Tým studentů Fakulty dopravní ČVUT v Praze se letos poprvé zúčastnil prestižní mezinárodní soutěže Shell Eco-marathon. Tu založili v roce 1939 vědci energetické společnosti Shell. Od počátku v ní jde o jediné: urazit ve svém vozidle co nejmenší spotřebou paliva co nejdelší vzdálenost.
Dříve vědci využívali svá vlastní auta, dnes se soutěže účastní mladí konstruktéři a inženýři z celého světa. Utkávají se v navrhování a stavbě vozidel, která mají dosáhnout maximální energetické efektivity.
Glider z ČVUT: Superúsporná tříkolka z karbonu a kevlaru
Vysokoškolští studenti z českého týmu Green Gliders pod vedením Michala Cenknera postavili během jednoho roku unikátní vozítko Glider vybavené samonosnou karbon-kevlarovou karoserií.
Soutěžili v kategorii Prototypů, kde se konstruktéři mohou opravdu vyřádit a zkoušet ta nejodvážnější řešení. Závodní speciál proto není „auto“ v běžném smyslu slova. Velkou část dílů podvozku si půjčuje z jízdního kola – třeba kola a brzdy. To je primárně kvůli co nejnižší hmotnosti.
Ze stejného důvodu se také jedná o tříkolku, která má jedno kolo vzadu a dvě vpředu. Pravidla soutěže totiž vyžadují 3 až 4 kola. Vozidlo však zároveň nesmí být vybaveno ničím, čím by jeho výkon mohl řidič ovlivňovat, jako jsou třeba šlapky.
Pohon, řízení a bezpečnost: Pod kapotou Glideru
Skořepina vozítka Glider je tvořena několika vrstvami karbonu, kevlaru a pórovitých desek. To zajišťuje pevnost a nízkou hmotnost. O pohon se stará elektromotor v zadním kole. Jedná se o efektivní elektromotor s permanentní magnetem o výkonu 500 W. Tento typ elektromotorů, i když mnohem výkonnější, využívají i některé elektromobily, například Tesla Model 3.
O řízení elektromotorů se stará řídicí jednotka vyrobená speciálně pro tuto soutěž. Pro řízení a brzdy byly použity cyklokomponenty včetně ráfků, plášťů, kotoučů a brzdových třmenů.
Bezpečnost řidiče pak zajišťuje vnější a vnitřní bezpečnostní spínač, certifikované šestibodové bezpečnostní pásy, helma, kombinéza a rukavice. Všechny tyto prvky splňují přísné standardy pro závody tohoto typu, protože bezpečnost závodníka je vždy na prvním místě.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.