Recenze: Hackeři a Malý bratr nevěří nikomu nad 20

V románu Coryho Doctorowa si to mladík Marcus rozdá se zdivočelým ministerstvem národní bezpečnosti a ty se dozvíš všechno, co jsi kdy potřebovali vědět o hackování, spiknutích a podvratné činnosti. A samozřejmě i to, proč je Internet Explorer pro smích.

Marcus si poklidně žije podle svého a byl by rád, kdyby mu škola a ostatní instituce pořád nelezly do soukromí. Obejít všechna nařízení, elektrické sledovače a čipové kontroly je pro něj hračka. Jenže pak se v době, kdy měl být ve škole, ocitne přímo v centru teroristického útoku. On a jeho kamarádi jsou následně několik dní vězněni, ponižováni a obviňováni z terorismu. A když se konečně dostanou opět na svobodu, zjistí, že jejich milované San Francisco se změnilo v policejní stát. Ale hlavně: jeden z nich je pořád nezvěstný.

To, co následuje, je parádní jízda, na jakou se nezapomíná. Cory Doctorow je sice v Čechách zatím nepříliš známým autorem, ale toto knihou si jasně řekl o kultovní status. Na jeho románu je znát, že počítač je pro něj víc než jen pracovní nástroj. Zná jeho jazyk, zkratky, které programy zrovna letí, jak zakódovat poslané zprávy i jak se stát neviditelným ve městě prošpikovaném policejní elektronikou.

Počítač je pro hrdiny víc než pracovní nástroj. •  Triton

A přitom všem nezapomíná na to hlavní: vyprávět napínavý příběh. Marcus a jeho kamarádi sice nevyhazují do povětří budovy, ale o krk jim jde. A nejhorší je, že se mohou spolehnout jen na sebe. Veřejnost vystrašená útokem teroristů totiž zavírá oči před tím, že jejich vlastní vláda se chová hůř než hoši z Al-Kajdy. Je důležité, že Doctorow umístil děj právě do San Franciska. Tohle město totiž dalo světu květinové hnutí i bojovníky za práva menšin. A přesto se toto Město svobody zřekne takřka všeho. Ze strachu.

Malý bratr není románem, který by se snažil vyděsit tím, jak funguje diktatura. Vzbuzuje děs tím, že ukazuje, jak je až směšně snadné, aby taková diktatura vznikla. Kniha tedy není pouze napínavá, ale i varující. A protože varuje s vtipem a na správných místech i s lehce erotickým nádechem, rozhodně tuhle lekci nezapomenete. Stejně jako informaci, že nejvíc cool hry pocházejí z Japonska. Tak se zhluboka nadechněte a směle do toho. Bude to stát za to.

+ Nejnapínavější román o počítačích a možnostech brouzdání po síti.

- Přestanete bezvýhradně věřit vlastní vládě… ale to byste beztak neměli.

90 %