V Chile vyroste observatoř pro studium gama záření

V chilské poušti Atacama vyroste nová astronomická observatoř. Nebude ale jen tak ledajaká. CTA (Cherenkov Telescope Array Observatory) bude disponovat desítkami teleskopů pro studium gama záření, které má původ v nejextrémnějších vesmírných tělesech, jako jsou supernovy a černé díry.

Místo si vědci nevybrali náhodou. Atacama je jedno z nejsušších míst na světě a pár kilometrů od budoucího místa CTA se už nachází dalekohledy Evropské jižní observatoře.

Gama záření je pro živé organismy nebezpečné. Zemská atmosféra ho naštěstí pohlcuje. Je to dobrá zpráva pro život na Zemi, ale už méně pro astronomy, kteří musí dalekohledy pro pozorování gama záření posílat do vesmíru.

Existuje však ještě jedna cesta. Jakmile foton gama záření vstoupí do atmosféry, pohybuje se v ní rychleji, než je rychlost světla ve vzduchu. Kvůli tomu vzniká za částicí kužel záření zvaný Čerenkovovo záření. Právě toto záření dokáží zachytit dalekohledy CTA.

Kromě pouště Atacama se budou dalekohledy nacházet také na Kanárských ostrovech. Celkem jich bude postaveno více než 100.

Létající astronomové: Observatoř v Boeingu