Komiks s rozumem II - 8. díl: Poznáte techniky vyprávění a kresby?

Komiks s rozumem II - 8. díl: Poznáte techniky vyprávění a kresby?
Sdílej
 
Jelikož se v příštích dílech tohoto seriálu budeme zabývat hlavně technickými věcmi, rozhodl jsem se, že si dáme malé opáčko. Nejdříve si přečtěte komiks v tomto článku a poznamenejte, kde jsem použil jakou techniku vyprávění a okresy. Potom si přečtěte popisky, zda jste přišli na všechno důležité. Není to těžké. Jestli jste poctivě prošli všechny minulé lekce nebo máte můj komiksový náčrtník, bude to pro vás hračka!

Komiks s rozumem: Minulé díly najdete tady >

Hra s komiksovými panely

Jak jsem to vždycky říkal? Komiksový panel je vždy stejně mocný vyjadřovací nástroj jako písmo nebo kresba samotná. Když se díváte na film, ve kterém je zemětřesení, určitě režisér nezařídil, aby se třáslo studio. Je mnohem levnější, aby se roztřásla kamera! Herci už otřesy musí dohrát. Stejně efektivní je, když zatřesete s panelem. Každému ten vtip dojde. Tento trik bude umocněn, když budete (a říkám to po sté) dodržovat pevně stanovená pravidla layoutu komiksu.

Foto:  Petr Kopl

Hra s charaktery I

Dobře si všimněte, jak jednotlivé osoby v obrázku stojí s ohledem k situaci. Řeč těla je pro komiks nesmírně důležitá! Podívejte se, kdo stojí překvapeně (Ema), kdo bojovně (Rocko), kdo uvážlivě (Robin), vystrašeně (Ikar) nebo vyloženě zbaběle (profesor). Ano, jejich postoje mají přívlastky a dává to podvědomě čtenáři mnoho informací o jejich charakterech! Jestli vás tohle nebaví... Tak to fakt nechápu!

Hra s charaktery II

Jsou věci, které může vyslovit jen určitý charakter. Měli byste se při vyprávění vyvarovat toho, aby osoby, k nimž se daná hláška nehodí, je neříkaly. Buď je dejte někomu jinému, nebo si je schovejte do jiného komiksu. Profesor je tu hloupý, protože má na něj ostrov takový vliv. Jinak by se takto chovat nemohl.

Zvířecí charakter

I když budeme v komiksech zvířátka hodně personifikovat, musíme si rozmyslet, do jaké míry zajdeme. Jestli nebude zvíře nijak projevovat zvířecí vlastnosti, možná se ochudíme o mnoho skvělých příležitostí vydolovat ve čtenáři emoce. Srovnejte tyto dva obrázky stejného pejska. Který z nich vám přijde emotivnější? Chcete-li kreslit věrohodná zvířátka, je třeba nastudovat si nejenom jejich anatomii, ale i způsob, jakým projevují emoce.

Foto:  Petr Kopl

Rychlost a směr

Rychlost (tentokrát větru) se v komiksu obvykle vyjadřuje pohybovými čárami hlavně proto, že vítr sám není vidět (viz kapitola seriálu Komiks s rozumem nazvaná Dynamika o vyjádření pohybu). Avšak síla větru se dá vyjádřit tíhou věcí, které v něm poletují. Pokud se nejedná o parodii, měly by ve větru poletovat pouze věci, které se v okolí mohou vyskytovat.

To rozhodně není všechno, co lze na této dvoustránce nalézt za komiksové triky. Jistě najdete, kde jsem záměrně zpomalil nebo urychlil děj, který panel je vyloženě informativní, kde jsem ušetřil místo, nebo vynechal zbytečný kus děje, protože spoléhám na čtenářovu fantazii a ochotu se pobavit. Nebudete-li si jistí, mrkněte do náčrtníku nebo na starší díly seriálu Komiks s rozumem... nebo mi prostě napište!

Tak se zatím mějte. Těším se na vás příště a nezapomínejte mi psát! www.petrkopl.cz autor@petrkopl.cz

Základní odborné výrazy pro tuto lekci

Layout

Pevně nastavená grafická pravidla komiksu (velikost písma, panelů, tloušťka čar atd.)

Personifikace

Přisouzení lidských vlastností neživým předmětům, živlům nebo zvířatům

Komiks s rozumem II - 7. díl: Co jsou symboly?

Komiks s rozumem II - 7. díl: Co jsou symboly?

Komiks s rozumem II - 6. díl: Jak trefit načasování?

Komiks s rozumem II - 6. díl: Jak trefit načasování?

Komiks s rozumem II - 5: Návod, jak kreslit atributy a znaky archetypu

Komiks s rozumem II - 5: Návod, jak kreslit atributy a znaky archetypu

 

Články odjinud