Únava či mikrospánek stále patří mezi nejčastější příčiny nehod na silnicích. U řidičů nákladních automobilů je riziko vyšší, neboť na cestách typicky tráví mnohem více času. A vzhledem k velikosti a hmotnosti kamionové soupravy jsou vážnější i následky případné havárie. Český výzkum, který směřuje ke snižování pravděpodobnosti těchto nehod, tak má potenciál doslova zachraňovat životy.
Senzory únavy přímo na řidiči?
V moderních autech i kamionech najdeme celou řadu asistenčních systémů, které sledují, jestli řidič neusíná za volantem. Napadlo vás ale, jestli by nebylo efektivnější, kdyby byly senzory únavy přímo na řidiči?
Přesně s touto myšlenkou přišel Michal Martinka z Katedry oděvnictví na Fakultě textilní Technické univerzity v Liberci. Jeho práce na téma chytrých oděvů s nositelnou elektronikou je o to zajímavější, že zahrnuje využití oblíbené české počítačové hry.
Jak chytré tričko pozná, že jste unavení?
„Existuje mnoho parametrů, podle kterých můžeme monitorovat únavu. Aktuálně dokážeme efektivně sledovat dechovou frekvenci, teplotu a vlhkost pokožky, srdeční tep a EKG,“ vysvětluje Martinka. Ve své dosavadní práci se zaměřoval především na dech, který je velmi přesným indikátorem blížícího se usínání.
Testování ve hře Euro Truck Simulator
Měřit tělesné funkce při řízení skutečného kamionu by nebylo úplně praktické ani bezpečné. Výzkumníkům tak pomohla česká hra Euro Truck Simulator 2 (ETS2), která představuje věrnou simulaci řízení kamionu se všemi jeho aspekty. Testovací řidič napodoboval typický denní režim, který mají „kamioňáci“: Za volant usedal kolem šesté ráno a řídil až sedm hodin. Na sobě měl speciální chytré tričko se senzory monitorujícími dechovou frekvenci.
Varování dříve, než zívnete
„Náš systém je schopen detekovat únavu zhruba 5 minut předtím, než ji na sobě řidič začne sám pociťovat. V současnosti je přesnost předvídání asi devadesát procent, aktuálně pracujeme na optimalizaci senzorového pole a vyhodnocovacího softwaru, abychom toto číslo ještě zvýšili,“ doplňuje Martinka a zdůrazňuje, že klíčová je při sběru a analýze dat právě fáze, kdy člověk z bdělosti přechází k únavě a následně mikrospánku.
Vepřo knedlo zelo: Jak jídlo, tma a hudba ovlivňují únavu za volantem
Každý, kdo si dal někdy pořádný oběd a usedl do vyhřátého auta ale ví, že spánek může přijít téměř okamžitě. Ať už člověk sedí za volantem, či nikoliv. „Hydratace, působení tmy, stravy, hudby a podobně ovlivňuje dobu, kdy k únavě dojde. Některé aspekty ji oddálí, jiné ji naopak uspíší,“ vysvětluje Michal Martinka a potvrzuje, že od těchto vlivů je při vývoji textilií možné abstrahovat. Důležitý je fyziologický stav nositele trička v konkrétní chvíli.
Chytrá móda na cesty
Dosud prodávaná „chytrá trička“ jsou velmi drahá a kupují si je především sportovci, kteří potřebují sbírat data o výkonu. Liberecká trička budou uzpůsobena speciálně pro řidiče, půjdou jednoduše vyprat a budou mít funkci aktivního alarmu hlásícího únavu. V tom je současný výzkum, který probíhal i ve spolupráci s japonskou Šinšu univerzitou, unikátní.
Tak šťastnou a bezpečnou cestu!
Virtuální kamiony pomáhají
Jak se využívá Euro a American Truck Simulator
Ábíčko se spojilo s pražským týmem SCS Software, aby se dozvědělo více o praktickém využití simulátorů kamionů Euro Truck Simulator 2 a American Truck Simulator. „Jedna ze značek, které ve hrách jsou, například používala neoficiální VR verzi hry pro designování interiéru jejich nadcházející generace kamionu,“ přibližuje Daniel Němec, marketingový manažer SCS Software. „Víme i o pár společnostech, které zkoušely naše hry zapojovat do výzkumu autonomního řízení,“ dodává.
Láska k truckům
Jak nahlíží na aktuální liberecký výzkum? „Věříme, že může opravdu zachraňovat životy a zdraví lidí na cestách. Pokud k tomu napomohla naše hra, tetelíme se hrdostí. V uplynulých letech se nám povedlo nasbírat poměrně dost příběhů o tom, jak hraní ETS2 či ATS pomohlo různým lidem po světě objevit jejich lásku a vášeň pro přepravu, logistiku, velká vozidla a obecně automobilový průmysl. Díky tomu se pak rozhodli pro vzdělání či kariéru v oboru. Takové příběhy máme moc rádi,“ doplňuje Daniel Němec.