Do Krumlova za pět korun: Studenti ČVUT představili superúsporné vozítko

Do Krumlova za pět korun: Studenti ČVUT představili superúsporné vozítko
Sdílej
 
Tým studentů Green Gliders z ČVUT sestrojil unikátní elektrický prototyp Glider. Na prestižní soutěži Shell Eco-marathon, kde jde o maximální efektivitu, dokázali se svou tříkolkou ujet 171 km na 1 kWh. To je jako cesta z Prahy do Českého Krumlova za pouhých 5 korun. Jak takové vozítko vznikalo a co se plánuje dál?

Tým studentů Fakulty dopravní ČVUT v Praze se letos poprvé zúčastnil prestižní mezinárodní soutěže Shell Eco-marathon. Tu založili v roce 1939 vědci energetické společnosti Shell. Od počátku v ní jde o jediné: urazit ve svém vozidle co nejmenší spotřebou paliva co nejdelší vzdálenost.

Dříve vědci využívali svá vlastní auta, dnes se soutěže účastní mladí konstruktéři a inženýři z celého světa. Utkávají se v navrhování a stavbě vozidel, která mají dosáhnout maximální energetické efektivity.

Glider z ČVUT: Superúsporná tříkolka z karbonu a kevlaru

Vysokoškolští studenti z českého týmu Green Gliders pod vedením Michala Cenknera postavili během jednoho roku unikátní vozítko Glider vybavené samonosnou karbon-kevlarovou karoserií.

Modelování kokpitu úsporného vozítka Glider z ČVUT probíhalo „postaru“ ručně, nová verze už bude testována virtuálně •  ČVUT/Green Gliders

Soutěžili v kategorii Prototypů, kde se konstruktéři mohou opravdu vyřádit a zkoušet ta nejodvážnější řešení. Závodní speciál proto není „auto“ v běžném smyslu slova. Velkou část dílů podvozku si půjčuje z jízdního kola – třeba kola a brzdy. To je primárně kvůli co nejnižší hmotnosti.

Ze stejného důvodu se také jedná o tříkolku, která má jedno kolo vzadu a dvě vpředu. Pravidla soutěže totiž vyžadují 3 až 4 kola. Vozidlo však zároveň nesmí být vybaveno ničím, čím by jeho výkon mohl řidič ovlivňovat, jako jsou třeba šlapky.

Pohon, řízení a bezpečnost: Pod kapotou Glideru

Skořepina vozítka Glider je tvořena několika vrstvami karbonu, kevlaru a pórovitých desek. To zajišťuje pevnost a nízkou hmotnost. O pohon se stará elektromotor v zadním kole. Jedná se o efektivní elektromotor s permanentní magnetem o výkonu 500 W. Tento typ elektromotorů, i když mnohem výkonnější, využívají i některé elektromobily, například Tesla Model 3.

Všechny výkonové parametry je potřeba předem otestovat v laboratoři •  ČVUT/Green Gliders

O řízení elektromotorů se stará řídicí jednotka vyrobená speciálně pro tuto soutěž. Pro řízení a brzdy byly použity cyklokomponenty včetně ráfků, plášťů, kotoučů a brzdových třmenů.

Bezpečnost řidiče pak zajišťuje vnější a vnitřní bezpečnostní spínač, certifikované šestibodové bezpečnostní pásy, helma, kombinéza a rukavice. Všechny tyto prvky splňují přísné standardy pro závody tohoto typu, protože bezpečnost závodníka je vždy na prvním místě.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na 9 webech.

Autor

Jan Horčík

Stavebnice Brian z ČVUT: Jak vypadá česká náhrada za LEGO Mindstorms?Nejdelší elektrický kabel: Rekordní energetická dálnice pod mořem propojí kontinentyRecyklované LEGO: Místo plastů kostky z cukru!
 

Články odjinud