Nakupovat z domu nikdy nebylo jednodušší. Pro většinu zboží už není potřeba nikam jezdit – prostě si vyberete online a necháte si ho doručit až domů. To s sebou přineslo obrovský rozvoj doručovacích služeb. Další krok bude jejich robotizace. Podívejme se proto na roboty, kteří možná už brzy doručí zboží až před vaše dveře!
Starship
Testování v evropských městech
Ahti Heinla, spoluzakladatel estonské firmy Starship, se kdysi přihlásil do soutěže NASA o sestrojení robota, který by odebíral vzorky prachu na Marsu (teď už tam dávno je, jmenuje se Perseverance).
Později ho napadlo, že by svůj nápad mohl využít i tady dole na zemi. V roce 2014 vytvořil první prototyp robota Starship. O rok později začalo jeho testování v evropských městech. V roce 2016 už měla flotila malých krabiček na šesti kolech naježděno 5000 km. Za další rok byli roboti nasazeni v praxi a uskutečnili 1400 dodávek nejrůznějšího zboží.
Roboti Starship uvezou tak akorát jeden větší nákup a jsou tak ideální například pro rozvoz potravin a menších až středních nákupů po městě. Dnes patří Starship mezi nejrychleji rostoucí evropské firmy. Její roboti už uskutečnily přes 7,1 milionů dodávek a najezdily 14 milionů kilometrů na 100 místech světa.
Robovan W5
Největší doručovací robot
Čínská velkoměsta potřebují přeci jen trochu větší doručovací roboty, než na jaké jsme zvyklí v Evropě. Robovan W5 je proto největší doručovací robot v tomto přehledu. Nabízí prostor až 5,5 m³ a uveze až jednu tunu nákladu. Podobně jako většina ostatních robotických doručovatelů, které tu představujeme, disponuje autonomií úrovně 4. To znamená, že se dokáže pohybovat po městě z 99 % bez zásahu člověka.
Firma WeRide, která Robovan vyvinula, už provozuje flotilu robotických taxíků a dalších prostředků. Ty zatím najezdily přes 40 milionů kilometrů, což umožňuje WeRide zužitkovat množství zkušeností a trénovacích dat pro další vývoj. Robovan W5 je doslova prošpikován různými senzory, s jejichž pomocí vidí 360° kolem sebe. Detekuje ostatní účastníky silničního provozu, ale rozpozná také semafory, chodce a další.
Systém optimalizace dokáže upravovat trasy v reálném čase v závislosti na dopravních podmínkách, aby zvýšil efektivitu doručování. Baterie umožňuje Robovanu ujet na jedno nabití až 220 km. Protože nepotřebuje řidiče, může robot doručovat dnem i nocí, 24 hodin denně, za každého počasí.
Ottobot
Uveze až 120 kg
Ottobot od brooklynské společnosti Ottonomy uveze až 120 kg nákladu, velikostně jde tedy o stroj někde mezi malým Starship a obřím Robovanem. Kromě toho, že se plně orientuje v prostoru, umí také sám zaparkovat do nabíjecí stanice. Dokáže také operovat celý rok, tedy i v zimě na sněhu a v mrazu, ale i za vysokých teplot v tropických oblastech.
Jakmile ve firmě robota naloží zbožím, Ottobot se vydá na cestu. Až dorazí k vašim dveřím, pošle vám notifikaci na mobil, vy k němu dojdete, naskenujete QR kód a on vám vydá zásilku. Může jít o čerstvé jídlo, ale také malý nákup nebo klidně i nějaké větší zboží z e-shopu.
Podobně může robot fungovat i ve velkých, rozlehlých skladech. Výhodou je, že přepravní prostor lze různě přizpůsobovat – může jít o jeden velký prostor, nebo ho lze rozdělit na množství menších přihrádek.
Amazon Scout
Vyzkoušej si sám
Důležitými hráči v oblasti doručovacích robotů jsou samozřejmě největší světové e-shopy, mezi které patří také americký Amazon. Ten si chtěl doručovací roboty sám otestovat, a tak rovnou koupil firmu Dispatch, která je vyráběla. Postavila pro něj autonomní šestikolové roboty Scout.
V roce 2019 spustil Amazon jejich zkušební provoz v několika vytipovaných menších městech. Roboti se pohybovali zhruba rychlostí chůze po chodnících. Amazon má přitom s využitím robotů letité zkušenosti – jeho sklady jsou jich plné. V roce 2022 se ale Amazon rozhodl z důvodu šetření projekt Scout zrušit. Rozpustil 400členný tým a prozatím odložil doručovací roboty k ledu.
PadBot W3
Co takhle robotický číšník?
Velká restaurace znamená pro číšníky spoustu běhání sem a tam. Ale co takhle robotický číšník? Čínská společnost PadBot vyvíjí nejrůznější typy robotů se společným základem. PadBot W3 je určen přímo pro rozvážení jídla v interiérech. Je uzpůsoben k tomu, aby na něj bylo možné umístit několik táců v patrech nad sebou.
Aby cestou nenarazil do různých překážek, je vybaven četnými senzory. Poradí si díky nim i s místy, jako jsou rušné restaurace, kde se neustále někdo pohybuje. K jeho výbavě patří dotykový displej, s jehož pomocí je možné jednoduše vyřizovat objednávky. A umí i sám mluvit a automaticky se nabíjet. Je vysoký 112 cm, váží 85 kg a uveze až 30 kg nákladu. Na jedno nabití baterie umí pracovat až 10 hodin.
Kiwibot
Nákup až ke dveřím
Doručovací robot Kiwibot doručuje drobné předměty, jako jsou potraviny, nápoje a balíčky, až ke dveřím zákazníků. Díky robustní konstrukci, specializovanému systému autonomního řízení, senzorům a kamerám se umí pohybovat ve složitém terénu a zároveň dodržovat dopravní předpisy. Elegantní design připomínající malý kufr na kolečkách se žlutým podvozkem mu umožňuje přepravovat až 30 kg při maximální rychlosti 3 km/h.
Kiwibot je postaven z voděodolného materiálu a má tak zaručenou ochranu před deštěm i sněhem. V roce 2018 se „proslavil“ požárem v kampusu Kalifornské univerzity v Berkeley. Ukázalo se ale, že šlo o chybu technika, který do něj při servisu vložil špatnou baterii.
Avride
Skoro jako Vall-I
Pamatuje ještě malého roztomilého robota VALL-I ze stejnojmenného filmu? Doručovací robot Avride ho díky přednímu displeji s pixelovýma „očima“ nápadně připomíná. Velikostně je podobný Starship a primárně má rozvážet menší zásilky po městě. Když si na party objednáte šestkrát velkou pizzu a k tomu pět velkých lahví s limonádou, bude to tak akorát, abyste robůtka naplnili.
Ten malý válec, co má na hlavě, je tedy laserový radar (LIDAR). S jeho pomocí sbírá informace o svém okolí a vytváří si prostorový obrázek. Dokáže s ním detekovat objekty až na 60 metrů bez ohledu na světelné podmínky. Kamery na každé straně robota pak s viděním pomáhají. Pro zachycení překážek na krátkou vzdálenost jsou zase určeny ultrazvukové senzory. Na jedno nabití zvládne Avride jezdit až 12 hodin.