Asteroidy „plivou“ oblázky!

Trousí asteroidy do okolního prostoru prach a kamínky? Vědci v nalezeném meteoritu potvrdili existenci jevu, který ve stejnou dobu objevila sonda miliony kilometrů od nás.

Kosmická sonda OSIRIS-REx zkoumala v letech 2019 až 2021 planetku Bennu, ze které také odebrala vzorky. Na Zemi s nimi pouzdro sondy přistane 24. září 2023.

Sonda také objevila zajímavý jev, kdy asi 500 metrů velká planetka chrlí do vesmíru prach a kamínky. Něco podobného pozorujeme u komet, ale u planetky  to vědce překvapilo. Nyní důkazy stejného jevu našli v meteoritech.

Pokud na obloze uvidíte meteor (lidově padající hvězda), je velmi pravděpodobné, že jeho původ je v prachu, který za sebou trousí některá z komet. Nebeské divadlo v atmosféře tak vykouzlil objekt o velikosti zrnka písku nebo i menší.

Na zemský povrch se dostanou jen větší objekty, které pak nacházíme jako meteority. Jejich původ je naopak spíše u asteroidů – pocházejí z jejich kolizí apod.

Zmražený a zase rozmražený meteorit

Vědci se nedávno podívali na meteorit Aguas Zarcas, který v roce 2019 dopadl v Kostarice. Jejich cílem bylo izolovat drobné minerály v meteoritu. Nejdříve meteorit zmrazili tekutým dusíkem a poté rozmrazili teplou vodou, aby ho rozbili. U oblázků v meteoritu tento postup nefungoval, což není až tak neobvyklé.

Za normálních okolností by v takovém případě použili trochu fyzické síly, ale místo toho použili CT skeny. Díky tomu zjistili, že se s oblázky v meteoritu stalo něco, co se se zbytkem hornin nestalo. Normálně by totiž byly kulovité a měly stejnou orientaci, protože vznikly při jednom procesu.

Meteorit Aguas Zarcas •  ASU/CMS/L. Garvie

Proč asteoid "plive" kolem sebe?

Vědci měli vodítko z nálezů OSIRIS-REx z roku 2019. Odtud sestavili hypotézu, kterou podpořili fyzikálními modely. Na asteroid dopadl nějaký větší objekt a oblast dopadu se zdeformovala. Tato deformovaná hornina se nakonec rozpadla kvůli obrovským teplotním rozdílům, kterými asteroid prochází, když rotuje, protože strana přivrácená ke Slunci je mnohem teplejší než strana odvrácená. Změny teplot způsobují, že hornina křehne a rozpadá se na oblázky.

Tyto oblázky jsou pak vyvrženy z povrchu asteroidu. Zatím nevíme, jak tento proces vyvrhování oblázků funguje. Mohou za tím stát dopady menších objektů nebo změny teplot. Je dobré připomenout, že asteroidy mají velmi nízkou gravitaci, takže nepotřebuje velkou rychlost, abyste oblázky dostali do vesmíru.

Ilustrace asteroidu "plivajícho" oblázky •  April I. Neander. Asteroid image: NASA/Goddard/University of Arizona.

Oblázky poté vstoupí na velmi pomalou dráhu kolem asteroidu a nakonec spadnou zpět na jeho povrch na jiné místo, než ve kterém došlo k deformaci. Při další kolizi se pak oblázky na povrchu promění v pevnou horninu. V podstatě se to všechno sbalí dohromady a z volných oblázků se stane pevná hornina. Stejný nebo další náraz může kámen poslat ho do vesmíru už nadobro… tedy než doputuje do zemské atmosféry a my ho najdeme jako meteorit.

Na kolizním kurzu: Nebezpečné asteroidy u Země