Recenze: Kelt Sláíne vypouští Křeč obludnosti

Legendární fantasy hrdina má tři zásadní zbraně. Zaprvé obrovskou sekeru. Zadruhé skvělé příběhy. A zatřetí dokonalou kresbu. Díky tomu zachraňuje pohanskou víru.

Recenze: Superman a Poslední syn

Recenze: Superman a Poslední syn

Slánie Mac Roth je irský barbar sloužící bohyni země. V jejích službách prochází mlhami času a svou dvoubřitou sekeru Mozkohryz zatíná do lebek nepřátel všude tam, kde je ho zapotřebí. Bojuje proti Sasům, Normanům i Římanům. Především však proti temným bohům Cythraulu. Tentokrát na sebe bude muset vzít ve svérázné variaci příběhu o Robinu Hoodovi podobu Rohatého boha a pak shromáždit Poklady Británie, aby spasil duši krále Artuše.

Takže je to myslím jasné. Nad šestým albem edice Mistrovská díla evropského komiksu budou jásat hlavně fanoušci fantasy. Tedy té hrdinské, napsané v duchu starého dobrého Conana. Pokud čekáte nějaké sličné elfy, nechte si zajít chuť. Sláine by je vykostil a jejich ženy zneuctil. A to nemluvím o tom, co by pak mrtvolám provedl Ukko, Sláineho trpasličí (a notně perverzní) sluha a kronikář.

Přichází krvavý hrdina věků

Komiksy o Sláinovi se u nás poprvé objevily v magazínu Crew a posléze i ve speciálech Modrá Crew. Už tam se jasně ukázalo, že tenhle hrdina se s ničím moc nepáře. Slouží přeci bohyni, která oslavuje přirozenost a vášeň. V jejím jménu se přednášely básně, ale i skládaly lidské oběti. Ostatně i sám Sláine nejednou položil život, než byl znovuzrozen v jiném čase!

Jeho stvořitel Pat Mills (psal mimochodem i Soudce Dredda, dalšího velkého lidumila) si vyhrnul rukávy, zhluboka se nadechl a pak se vrhl po hlavě, s maniakálním šklebem, do krvavého kotle historie a mýtů. Myslíte si, že znáte Robina Hooda? Až uvidíte Sláinea, měnícího se v obří monstrum, ztělesnění lesa, a porcujícího Normany i božstva z cizích dimenzí v gejzírech rudé barvy a ichoru, změníte názor. A hodně vám rozšíří obzory i Millsova přednáška na téma „Co se pokazilo na Camelotu“.

Ale pozor! Mills není primitivní vypravěč, který by si vystačil se vzorcem „barbar kosit nepřítel, dokud nestát sám na hromada mrtvol“. Píše velmi temné příběhy. A ano, podvratné. Jeho Dredd byl satirou a vztyčeným prostředníčkem britskému maloměšťákovi. No a Sláine ukazuje těch prostředníčků víc – především proto, že si jich nasekal dost do zásoby. A to prosím základům té naší slavné západní civilizace – křesťanství.

Koloběh zrození, smrti a vášně

Mills je totiž anarchista. To je v konzervativní Británii u géniů taková milá tradice. A navíc je Mills Ir. Takže je docela dost poetický, fatalický a cynický tak, že i Tarantino vedle něj vypadá jako hodná tetka od sousedů. V jeho pojetí je proto celé křesťanství, všechny ty kecy o lásce k bližnímu a o věčné radosti na nebesích... prostě všechny tyhle blafy jsou pro něj jen lež. Ve skutečnosti se jedná o snahu temných bohů Cythraulu napasovat lidstvo do škatulek a řídit jej jako dobytek. Na porážku.

Sláine a jeho bohyně, to jsou vášně, vůle a odhodlání udělat to, co člověk opravdu chce. Jeho činy jsou proto mnohdy vznešené, ale také hrozivé. Ne nadarmo se v záchvatu bitvy mění v obří monstrum. Jeho „křeč obludnosti“, to je odhození morálky, výčitek svědomí i ohledů na sebe či druhé. Je to naprosté oddání se radosti z krvavého běsnění.

Amazing Spider-Man přišel o hrdin(k)u

Amazing Spider-Man přišel o hrdin(k)u

Polibte mu břiť!

Nutno přiznat, že Sláine pozabíjel desetitisíce. A jak sám praví: „Bať, a nezdálo se mi to mnoho.“   A nebude se to zdát mnoho ani vám. Ne v geniální kresbě Dermota Powera. Muži jsou sošní i zběsilí, z očí jim sálá nenávist a šílenství. Ženy jsou vnadné a zrádné, krajina smrtící, ale nádherná a temná božstva žijí z krve nevinných. To vše doplněno dialogy a popisy, které skvěle převedl do češtiny Martin D. Antonín (jinak výborný spisovatel humoristicky laděných fantasy).

Takže stručně a jednoduše: Sláine Mac Roth je zpět. Slánie Mac Roth je borec. Sláine Mac Roth je nejbrutálnější komiks široko daleko. A jeho slavné „Polib mi břiť!“ nikdy neznělo lépe!

100%

+ Temné a krvavé příběhy irského barda jsou oslavou hrdinské fantasy