Rolls-Royce Accel: Nejrychlejší elektroletoun

Rolls-Royce Accel: Nejrychlejší elektroletoun
Sdílej
 
Britští konstruktéři staví letadlo na elektřinu, které překoná rychlostní rekordy. A na jedno nabití doletí z Londýna až do Paříže!

 

Přední světový výrobce leteckých motorů Rolls-Royce věří, že elektromotory mají budoucnost nejen na silnici, ale i ve vzduchu. A chce to dokázat v praxi. Ohlásil proto projekt ACCEL podle anglické zkratky Accelerating the Electrification of Flight. Česky bychom ji mohli přeložit jako Urychlení elektrifikace létání.

Ostrovní spolupráce

Projekt ACCEL spojil Rolls-Royce s dalšími britskými firmami, které vyvíjejí leteckou techniku. Jeho součástí je například dílna YASA Limited zabývající se konstrukcí elektromotorů, experimentální laboratoř Electro Flight a ruku k dílu přiložila i samotná britská vláda. Co chtějí společně dokázat? Nic menšího než sestavit nejrychlejší elektrické letadlo na světě. Už na něm pracují několik měsíců a věří, že během příštího roku se jim podaří dostat ho na nebe a trumfnout dosavadní rekord.

Starší počítačová animace vzhledu letadla. Výše můžete vidět, že nabralo aerodynamičtější a agresivnější vzhled •  Rolls-Royce

Rychlostní rekord z Německa

Rychlostní rekord v letu na elektřinu v současnosti drží letoun od německého Siemensu. Jeho stroj Extra 330LE před dvěma lety dosáhl ve vzduchu rychlosti 337 km/h a dodnes ho nikdo nepřekonal. Letoun ACCEL však využívá technologie, které pohánějí vozy Formule E poháněné elektřinou. Má dosáhnout rychlosti minimálně 480 km/h. Tvůrci přitom dodávají, že to je nejnižší rychlost, s níž se spokojí – a věří v ještě lepší výkon.

Trojice elektromotorů

Pohon zajistí trojice motorů YASA 750 R. Jsou to nejsilnější pohony, které dílna vyrábí, každý z nich dosáhne výkonu 270 koňských sil. Soustava elektromotorů má mít navíc oproti klasickým spalovacím motorům velkou výhodu. Jelikož pracují v nižších otáčkách, mělo by mít letadlo ACCEL ve vzduchu vyšší stabilitu a kromě toho by mělo být také tišší.

Foto:  Rolls-Royce

Obří baterie

Tým Rolls-Royce také pracuje na sadě baterií, která se bude skládat z 6000 článků. Bude mít maximální výkon 750 kW neboli 1000 koní. To zhruba odpovídá jednomu závodnímu vozu Formule 1. Mimochodem tolik elektřiny by stačilo na provoz minimálně stovky rodinných domů. Letadlo díky tomu dokáže přeletět vzdálenost z Londýna do Paříže.

Tisíce čidel

K sestrojení rychlého letounu na elektřinu ale nestačí jen poskládat vedle sebe co nejvíce elektrických článků. Aby byl let s elektromotorem bezpečný, vyvinuli konstruktéři soustavu senzorů, která bude neustále monitorovat stav systémů a dávat pilotovi informace o chování letounu. To je běžná součást moderních letadel a v dnešní době i automobilů. Co ale bude u stroje ACCEL výjimečné, je jejich počet. Naleznete zde více než 20 tisíc senzorů, které budou sledovat chod motoru, stav baterie, teplotu kritických míst či aktuální výkon celého pohonného ústrojí.


Historie vzdušného elektromotoru

Takto vypadal česko-maďarský elektrický vrtulník PKZ-1 •  Profimedia.cz

1883 – elektrická vzducholoď bratrů Tissandierových

1917 – česko-maďarský elektrický vrtulník PKZ-1

1973 – první pilotované elektroletadlo Militky MB-E1

1975 – první letoun poháněný elektřinou ze slunce AstroFlight Sunrise

1979 – pilotovaný solární letoun Gossamer Penguin

2005 – solární dron SoLong schopný v noci létat z elektřiny v bateriích

2010 – výrobce malých letadel Cessna vyrobil elektrickou verzi modelu 172

2015 – solární letoun s elektromotorem Solar Impulse 2 obletěl svět


BEHA: Budoucnost letecké dopravy? Tři křídla a jeden motor!

BEHA: Budoucnost letecké dopravy? Tři křídla a jeden motor!

Mashinky: Vláčkoviště v počítači

Mashinky: Vláčkoviště v počítači

X-Meni a Avengers: Proč se ještě neobjevili v jednom filmu?

X-Meni a Avengers: Proč se ještě neobjevili v jednom filmu?

 

 

Články odjinud