Zrychlit z 0 na 100 km/h pod dvě sekundy umí na světě kromě formulí jen několik málo supersportovních aut. Nově se k nim chce přidat i čínský sporťák Robo X od nedávno založené automobilky JiYue. Stačí jeden pohled, abyste okamžitě věděli, že rychlost je u tohoto elektromobilu hlavní důvod, proč byl navržen.
Bleskurychlé zrychlení
Aerodynamický tvar Robo X vytváří perfektní rovnováhu mezi obtékajícím vzduchem a přítlakem, který je u tak výkonných aut potřeba. Přítlak, který tlačí auto k silnici, je na rozdíl od běžných aut u supersportů kritická veličina. Tomu samému jsou podřízeny formule. Zajišťuje, že auta se budou dobře ovládat a budou stabilnější především v zatáčkách.
Přítlak také zajistí maximální a rovnoměrný kontakt pneumatik s vozovkou tak, aby brzdění bylo co nejefektivnější. Netradiční volbou je proto v případě Robo X rozdělení zadního spoileru – přítlačného křídla – na dvě části. To totiž naopak přítlak ubírá.
Dvakrát víc motorů
Elektromobil Robo X pohání celkem čtyři tekutinou chlazené elektromotory. To je zajímavé, protože dnešní běžné elektromobily mají elektromotory maximálně dva. Díky tomu dokáže Robo X zrychlit z 0 na 100 km/h těsně pod dvě sekundy. I tak ale mají baterie vystačit pro dojezd až 687 km. Inženýři z automobilky JiYue ale zjevně v takovém případě počítají s tím, že budete jezdit o něco klidnějším tempem.
Umělá inteligence hlídá bezpečnost
Supersportovní Robo X není jen o rychlosti. Napěchovaný je i dalšími technologiemi, které optimalizují výkon, včetně umělé inteligence. Ta asistuje při jízdě, promlouvá také ovládání a efektivitu a bezpečnost. Inteligentní ovládací systém využívá technologii Apollo čínského konsorcia Baidu, které automobilku stojící za Robo X vlastní.
Apollo je něco jako Tesla Autopilot – systém umělé inteligence, který umožňuje vozům jezdit zcela bez zásahu řidiče na základě dat sesbíraných z mnoha kamer rozesetých po celém autě. Apollo je ale natrénovaná původně hlavně na závodních okruzích. V Robo X se poprvé podívá i na běžné silnice.
Ahoj, tady Simo, virtuální asistent
Podobně jako běžná moderní osobní auta je Robo X vybaveno virtuálním asistentem. Jmenuje se Simo a díky umělé inteligenci a spoustě senzorů, kterými je auto doslova prolezlé, umí nabídnout řidičovi přehled o všech aktuálních výkonnostních charakteristikách. Třeba točivém momentu jednotlivých motorů, teplotě baterie i motorů a spoustu dalších informací.
Řidič se pak může hlasem doptávat a se Simem běžně konverzovat (zatím jen čínsky). Simo se na oplátku postará, aby řidič pokaždé, když do auta usedne, měl všechna nastavení tak, jak mu vyhovuje.
Odolný a lehký
Celistvý rám auta je vyroben ze slitiny hliníku číslo 5052, kde jsou důležitou složkou hořčík a chrom. Díky tomu je vysoce odolná korozi, tuhá a odolná. Běžně se proto používá v oblasti výroby lodí, letadel nebo stavbě budov. Její hlavní výhodou je ale to, že je lehká. Při konstrukci Robo X byl právě na nízkou hmotnost kladen velký důraz, nakonec auto váží 1850 kilogramů.
Na silnici za dva roky
Čínští zájemci o auto si ho už mohou předobjednat složením zálohy v přepočtu asi 120 000 Kč. Výroba auta ale má začít nejdříve za dva roky. Zdá se, že časy, kdy silnicím kralovaly legendární italské sporťáky jako Ferrari, Lamborghini či Maserati se spalovacími motory pomalu odchází. A na jejich místo se chystají úplně nové značky a modely.
Evropský soupeř Robo X
Rimac Nevera
Chorvatsko je proslavené svými plážemi. Brzy to ale možná bude jinak. V malém chorvatském městečku Sveta Nedelja sídlí také automobilka Rimac, kterou před lety založil mladý nadšenec jménem Mate Rimac. Jeho fascinace rychlostí ho přivedla k elektromobilům a rozhodl se, že ve své domovině začne vyrábět ty nejrychlejší a nejhezčí – ale také nejdražší – elektromobily na světě.
Nejnovějším modelem je Rimac Nevera, které umí 0–100 km/h zrychlit za 1,81 sekundy. Má to jen jedinou nevýhodu: Stojí asi 50 milionů korun. Celkem se ho vyrobí jen 150 kusů, a tak bude velkým lákadlem hlavně pro sběratele.