Komiks s rozumem II - 1. díl: Návod, jak kreslit, pokračuje! Šetříme místem!

Komiks s rozumem II - 1. díl: Návod, jak kreslit, pokračuje! Šetříme místem!
Sdílej
 
Ahoj komiksáci! Chvíli to trvalo, ale jsem zpět se svou komiksovou kuchyní, připraven podělit se o svá tajemství, která užívám při tvorbě komiksů. Jak jsem slíbil, půjdeme na to teď jinak. Budeme si vše vysvětlovat na konkrétních příkladech přímo v komiksu. Můžete si tak užít příběh an pokračování a potom nahlédnout pod pokličku.

Komiks s rozumem: Minulé díly najdete tady >

Nedostatek místa

Velmi závažný problém, který budete v komiksu řešit, je právě věčný nedostatek místa. Jak vyřešit panelování komiksu, aby neutrpěla plynulost děje a přitom jste nenudili čtenáře zbytečnými obrázky, které by tam být nemusely? Na následujících komiksových stránkách vidíte tři druhy šetření místem, které by vám ke kýženému výsledku mohly pomoct.

Různé bubliny

V jednom z minulých dílů Komiksu s rozumem jsme si vysvětlili, jaké můžeme používat různé druhy bublin. Výběr je na vašem vkusu, ale jakmile se jednou rozhod- nete, měli byste styl dodržet v celém komiksu. Na prvním panelu vidíte, k čemu vám ta pravidla jsou. Jelikož mám nastaveno, že tento druh hranatých bublin se v tomto příběhu ozývá pouze z vysílačky, čtenář už přístroj nemusí vidět, aby poznal, kdo hovoří. Mohu si tak dovolit mnohem zajímavější pohled zvenčí letadla.

Rozhoupaná perspektiva

Všimněte si, jak teď často měním úhel pohledu a náklon horizontu. Chci docílit napětí pomocí závratě, kterou se snažím v divákovi vyvolat.

Foto:  Petr Kopl

Promyšlená retrospektiva

Je velmi těžké navazovat příběh na pokračování zvláště po delší odmlce. Zde je potřeba dát si pozor, abychom čtenáře nezahlcovali textem hned na začátku. A tak je dobrým zvykem, nevysvětlovat nic, co není nutné pro toto konkrétní pokračování. Nehledě na to, že se mnoho věcí vysvětlí v tomto pokračování vlastně samo.

Šetříme místo číslo 1

Zabralo by alespoň tři panely oblékání padáků a cesta k vnějším dveřím. Já zvolil řešení jedním panelem a prostou Robinovou větou. Zkratka, kterou nám dovoluje jenom komiksové médium. Vyjádřit to obrázky by nebylo špatně. Ale určitě by bylo zlé, kdybyste to nakreslili i napsali zároveň. Toho se vyvarujte.

Foto:  Petr Kopl

Šetříme místo číslo 2

Splynutí bublin s pozadím tabule je výborný způsob, jak ušetřit hromadu místa. Jednak můžete písmo natlačit hodně nahoru a nevadí, že by se jinak dotýkalo kontury obrázku, ale hlavně si všimněte, že by se mi do druhého panelu obě bubliny nevešly. A tak si ukradly trochu místa z těch sousedních a vůbec to nevadí. V příštích dílech na takovéto šetření místem ještě několikrát poukážu.

Šetříme místo číslo 3

Podsuňte obrázek pod předešlé, nebo následující panely. Ve výjevu Robina s otevřeným padákem jsem chtěl znázornit epickou scenérii. Nejlépe by se na to hodil jeden celostránkový obrázek. to je ale něco, co si v komiksu na pokračování, nebo v komiksu evropského typu nemůžete dovolit. Elegantní řešení s podsouváním obrázků je velmi šikovné. Je kouzelné, jak si čtenář rád překrývající panely odmyslí a obrá- zek sám dotvoří, aniž byste hnuli rukou.

Co je cliffhanger?

To je poslední obrázek na druhé stránce. O tom si povíme příště. 

Šetřit místem je v komiksu nutné a je nutné to dělat chytře. Místem nešetříme z lenosti, protože se nám něco nechce kreslit, nebo to neumíme, ale proto, abychom docílili co nejlepšího čtenářského zážitku. Jasné? Těším se na vás příště a nezapomeňte mi psát! www.petrkopl.cz autor@petrkopl.cz

Základní odborné výrazy pro tuto lekci:

Bublina - ohraničené pole určené pro text dialogů postav v komiksu

Tabule - stránka komiksu

Panel - jednotlivý obrázek komiksu

Komiks s rozumem II - 2. díl: Návod, jak nakreslit hloubku v komiksu

Komiks s rozumem II - 2. díl: Návod, jak nakreslit hloubku v komiksu

Komiks s rozumem II - 3. díl: Návod, jak nakreslit expozici

Komiks s rozumem II - 3. díl: Návod, jak nakreslit expozici

Komiks s rozumem II - 4. díl: Návod, jak nakreslit archetyp

Komiks s rozumem II - 4. díl: Návod, jak nakreslit archetyp

 

Články odjinud

Hry