Obří kytovci jsou odedávna považováni za krále oceánů a stejně tak vzducholodě díky své velikosti a síle panovaly svého času nebesům. Není proto divu, že si francouzská společnost, která ve spolupráci s mnoha technologickými firmami i tamní vládou připravuje projekt obřích nákladních vzducholodí, vybrala název Flying Whales. Jejich vynález navíc svým tvarem i barvou létající velryby trochu připomíná.
První obří továrna na nové vzducholodě a start v roce 2027
Novou třídu vzducholodí s technologickým označením LCA60T nelze popisovat jinak než v superlativech. A tak i připravovaná továrna v městečku Laruscade nedaleko Bordeaux překoná řadu rekordů. Bude 65 metrů vysoká, 265 metrů dlouhá a zaměstnání v ní najde asi 200 specializovaných pracovníků.
Po dokončení půjde o vůbec nejvyšší industriální halu v Evropě. Výstavba by měla začít ještě v letošním roce, a pokud vše půjde podle plánu, k letovým testům první vzducholodě LCA60T dojde začátkem roku 2027. Následovat bude certifikace a uvedení do ostrého provozu.
Z Francie do celého světa: Plány na výrobu jsou globální
Ambice Flying Whales rozhodně nekončí ve Francii. K první továrně v regionu Nová Akvitánie přibude brzy druhá v kanadské provincii Québec. Cílem je, aby mohly zkonstruované vzducholodě vždy rovnou začít operovat ve svém domovském kraji. Třetí továrna obslouží Asii a Tichomoří, vznikne však na jihu Austrálie. Každá konstrukční hala by měla stát asi 4 miliardy korun a ročně vyprodukovat dvanáct kompletních vzducholodí. Cílová roční výrobní kapacita celé firmy tak činí 36 kusů.
Hlavní mise Flying Whales: Ekologická doprava a rozvoj regionů
Ptáte se, k čemu je vlastně taková nákladní vzducholoď dobrá? Společnost Flying Whales uvádí dva hlavní důvody, proč se do vývoje svého revolučního produktu pustila. Tím prvním je posílení schopnosti ekonomicky a společensky pozvednout zanedbané a logisticky špatně dostupné regiony, například v Africe či Jižní Americe. Druhý cíl je neméně ušlechtilý, a sice významně zredukovat environmentální dopady letecké přepravy nákladu.
Humanitární pomoc při zemětřesení: Až 60 tun nákladu v krizových situacích
Do LCA60T se vejde přibližně 60 tun nákladu, což je ekvivalent asi tří až čtyř plně naložených kamionů. Na papíře se to možná nezdá jako moc, jenže i tato přepravní kapacita s trochou šikovnosti dokáže přinést zásadní užitek v celé řadě situací a odvětví. Jedním z nich je humanitární a nemocniční péče. Na jednu otočku zvládne vzducholoď přepravit až tisíc nouzových příbytků, což bude nedocenitelná pomoc při různých přírodních katastrofách či humanitárních krizích.
Létající nemocnice Flying Care: Lékařská péče pro nedostupné oblasti
Projekt polní nemocnice, kterou lze kompletně naložit a transportovat pomocí vzducholodě, vzniká paralelně s vývojem Flying Whales. Podílí se na něm francouzské úřady veřejného zdraví či technologická firma Siemens. Nemocnice dostala oficiální jméno Flying Care (Létající pomoc) a najdeme v ní například ordinaci praktického lékaře pro děti i dospělé, očního doktora, zubaře, rentgen, malou lékárnu a v neposlední řadě i chirurgický sál.
Pro odlehlé regiony tak může jít o velmi vítanou pomoc při zajišťování kvalitní a včasné lékařské péče. Ta koneckonců podle OSN patří mezi základní lidská práva, přesto je nedostupná pro více než polovinu populace naší planety.
Průmyslové využití vzducholodí: Od větrných elektráren po vesmírný program
Průmyslových odvětví, ve kterých umí létající velryby pomoct, je celá řada. Patří mezi ně například udržitelné lesnictví či stavba větrných elektráren. Přeprava obřích tubusů a lopatek pro větrné elektrárny se řadí mezi největší světové hlavolamy – článek o letadle WindRunner, které se na jejich přesuny má taktéž specializovat, najdete na abicko.cz. S využitím vzducholodí v blízké budoucnosti počítá i Guyanské kosmické centrum, kde sídlí startovací rampy Evropské kosmické agentury.
Revoluce ve stavbě elektrického vedení
Další oblastí, kde najdou francouzské vzducholodě uplatnění, je přenos elektrické energie. Náklady na výstavbu přenosové soustavy, konkrétně na vybudování stožárů vysokého napětí, jsou totiž často enormní. To platí zejména v případech, kdy jde o vedení elektřiny v těžko dostupných oblastech, kam jednotlivé části sloupů musí dopravovat vrtulníky. Zatímco stavba každého stožáru typicky vyžaduje pět otoček helikoptéry, létající velryba jej dokáže transportovat v celku a ušetřit staviteli až 86 % nákladů.
Přínos pro města: Tichá a bezpečná doprava ze vzduchu
Zajímavostí je, že kromě špatně dostupných oblastí mohou vzducholodě pomoci se stavbou vedení i v těch, které jsou naopak hustě zalidněné. Projet stísněnými uličkami velkoměst s veškerou stavební technikou, která je potřeba pro kompletaci stožárů, totiž může být docela věda. Na obloze je přitom obvykle místa dost, pokud nejde o metropoli s mrakodrapy, které by se tyčily stovky metrů do výšky. Vzducholodě tak mohou kromě snížení emisí přinést i větší bezpečnost a pohodlí pro obyvatele měst.
Vzducholoď Flying Whale LCA60T
Vše, co potřebujete vědět o létajících velrybách
-
Rychlost: 100 km/h
-
Dostup: 3000 m
-
Dolet: až 1000 km
-
Kapacita: 60 tun
-
Délka lodi: 200 m
-
Průměr lodi: 50 m
-
Nákladový prostor: 96 × 8 × 7 m
-
Počet motorů: 32
-
Výkon: 5360 koní
-
Délka el. kabelů: 20 km
-
Náplň: 180 000 m3
-
Heliových článků: 14
-
Posádka: 3 členové