže skoro 20 let od masového rozšíření prvních chytrých (či spíše chytřejších) telefonů uplynulo jako voda a hodně se toho změnilo.
24 hodin denně na příjmu
Tím asi nejkřiklavějším aspektem je právě způsob, jakým chceme být na našich telefonech kontaktováni. V dobách, kdy mobilní telefony válčily s pevnými linkami, platilo, že být k zastižení kdykoliv a kdekoliv je obrovské plus a důvod, proč si tehdy často velmi drahý mobil pořídit.
Ale je to pravda i dnes? Následovníci trendu zvaného v angličtině Do Not Disturb, tedy česky Nerušit, prosím, by určitě nesouhlasili.
146 notifikací denně
Podle nového spotřebitelského výzkumu realizovaného ve Velké Británii v současnosti průměrnému člověku přijde na telefon 146 notifikací denně. To je v průměru asi každých 10 minut!
Jenže musíme brát v úvahu to, že každý z nás zhruba třetinu dne prospí. To znamená, že v produktivní denní dobu už nechodí notifikace jednou za 10, ale spíše za 6–7 minut. Není divu, že to řadu majitelů telefonů začalo stresovat.
WhatsApp a iMessage tlačí nejvíce
Pod vůbec největším náporem jsou podle výzkumu příslušníci takzvané generace Z, tedy lidé narození zhruba mezi roky 2000 a 2010. Ti už dostávají denně těžko uvěřitelných 181 notifikací. Nejvíce jich připadá na čtvrtek (v průměru 208), naopak trošku si „odpočinou“ v neděli, kdy je to pouze 158.
Ptáte se, které aplikace za takovým tlakem stojí? V popředí jsou WhatsApp, iMessage a Messenger, pozadu však nezůstává ani Instagram nebo Snapchat.
Klikej! Okamžitě!
Před zhoubným vlivem sociálních sítí a neustálých notifikací varují v dokumentárním filmu Sociální dilema i někteří z jejich původních tvůrců. Vysvětlují také pravou podstatu neustálého pípání – boj o pozornost. Člověk, který si právě nic neprohlíží, je pro internetové služby „mrtvý“ a negeneruje žádný zisk.
A tak je potřeba ho zpátky nalákat. Jak? Prostřednictvím notifikací. Tohle video na YouTube by tě mohlo zajímat! Podívej, slevový kupon na tvůj oblíbený jogurt. Už jsi dokončil svou dnešní lekci v Duolingo? Nahrál aktuální BeReal? Tvůj preferovaný obchod s elektronikou má právě 15% slevu na herní monitory. Tak jak to, že si ještě nevybíráš?!
Hlavně se nezhroutit
Prvním krokem, jak náporu notifikací alespoň na okamžik uniknout, je vypnutí zvuků. K tomu již přistoupila většina lidí s telefony, a tak společnost začíná považovat uživatele s hlasitým zvoněním za poněkud výstřední. Operační systémy Android i iOS umožňují notifikace z konkrétních aplikací zcela vypnout a uživatelům naproti jdou i sociální sítě.
A tak si dnes můžeme snadno například na Instagramu nastavit, že už jsme šli spát. Ten, kdo nám pak píše, uvidí jednoduché oznámení: Příjemci jsme tvoji zprávu poslali, ale přečte si ji až ráno. A je to tak v pořádku. Čím více aplikací a také lidí k podobnému kroku přistoupí, tím méně práce budou mít psychologové a terapeuti v budoucnu.
#VýzvaNerušit:
Jak se vyhnout notifikačnímu smogu?
Tipy na to, jak se vyhnout notifikačnímu smogu, si v rámci hashtagu #DoNotDistrub zobrazily už desítky milionů lidí. Někdy i docela drsné, třeba jak automaticky zamítat všechny příchozí hovory.
Tedy kromě lidí, kteří dostali virtuální „náramek přátelství“ v podobě zařazení na speciální seznam těch nejbližších. Komik Brian Jordan Alvarez na TikToku zmiňuje, že mu to celé připadá skoro jako návrat do doby před nástupem mobilů. Režim bez notifikací si pochvalují samotní lidé, ale třeba i jejich zaměstnavatelé, protože díky němu výrazně roste produktivita práce. Tak co, zkusíš i ty aspoň na pár dní #VýzvaNerušit s ábíčkem?