Jízda na Peruti: Elektrokoloběžka, úplně jiný zážitek

Jízda na Peruti: Elektrokoloběžka, úplně jiný zážitek
Sdílej
 
Rozmáhá se nový trend – elektrokola a nyní také elektrokoloběžky. My jsme jednu takovou koloběžku s motorem vyzkoušeli a naprosto nás uchvátila.

 

 

Před rokem 2010 jsme na elektrokolo hleděli jako na málo praktický výstřelek techniky vhodný tak možná pro slabší jedince v důchodovém věku. Jenže následující roky ukázaly, že elektrokolo najde mnohem širší uplatnění. Díky rychlému technologickému vývoji především v oblasti kapacity baterií se během pár let dojezd elektrokol zněkolikanásobil a jejich hmotnost téměř o polovinu zmenšila. Podobný vývoj je možné sledovat u elektrokoloběžek. Před čtyřmi lety byly něčím nevídaným, jako UFO se zelenými mužíky na palubě, letos už setkání s nimi nikoho nepřekvapí.

Městské vozítko

Do redakčního testu jsme si vypůjčili koloběžku českého výrobce s názvem Perut, což má být zkratka slov Personal Urban Transporter (osobní městské vozítko). Vypůjčený model nese označení CITY a je primárně určen do městského provozu. Rovněž má certifikát pro provoz na pozemních komunikacích. S touto koloběžkou tedy můžete oficiálně na silnici. To zní sice jako samozřejmost, ale většina prodávaných elektrokoloběžek takové povolení nemá. Znamená to, že Perut CITY splňuje všechny parametry dané zákonem a má zabudovaný omezovač rychlosti na maximálních 25 km/h. Vedle modelu CITY vyrábí Perut také modely TREK a RACE, které jsou výkonnější, ovšem bez certifikátu.

Radost z jízdy

Během měsíčního testu jsme si na desítkách lidí ze svého okolí ověřili, jaké jsou první dojmy při jízdě na elektrokoloběžce. Úžas, nadšení, radost, které rychle přerůstají ve sžíravou touhu elektrokoloběžku vlastnit. Jízda na ní je prostře fantastická. Stroj je tichý a přitom pod sebou cítíte sílu a hbitost elektromotoru. Perut je konstrukčně robustní, má velká kola a nezvykle velkou světlou výšku pod stupátkem, takže se s ním můžete vydat i do terénu nebo se spustit ze schodů. Všechno tohle pohodlně ustojí.

 

Koloběh je dřina

Koloběžka i kolo jsou nejen dopravní prostředky, ale také sportovní náčiní. Když k nim přidáte elektromotor, jeden z nich o svou sportovní funkci přijde a druhý kupodivu ne. Jízda na obyčejné bezmotorové koloběžce vypadá na první pohled ladně a jednoduše. Kdo se ale koloběhu věnuje častěji, dobře ví, že to je celkem pěkná dřina. Zatímco na kole si v sedě docela pohodlně vozíte zadek, na koloběžce jste kromě jízdy z kopce neustále fyzicky aktivní. Protáhnete si celé tělo, protože efektivní odraz vyžaduje dlouhý a plynulý zápřah, při kterém zabírá snad každý váš sval.

Asistovaně

Když se v cyklistice objevila elektrokola, naštěstí to neznamenalo konec fyzické aktivity jezdce, protože převážná část těchto strojů pracuje se systémem tzv. asistovaného šlapání. Při něm elektromotor jezdci ulehčuje šlapání tím, že ve správný okamžik, kdy jezdec nohou do pedálu zatlačí, přiměřenou měrou zabere a podělí se s jezdcem o vynakládanou energii. Ve výsledku jezdec vyfičí i vražedný krpál, jako by jel po rovině. Ovšem samotné šlapání stále zůstává nezbytnou součástí jízdy, takže asistované šlapání nelze považovat jen za jakýsi podvod na sportovní výkony. Naopak tento systém může pomoci k efektivnějšímu sportování např. při udržování optimální tepové frekvence během tréninku.

Jen se vozit

Naprosto odlišně tomu je v případě, když elektromotor namontujete na koloběžku. V ten okamžik je se sportem konec. Asistované šlapání tu logicky neexistuje. Nemusíte se odrážet, to by naopak mohlo být pro vás i nebezpečné, a už se jenom vozíte a vozíte a vozíte. Elektrokoloběžka má tak spíš než ke své bezmotorové ségře nebo k bicyklu daleko blíž k motorce. To ale vůbec ještě neznamená, že je to špatné. Jako městské vozítko je Perut naprosto ideální volbou. Jízda na elektrokoloběžce je navíc neuvěřitelně zábavná a po měsíci testování musíme konstatovat, že i extrémně návyková.

 

 

Nejlepší u nás: Na Peruti

Nejlepší u nás: Na Peruti

Elektrokolo: Dopravní prostředek budoucnosti

Elektrokolo: Dopravní prostředek budoucnosti

Mezek na kolech: Kolobrnda do terénu

Mezek na kolech: Kolobrnda do terénu

 

Články odjinud