Nebezpečný roj: Objev českých astronomů

Rojit se nemusí jen mravenci a včely, ale také meteority. A v jejich hejnech se mohou skrývat i docela velké a nebezpečné asteroidy.

Na nočním nebi můžeme občas spatřit padající hvězdu. Odborně se tomuto úkazu říká meteor a s hvězdami nemá nic společného. Jedná se o vesmírné smetí – většinou pozůstatky po kolizích asteroidů nebo o kometární prach. Malá tělesa vstupují do atmosféry rychlostí několika desítek kilometrů za sekundu. Třením o svrchní vrstvy zemské atmosféry se rozžhaví a většinou shoří. Jen málokdy dopadnou na povrch Země.

Když prší hvězdy

Pokud naše planeta podobným hejnem prachových částic prolétne, pozorujeme na nebi desítky meteorů za hodinu. Takzvaný meteorický roj trvá několik dní, ale má své maximum o délce nanejvýš několika hodin. Meteory se vyskytují po celém nebi, ale vylétají z jednoho místa na obloze zvaného radiant. Meteorické roje pak dostávají jméno podle latinského názvu souhvězdí, v němž se radiant nachází. Listopadové Leonidy dostaly název podle souhvězdí Lva (latinsky Leo), srpnové Perseidy zase po Perseovi.

Dvě Tauridy zachycené Evropskou bolidovou sítí •  Profimedia.cz

Záhadný roj Taurid

Meteorické roje bývají považovány za víceméně neškodné. Čeští astronomové však zjistili, že jeden z nich může být nebezpečný. V roce 2015 pozorovali vědci z Astronomického ústavu v Ondřejově meteory z roje Taurid. Jeho zdrojem by měla být kometa 2P/Encke. Alternativní teorie však říká, že se jedná pouze o úlomek daleko větší komety, která se rozpadla před tisíci lety. V každém případě, vědci pozorovali 144 jasných meteorů a následně určili jejich dráhy ve sluneční soustavě. Díky tomu se jim letos podařilo objevit zcela novou větev Taurid.

Padající hvězdy a meteory: Co jsou zač?

Tunové smetí

Pozorované Tauridy měly před vstupem do atmosféry hmotnost od jedné desetiny gramu až po jednu tunu. Podobnou dráhu jako tyto meteory mají i některé dříve objevené asteroidy o velikosti stovek metrů. Náhoda? Zřejmě nikoliv. Pozorované meteory i asteroidy mají původ v tělese, které se kdysi rozpadlo mezi Marsem a Jupiterem. Země se s touto větví Taurid setkává jednou za několik let a podle astronomů by se ji měla věnovat zvýšena pozornost. Některá větší tělesa by totiž mohla být pro Zemi nebezpečná. Nedávno – v roce 2013 – zranil stovky lidí rozpad menší planetky nad ruským Čeljabinskem. Před vstupem do atmosféry mělo těleso velikost 17 metrů.

Evropská bolidová síť

Celkem 144 jasných meteorů z roje Taurid pozorovala unikátní síť automatických kamer, které se nacházejí na různých místech České republiky a jsou součástí Evropské bolidové sítě. Pozorování meteoru z různých míst umožňuje astronomům vypočítat dráhu tělesa ve vesmíru. V České republice je 13 kamer, 1 kamera je na Slovensku a také v Rakousku. Vznik sítě podnítil dopad takzvaného příbramského meteoritu, který dopadl u Příbrami v roce 1959. Byl to vůbec první meteorit, jehož průlet atmosférou zaznamenalo několik observatoří současně.

Průlet meteoroidů zachycený stanicí na Červené hoře v Jeseníku •  Profimedia.cz

Pozorujte meteory

Je to velmi jednoduché: Nepotřebujete žádný dalekohled, stačí se dívat na nebe a čekat. Ideální je si lehnout třeba na zahradě na lehátko. Samozřejmě by vás nemělo rušit žádné osvětlení, a to ani mobilní telefon. Lidskému oku totiž trvá až několik desítek minut, než se na tmu adaptuje. Meteorické roje lze pozorovat každou noc po dobu několika dní okolo maxima.

Kvadrantidy:

aktivní 5.–30. listopadu, maximum okolo 17. listopadu

Geminidy:

aktivní 6.–17. prosince, maximum okolo 14. prosince

Země pod palbou: Jak na Rusko dopadl meteorit

Vesmírní vetřelci: Meteority staré půl miliardy let

Mimozemské záblesky: Co našlo Sauronovo vesmírné oko?