Na kolizním kurzu: Nebezpečné asteroidy u Země

Astronomové se snaží hledat asteroidy na kolizním kurzu, které ohrožují Zemi nebo obíhají blíže ke Slunci než naše planeta.

V roce 2013 se naše planeta střetla s objektem o velikosti 20 metrů, který se následně rozpadl v atmosféře nad ruským Čeljabinskem. Tlaková vlna rozbíjela skleněné výlohy a okna a zranila stovky lidí. Větší objekt by mohl způsobit rozsáhlejší škody nebo v krajním případě vyhubit život na Zemi. Astronomové se podobná tělesa snaží najít.

Hledání tečky v kupce hvězd

Existují speciální robotické dalekohledy, které se nachází na místech, kde je většinu roku jasno. Každou noc pořizují snímky oblohy a hledají jehlu v kupce sena – nebo možná spíše tečku v kupce hvězd. Asteroidy (česky spíše planetky) nelze na první pohled rozeznat od vzdálených hvězd. Pokud ale po pár minutách nebo desítkách minut pořídíme fotografii stejné části oblohy znovu a oba snímky porovnáme, asteroid se prozradí. Vůči vzdáleným hvězdám se totiž pohne díky svému pohybu okolo Slunce nebo u velmi vzdálených asteroidů díky pohybu Země (vidíme ho z jiného úhlu).

Video se připravuje ...

Výbuch nad ruským městem Čeljabinsk. • Zdroj: Facebok

Spousta asteroidů se nachází mezi Marsem a Jupiterem v tak zvaném hlavním páse planetek. Další pak u Jupiteru nebo v páse ledových objektů za Neptunem. Nás ale více zajímají ty, které jsou k nám mnohdy až nebezpečně blízko.

Blízkozemní asteroidy

Asteroidy a komety, které se pohybují blízko Země, nebo dokonce křižují dráhu Země, označují astronomové zkratkou NEO (Near-Earth object, blízkozemní objekt). Lovci asteroidů pracují samozřejmě v noci, protože přes den nám slunce vytvoří krásnou modrou oblohu a přezáří i nejjasnější hvězdy. V poslední době však hledání asteroidů začíná už za soumraku.

Oběžná dráha 2021 PH27 •  ESA, CERN, M. PEDOUSSAUT, ESA-JACKY HUART, CTIO/NOIRLAB/NSF/ AURA / J. DA SILVA (SPACEENGINE), DANIEL OBERHAUS, WIKIPEDIA

Vědci se snaží najít asteroidy, které se pohybují blíže Slunci než Země a jsou vidět podobně jako třeba Venuše po západě slunce nebo před jeho východem. Nedávno objevili asteroid 'Ayló'chaxnim, který se pohybuje uvnitř dráhy Venuše. Jeho složitý název pochází z jazyka kalifornského indiánského kmene a znamená Venušina dívka. Dalším úlovkem byl asteroid s nejkratší známou oběžnou dobou 2021 PH27, který oběhne Slunce za 114 dnů.

Pekelné asteroidy

Asteroidy, které se pohybují blízko Slunce a k Zemi se třeba jen přibližují, pro nás nejsou nebezpečné. Jde ale o pochopení jejich původu i celkového „provozu“ Sluneční soustavy. Podobné asteroidy jsou malé a snadno ovlivnitelné gravitací Slunce nebo planet. Jejich oběžné dráhy se mohou měnit a v budoucnu mohou narazit do některé z planet nebo být vyhozeny ven ze Sluneční soustavy. Už jen to, že existují, ukazuje, že je něco doplňuje. Jejich zdrojem může být pás planetek mezi Marsem a Jupiterem.

Jeden z nalezených fragmentů Čeljabinského meteoru •  Profimedia.cz

8 úlovků denně

Zatím věci objevili téměř 30 tisíc NEO. Z tohoto počtu je 850 o velikosti nad 1 km. Jedná se o tělesa, která by mohla způsobit globální katastrofu. Z jejich celkového počtu jsme jich našli 90 %. Přes 10 tisíc známých NEO má velikost nad 140 metrů a dokáže zničit větší města. Těch známe zatím asi jen polovinu. Ale astronomové jsou stále úspěšnější. Zatímco v roce 2010 našli necelých 1000 NEO, vloni to bylo více než 3100, což je asi 8 denně. Dnes v noci přibydou další!

Skupiny blízkozemních asteroidů:

Podle typu oběžné dráhy rozlišují různé skupiny blízkozemních planetek (většinou označených podle jedné z planetek, která do skupiny patří):

Amor: přibližují se k Zemi, neprotínají její dráhu

Apollo: křižují oběžnou dráhu Země a jejich oběžná doba je delší než rok