Na kole brzdit jako v autě: ABS brání cyklistům letět přes řidítka

Na kole brzdit jako v autě: ABS brání cyklistům letět přes řidítka
Sdílej
 
Nejmodernější jízdní kola se začínají podobat autům a motorkám. Do kopce si pomáhají motorem, mohou automaticky řadit a dokonce zastavovat bez smyku. Moderní typ brzd, inspirovaný technologií ABS, vyvíjejí korejští technici.

Kolo blízké budoucnosti už doma táta synovi asi jen tak neopraví. Pravděpodobně totiž bude mít elektromotor, automatickou převodovku a brzdy s „ABS„. Právě protiblokovací brzdový systém, který je dosud znám z aut a motocyklů, napodobuje součástka OutBraker určená pro jízdní kola.

Hlavně nedostat smyk

Systém ABS se v autech a motocyklech stará o bezpečné zpomalení. Kola se díky němu při brzdění zcela nezablokují a nedostanou smyk. OutBraker od stejnojmenného výrobce z Jižní Koreji je malá kovová součástka, která se snaží o totéž, ačkoliv je menší a jednodušší. Po letech vývoje se mezi cyklisty vrací v pokročilé verzi.

Jak funguje ABS pro kola

OutBraker existuje ve dvou verzích pro horská a silniční kola. Instaluje se jako doplněk na běžné kotoučové brzdy mezi brzdovou hadičku a páku na řídítkách. Odtud reguluje přetlak v brzdovém potrubí, aby při brzdění zabránil nebezpečnému zablokování předního kola. Cyklista by tak ani při silném brzdění neměl dostat smyk nebo “přeletět” přes řidítka.

Zakousnutí do brzdového kotouče

Brzdy s protiblokovacím systémem vyvíjí v současnosti více výrobců, OutBraker je ale technicky nejjednodušší. Pracuje jako jednoduchý omezovač tlaku v hydraulice. To znamená, že reguluje účinek brzdové kapaliny, která po zmáčknutí páky na řídítkách „tlačí” v hadičce na brzdové destičky a ty se „zakusují” do brzdového kotouče, čímž brzdí kolo.

Protiblokovací brzdový systém by mohli ocenit sportovci i začátečníci •  OutBreaker

Protiblokovací součástka v sobě nemá žádnou elektroniku, a tak nepotřebuje být napájena energií. Zároveň nepoužívá senzory blokování kol jako skutečné ABS v automobilech. Nezohledňuje tedy případné změny terénu či počasí, anebo proměnlivou třecí sílu mezi destičkami a kotoučem, pokud například za deště navlhnou.

Celkový účinek zařízení musí jezdec předem nastavit otočným kolečkem u řídítek. Podle jízdního stylu, vlastní váhy nebo náročnosti terénu může určit, jak moc se mají brzdy do kola.

Test protiblokovacího systému pro jízdní kola

Vývoj brzd s protiblokovací vlastností reaguje na stále vyšší rychlosti elektrokol a jejich rozšíření mezi cyklisty začátečníky. Povinná výbava to ale není, jako například u automobilů nebo motocyklů. To je jeden z důvodů, proč se s cyklistickým „ABS” zatím běžně nesetkáme.

Zároveň se ještě nepodařilo vyrobit takový brzdný systém, který by byl na bicyklech spolehlivý za všech jízdních podmínek. OutBraker se ideálu zatím jen přibližuje.

Bicykly budou samy řadit, první automatická převodovka nahrazuje přehazovačky

Bicykly budou samy řadit, první automatická převodovka nahrazuje přehazovačky

Helmu, chrániče a pomodlit se: Nejrychlejší e-koloběžka upaluje sedmdesátkou

Helmu, chrániče a pomodlit se: Nejrychlejší e-koloběžka upaluje sedmdesátkou

Koloběžka Dragonfly z kosmických materiálů je rychlá jako motorka

Koloběžka Dragonfly z kosmických materiálů je rychlá jako motorka

 

Články odjinud