Představte si motorku, která vypadá jako střela. Nebo spíš jako stříbrná raketa ze starých sci-fi filmů. Máte to? A teď si prohlédněte obrázky kolem. Představujeme vám EVE Odyssey V2! Motorku tak neobvyklou, že její první verze se dnes nacházejí jen v několika nejznámějších motocyklových muzeích. Zároveň je také důkazem, že i výroba motorek může být umění.
Motorkářští banditi z Vietnamu
Tvůrcem EVE Odyssey V2 je Daryl Villanueva a jeho tým konstruktérů Bandit9 sídlí ve vietnamském Ho Či Minově Městě (dříve Saigon). První verze motorky vznikla už před deseti lety. Vyrobilo se jí pouze devět kusů. Druhá verze je nicméně zas o kousek propracovanější. Zachovává si snadno rozpoznatelnou siluetu ve tvaru kulky nebo rakety, ale inženýři ji ještě o něco zjednodušili.
Vše v jednom
U běžných motorek jsou nádrž, sedlo a blinkry samostatné díly namontované na trubkovém rámu. U EVE Odyssey je to vše sjednoceno do jednoho tvaru. Nádrž teď sdružuje všechno, co má motorka mít: řídítka, světla, blinkry a další nezbytnosti. Aby to bylo vůbec možné, vyrobili si konstruktéři i vlastní rám. Ten je z hliníku a ukrývá i celý výfuk.
Benzinová klasika
Z hlediska pohonu nejde totiž (zatím) o žádnou moderní elektromotorku. EVE Odyssey V2 pohání malý, vzduchem chlazený čtyřtaktní motor o objemu 125ccm, který běžně známe z malých motorek nebo skútrů. Maximální rychlost je 110 km/h a převodovka nabízí celkem čtyři rychlostní stupně.
Motorka nabídne i spotřebu srovnatelnou se skútry, kolem 1,88 l/100 km. O převod síly z motoru na kolo se stará klasický řetěz. Jednostranné kyvné rameno, na kterém je přidělané zadní kolo, plynule přechází do rámu a je zakončeno emblémem Bandit9 z broušené oceli vyfrézovaným z jednoho polotovaru. Motorka celkem váží 120 kg a měří 220 cm na délku, 80 cm na šířku (v řídítkách) a 75 cm na výšku.
Elektřina na obzoru
K dalším zajímavým prvkům EVE Odyssey V2 patří magnetická rukojeť plynu, digitální tachometr a ovládací spínače s náramkovým designem. Celá motorka je z velké části ruční práce, žádná tovární výroba. Unikátní dojem z motorky završují dokonale propracované detaily. Každá páčka, tlačítko a šroubek má promyšlený vzhled. V plánu je dokonce i plně elektrická verze, ale zatím není jasné, kdy vznikne.
Letecká slitina
Nízká hmotnost je dána využitím slitiny hliníku 7075. Ten vyvinula tajně v roce 1935 japonská společnost Sumitomo Metal zejména pro letecký průmysl. Pyšní se skvělými mechanickými vlastnostmi: pevnost, tažnost, odolnost. Je to jedna z nejčastěji používaných slitin hliníku pro vysoce namáhané konstrukční aplikace a stále se často využívá v letectví.
Dobrá do města
Mohlo by se zdát, že i druhá verze motorky EVE Odyssey bude určena spíše na výstavu než pro skutečně ježdění. Tak to ale není. Motorka je stabilizována jednou zadní pružinou a díky tomu skvěle sedí v zatáčkách. Přední vidlice je sama o sobě moderní skulpturou maskující teleskopické odpružení. Ono to tedy žádné pohodlné svezení nebude. Hlavním problémem bude aerodynamický odpor samotného jezdce, který není ničím zakrytý. Určitě nepůjde o motorku na dlouhé cesty do dálek.
Může mít motorka čtyři kola?
Dodge Tomahawk
Může mít motorka čtyři kola? Ano, může, rozhodli američtí konstruktéři a sestrojili muscle-bike jménem Dodge Tomahawk. Do rámu vsunuli desetiválcový motor z vozu Dodge Viper s teoretickým maximálním výkonem 380 kW. A světe div se, ono to skutečně jezdí!