Na kometě? Jejím ohonem! Průlet sondy Solar Orbiter

Dokud se nepřiblíží ke Slunci, je to prostě jen kamení, led a plyny. Jakmile se ohřejí, vidíme na obloze komety. Nyní o nich víme zase trochu víc. A to proto, že vesmírná sonda Solar Orbiter proletěla přímo ohonem jedné z nich.

Už dva roky poletuje okolo Slunce evropská sonda Solar Orbiter. Jejím hlavním úkolem je výzkum naší nejdůležitější hvězdy, ale už dvakrát se z ní stal také nástroj pro analýzu komet. Na konci loňského roku prolétla ohonem komety C/2021 A1 Leonard. Sonda pořídila snímky komety, ale pro vědce jsou cennější data, která naměřily vědecké přístroje.

Co je kometární ohon?

Nejprve se ale podívejme, co je to vlastně kometární ohon. Komety jsou slepence hornin, ledu a zmrzlých plynů. Pohybují se většinou po velmi protáhlých drahách. Jakmile se přiblíží ke Slunci, začne se z jejich povrchu uvolňovat plyn a prach, které na obloze vypadají jako mlhavých obláček. Sluneční vítr a záření pak částice odvanou směrem od Slunce a tím vznikne slavný ohon komety.

Video se připravuje ...

Záběry Slunce ze sondy Solar Orbiter • Zdroj: Zive.cz

Dva ocasy

Ve skutečnosti jsou ohony dva – plynový a prachový. Jejich délka může narůstat až do mnoha milionů ki- lometrů. V hollywoodském filmu by průlet ohonem komety vypadal určitě velmi dramaticky. Do lodě by narážely balvany a všude by svítily červené kontrolky. Ve skutečnosti byste ale nic nepoznali. Ohon je velmi řídký. Pokud by kometa přestala trousit materiál a nějaká vesmírná uklízečka prach zametla, odnesla by ho do popelnice v menší krabici.

Setkání s ohonem komety

Solar Orbiter na své cestě využívá gravitace Venuše, ale také Země. Na konci minulého listopadu prolétla okolo naší planety, ze které v únoru 2020 odstartovala. Už 17. prosince prolétla ohonem komety C/2021 A1 Leonard, kterou v lednu 2021 objevil astronom G. J. Leonard na americké observatoři Mount Lemmon.

Kometa Leonard •  G. Jones & S. Grant (UCL), Horizon Productions SFL/Wikipedia, ESA/Solar Orbiter/Metis Team

O blízké setkání s kometou ale nešlo. Jádro se v té době nacházelo ve vzdálenosti 45 milionů kilometrů od sondy nedaleko planety Venuše. Šlo o náhodu, ale ne o překvapení. Vědci o průletu věděli na základě simulací proudění slunečního větru.

Vzácná a zajímavá data

Na palubě sondy je 10 přístrojů. Průlet ohonem zaznamenalo několik z nich.Solar Wind Analyzer (SWA), který se věnuje výzkum slunečního větru, analyzoval ionty a molekuly z ohonu komety. Ionty jsou atomy nebo molekuly, které byly zbaveny jednoho nebo více elektronů a nesou elektrický náboj.

Přístroj naměřil ionty kyslíku, uhlíku, molekulárního dusíku a molekuly oxidu uhelnatého, oxidu uhličitého a zřejmě i vody. Podle nich dokáží vědci analyzovat rychlost uvolňování částic při přibližování ke Slunci. Magnetometr sondy zase detekoval signály, které v magnetickém poli Slunce vyvolal průlet komety.

Solar Orbiter

Vesmírná sonda

Solar Orbiter obíhá okolo Slunce po protáhlé dráze. Aktuálně se dostává asi na třetinu vzdálenosti Země od Slunce. Sonda využívá gravitace Venuše a postupně naklápí svou dráhu. V roce 2029 bude dráha naklopena o 33 stupňů vůči rovině, ve které obíhá okolo Slunce naše planeta. Sonda tak dohlédne na sluneční póly, které nevidíme. Cílem je také výzkum sluneční korony, vnější atmosféry Slunce, kterou vidíme při úplných zatměních.

Jaké vesmírné sondy zkoumají Slunce? •  G. Jones & S. Grant (UCL), Horizon Productions SFL/Wikipedia, ESA/Solar Orbiter/Metis Team

Jaké sondy zkoumají Slunce?

Více zajímavostí o vesmíru najdete v časopisu ABC speciál: Vesmír a v knize Vesmír, které koupíte tady - doručení domů je zdarma.

Pekelná mise: Parker Solar Probe