Elon Musk: Vizionář pro 21. století

Elon Musk: Vizionář pro 21. století
Sdílej
 
Chce jezdit na elektřinu, létat do vesmíru a vytvořit hodnou umělou inteligenci. A zatím mu vše vychází!

 

O Elonovi Muskovi  na přelomu tisíciletí nikdo neslyšel. A pakliže ano, pak šlo o ty, kdo se pohybovali v oblasti internetového bankovnictví a dalších specializovaných služeb. Teprve v červnu 2002 poznal Muskovo jméno celý svět. Založením společnosti SpaceX s cílem dobývat vesmír ohromil veřejnost i odborníky. Do té doby vesmírné lety patřily do rukou státních příspěvkových organizací, jako je NASA nebo ESA a soukromé létání do vesmíru? Ale jděte, smáli se všichni. Dnes se už nesmějí: Úspěch firmy šel raketově vzhůru. Soukromé rakety Muskovy společnosti zásobují vesmírnou stanici a za dva roky poletí k Marsu.

Tvrdý start vizionáře

Není moc důvodů myslet si, že se to Muskovi nepodaří. Celá historie SpaceX totiž odkazuje, že když se hodně peněz spojí se silnou vizí, může vědecko-technický vývoj skákat kupředu mílovými kroky. Samotné začátky však byly tvrdé. První let rakety s názvem Falcon 1 trval něco málo přes půl minuty a skončil havárií. Podobný průběh měly i další dva starty. Důvěra ve SpaceX klesala a firma málem zkrachovala. Na konci září 2008 se ale povedlo Falcon 1 dopravit na oběžnou dráhu maketu družice.

 Elon Musk: Inženýrský Iron-Man

Elon Musk: Inženýrský Iron-Man

Silák Falcon

Za necelé dva roky se do vesmíru vydala raketa Falcon 9. S mnoha vylepšeními stále funguje a na nízkou oběžnou dráhu dokáže dopravit náklad o hmotnosti 13 tun (to je o trochu víc než 2 afričtí sloni). Musk a s ním i celá SpaceX si uvědomili, že v dopravě věcí z planety na oběžnou dráhu je budoucnost: Chceme přece ve volném vesmíru nebo na vzdálených planetách budovat kolonie, ale nejprve tam musíme dostat jejich základní součástky. A kdo o takových věcech jen mluví, ten je nikdy neudělá. Proto v současnosti inženýři připravují raketu Falcon Heavy. Poslouží k dopravě těžších nákladů a podle toho bude mít přizpůsobené motory. Na oběžnou dráhu vynese až 53 tun a k Marsu dopraví náklad o hmotnosti až 13 tun.

Návrat rakety pro 21. století

Celé to vesmírné dobrodružství je samozřejmě pořádně drahé. SpaceX proto snižuje náklady tím, že si většinu dílů vyrábí sama a nebojí se průmyslového 3D tisku. Především ale mění samotnou podstatu létání raketami. Zbytky obyčejné rakety po odstartování a splnění mise dopadnou do moře nebo shoří v atmosféře. Falcon 9 ale není obyčejná raketa. První ze dvou stupňů se dokáže vrátit na Zemi a přistát na pevnině nebo plovoucí plošině.

Drak ve vesmíru: Začala éra soukromých kosmických lodí

Drak ve vesmíru: Začala éra soukromých kosmických lodí

Raketový drak

„Rád bych zemřel na Marsu. Ale ne v havárii,“ zasmál se nedávno Musk, když se ho novináři zeptali, jak daleko jsou jeho plány na osídlení Marsu. A neptali se zbytečně. Vedle raket Falcon konstruktéři SpaceX připravují transportní raketu Dragon V2. Disponuje čtyřmi dvojicemi motorů SuperDraco, které budou vyrobené 3D tiskárnou a právě ty samé motory raketu při přistání ubrzdí namísto padáku. Přistání má být natolik přesné, že by loď mohla klidně dosednout i na parkovišti před vaším domem! První let Dragonu V2 má proběhnout v příštím roce. A hned v tom dalším plánuje Musk poslat raketu na Mars.

Na Mars a dál

Panenský let Dragonu V2 k Marsu však bude testovací, v raketě nebude lidská posádka. Půjde o vůbec první soukromou sondu, která poletí k Marsu. Samozřejmě to není jediný smysl celého projektu. Cílem je vyslat na Mars lidi a začít s jeho kolonizací. A nejen Marsu! SpaceX se chlubí tím, že Dragon V2 dokáže přistát kdekoliv ve sluneční soustavě. Kdy takové tvrzení Musk potvrdí, to ale zatím neoznámil.

 

Další aktivity Elona Muska

Tesla: Elektrická jízda

S produkty Elona Muska se můžete setkat i jinde než ve vesmíru – klidně i na silnici ve vašem městě. Musk je totiž majitelem automobilky Tesla, která patří k předním světovým výrobcům elektroaut. Musk založil Teslu již roku 2003 a v dalších letech musel soupeřit s výrobci klasických aut se spalovacím motorem, kteří elektroautům nepřály. Čím větší cítil Musk konkurenční tlak, o to silněji vyžadoval inovace. V autech Tesla se proto neustále vylepšoval akumulátor (dojezd současných modelů je kolem 350 kilometrů) a operační systém. Auto si tak můžete aktualizovat stejně jako telefon a kromě nových funkcí se můžete dočkat i odladění výkonu. Tímto způsobem Tesla plánuje aktualizovat i robotické nebo alespoň částečně automatické řízení.

PowerWall: Proud ve sklepě

Vývoj elektrických aut je úzce spojen s vylepšováním vlastností lithio-ionových baterií, tedy akumulátorů sloužících k uchování elektřiny po určitou dobu. Znáte je třeba z mobilů nebo dalších digitálních zařízení, ale pro auta jsou jejich rozměry podstatě větší. A když už jsou jednou v autě, proč je nevyužít i v domácnostech? A přesně tak se přišla na svět Muskův akumulátor PowerWall, který si prostě a jednoduše dáte do sklepa, kde ho bude nabíjet elektřina ze solárních panelů na střeše. PowerWall dokáže „utáhnout“ spotřebu jednoho domu, ať už je napojen na síť nebo je v zařízení, které není do sítě zapojené. Výhody takové baterie pro domy v rozvojovém světě anebo pro českého chatkaře jsou jasné: Elektřinu do každé domácnosti! Do oběhu se baterie má dostat v průběhu příštího roku.

Hypersmyčka Hyperloop

Zdálo se, že s elektromobily si Musk splnil přání o rychlé a ekologické dopravě. Na mysli má však i ambicióznější plány, například Hyperloop. Jde o soustavu podtlakovaného potrubí, v němž se pohybují kapsle s indukčními motory po vzduchovém polštáři. Rychlost kapsle v takovém prostředí by se mohla blížit k rychlosti zvuku anebo ji překonat. Doprava nákladu a časem i osobní přeprava by tedy byla rychlá a v zemích jako Spojené státy by ulehčila leteckému průmyslu. Projekt je nicméně v plenkách. Momentálně probíhá soutěž na návrh prototypu.

Pozor na UI!

Elon Musk patří k lidem, kteří se nebojí dívat do budoucnosti a říkat věci, které se nám třeba nemusí líbit. V názorech na rozvíjení umělé inteligence je velmi skeptický a tvrdí, že velké společnosti mohou UI zneužít pro své záměry a klamání běžných lidí například v marketingu výrobků. Musk proto založil společnost Open AI, která slouží jako výzkumná firma pro možnosti umělé inteligence. Výsledky jsou veřejně dostupné a odborníci se mohou svobodně dělit o své poznatky.

Jasnozřivé počítače: Umělá inteligence předbíhá dobu

Jasnozřivé počítače: Umělá inteligence předbíhá dobu

Vzestup umělé inteligence: Máme se bát vzpoury strojů?

Vzestup umělé inteligence: Máme se bát vzpoury strojů?

Elon Musk

Skutečný Iron Man

Elon Musk se narodil roku 1971 v Jihoafrické republice, ale později se přestěhoval do USA. Nejprve chtěl být programátorem a napsal hru Blastar. Pak se rozhodl pro jinou kariéru. Roku 1995 založil online telefonní seznam s databází firem Zip2. Později stál u zrodu bankovní aplikace PayPal. Po úspěchu založil SpaceX, Teslu a další společnosti, o kterých píšeme v článku. Elon Musk mimo jiné vlastnil L-39 Albatros z Aero Vodochody a objevil se v Simpsonových nebo v Teorii velkého třesku. Jeho životem se inspiroval herec Robert Downey Jr., když hrál Tonyho Starka ve filmech Iron Man. V druhém filmu si Musk i zahrál.

Otevřená politika

Ve Spojených státech funguje v podnikání a zejména vývoji patentová politika. To znamená, že podnikatelé se snaží patentovat všechno možné, aby ty samé postupy nebo výrobky nemohla použít konkurence. Podle kritiků tak dochází k zablokování vývoje v mnoha oborech. Oproti tomu hnutí open-source staví na veřejně dostupných objevech a možnosti rozvíjet cizí vynálezy. Jde vlastně o naprosto opačný přístup. A právě k němu se Elon Musk přihlásil loni, když všechny patenty Tesly dal volně k dispozici inženýrům celé planety. Za ábíčko rozhodně palec nahoru!

Více o nových moderní technice najdete tady

Poletíme na Mars? Dobytí rudé planety

Poletíme na Mars? Dobytí rudé planety

Budoucnost dopravy je tady! Jmenuje se Hyperloop

Budoucnost dopravy je tady! Jmenuje se Hyperloop

Na skok do vesmíru: Šéf Amazonu staví netradiční raketu

Na skok do vesmíru: Šéf Amazonu staví netradiční raketu