Existuje na Titanu život?

NASA bude na Titanu hledat život. Druhý největší měsíc sluneční soustavy je jediným místem mimo planetu Zemi, o kterém víme, že tam prší, vznikají jezera a moře.

Do krajiny věčného mrazu se vydá bezpilotní velký dron Dragonfly v roce 2026. Do cíle poletí  dlouhých 8 let. Jde o vůbec první více rotorové zařízení, které NASA nasadí do sluneční soustavy. Vzdáleně připomíná vrtulník a pohybuje se podobně jako drony. Tato "létající observatoř" bude na Saturnově měsíci odebírat vzorky, studovat je a zkoumat.

Na Titanu pší metan

Podle vědců je prostředí Saturnova měsíce podobné Zemi v jejím raném stádiu. Základ atmosféry, podobně jako u nás, tvoří dusík. Titan je také jedinou planetou naší sluneční soustavy, o které víme, že je na jeho povrchu kapalina. Nejde o vodu jako v případě Země, ale kapalný etan a metan, který prší z oblak. Atmosféra Titanu je čtyřikrát hustší než ovzduší Země.

Je na Saturnově měsíci Titanu život? •  iStock

Mimozemský oceán v laboratoři

Vědci se pokusili v laboratoři vyrobit vzorek titánského oceánu a co největrněji napodobit tamní prostředí. Vycházeli z informací, které mají zatím k dispozici. Naplnili kryostat kapalným dusíkem, zmrazili ho na velmi nízkou teplotu, pak mírně ohřáli. Aby se z kapalného dusíku stal plyn, přidali metan s etanem.

Nečekaný objev

Původně měl pokus sloužit k testování designů ponorek, které by v budoucnu mohly mrazivé prostředí Titanu prozkoumávat. Jak to ale ve vědě občas bývá, výsledkem byl nečekaný objev. Když se kapalina titánského oceánu odpařila, zbyly po ní krystaly, které v normálních podmínkách na Zemi nikdy nespatříme.

Severní pól Titanu na snímku ze sondy Cassini •  NASA

Tajemné krystaly

Ukázalo se, že jde o tzv. kokrystaly, neboť uvnitř byl polapen etan. Ještě početnější výskyt ale měly kokrystaly z acetonu a butanu. Látky, které v našich podmínkách známe jako plyny, na Titanu vytvořily pevné exotické krystaly. Právě ty by měly vytvářet krusty v okolí titánských moří, podobně jako na pozemských pobřežích vznikají krystaly soli. Vědci nyní předpovídají, že tyto krystaly lemují i okraje vyschlých řečišť a jezer na Titanu. A právě kokrystaly jsou jednou z možností existence života na Titanu. Mohly by totiž být potravou pro mikroorganismy. Potvrdit nebo vyvrátit by to měla data z Dragonfly, který bude Titan prozkoumávat téměř 3 roky.

Měsíc Titan: Základna u Saturnových prstenců