Tygří vetřelec na obloze: Vrtulník Mi-35/24V se speciální kamufláží

Tygří vetřelec na obloze: Vrtulník Mi-35/24V se speciální kamufláží
Sdílej
 
Navštívili jsme vrtulník Mi-35/24V se speciální kamufláží, který na obloze vypadá jako tygří vetřelec. Čím je tato helikoptér, na kterou jsme se byli podívat ve státním podniku LOM PRAHA speciální? Její kamufláž vymyslel autor ábíčkovských vystřihovánek Jan Rükr.  

Ve vojenském světě slovo kamufláž popisuje způsoby, jak zamaskovat jednotlivce nebo velké stroje. Pak je tu ale ještě speciální verze kamufláže, popsali bysme jí s nadsázkou jako výstavní maskování.

A to je i případ vrtulníku Mi-35/24V, který jsme navštívili ve státním podniku LOM PRAHA při dokončení prací v rámci generální opravy a pro který kamufláž vymyslel autor ábíčkovských vystřihovánek Jan Rükr.

Vystřihovánky v časopisu ABC č. 1/2022

Vystřihovánky v časopisu ABC č. 1/2022

Dva vetřelci

Vrtulník Mi-35/24V s trupovým číslem 3366 (unikátní zakončení výrobního čísla identifikující konkrétní kus) dostal od Honzy kamuflovací kabátek již dvakrát. Poprvé to bylo roku 2016, podruhé loni.

V obou případech design nese shodné rysy – inspiraci dílem výtvarníka H. R. Gigera (autor podoby Vetřelce ze stejnojmenného filmu) a tygří hlavu v oblasti kabiny vrtulníku. Právě tam došlo minulý rok k změně kamufláže, kterému se říká repaint a výsledek nese název Alien Tiger 2.

Charakteristická křídla vrtulníku Mi-35 Tiger Alien 2 a low-vis znak Leteckých síl Armády ČR •  Anna Šolcová, Karel Novotný

Létající tygr

Proč má na sobě vrtulník zrovna tygra a ne třeba ledního medvěda? Odpověď je prostá – je součástí 221. tygří letky ze základny v Náměšti nad Oslavou. Všechny letky států Severoatlantické aliance (NATO) se znakem tygra nebo jiné kočkovité šelmy se mohou od roku 1961 přihlásit do Asociace tygřích letek.

České vrtulníky z Náměště jsou v ní od roku 2008. Každý rok se slétávají na jedno místo v rámci akce Tiger Meet, mění si zkušenosti a testují let i v jiných strojích. Součástí sletu jsou i soutěže – a právě kamufláž je jednou z kategorií. Alien Tiger 1 za ní dostal roku 2016 první cenu.

Odklopení zrcadlového periskopu na vrtulníku Mi-35 Alien Tiger 2 pro navádění raket z kabiny střelce •  Anna Šolcová, Karel Novotný

Omaluj si vrtulník

Nabarvit armádní vrtulník není nic až tak jednoduchého. V první řadě je nutné návrh nechat schválit vojenskou inspekcí a dodržovat určité parametry nástřiku, které určují předpisy nebo si je přeje domácí letka. Patří k nim například „low-vis insignia“, česky tedy něco jako špatně rozeznatelné znaky. Jde o to, aby výrazně barevné výsostné znaky a označení nenarušovaly maskování stroje.

Následně se při vhodné příležitosti stroj převeze do hangáru a sprejem je na něj nastříkána barva. Té bylo v případě Alien Tiger použito 40 kilogramů a práce trvaly kolem 200 hodin. Za „výtvarné studio“ posloužily prostory státního podniku LOM Praha ve Kbelích.

Video se připravuje ...

ABC TV: Dravčí zásahovka na vojenském letišti ochraňuje Gripeny • Zdroj: redakce ABC

LOM: Létáme Opravujeme Modernizujeme

Letecké opravny Malešice neboli LOM Praha je státní podnik, který se podílí na českém obranném leteckém průmyslu. V roce 2015 podnik oslavil neuvěřitelné sté narozeniny. Nyní zaměstnává 750 lidí.

Je opravárenským závodem pro vrtulníky řady Mi v zemích NATO a EU s uzavřeným cyklem oprav. Zabývá se opravami, včetně generálních, vrtulníků, motorů, reduktorů řady Mi, dále leteckých pístových motorů i modernizací systémů vrtulníku, a to jak pro Vzdušné síly Armády ČR, tak pro vojenská letectva z mnoha států světa.

Kabina střelce, napravo si všimněte okuláru periskopu •  Anna Šolcová, Karel Novotný

Výcvik pilotů

Spektrum činností LOMu je ale mnohem širší. K podniku například patří Centrum letového výcviku (CLV) v Pardubicích. Výcvikových center na takovéto úrovni je po světě jenom několik, v Evropě jsou pouze dvě – druhé provozuje Saab ve Švédsku.

CLV se zabývá výcvikem vojenských pilotů. Cvičí nové piloty a těm stávajícím obnovuje certifikáty. Ani v tomto případě se nevěnuje pouze českým pilotům, v Pardubicích se cvičí piloti z velké části světa. Požadavky na výcvik jsou veliké a každým rokem stoupají.

Zásobník klamných cílů – světlic, které po vystřelení stáhnou nepřátelské rakety na sebe •  Anna Šolcová, Karel Novotný

Vrtulníky Mi slouží až půl století

Základem oprav a modernizací podniku LOM jsou ruské vrtulníky Mi sloužící v AČR. Jde především o bitevníky Mi-35 (těch má AČR 14 a doslouží už v roce 2023) a víceúčelové vrtulníky Mi-17, respektive jejich modernizovanou verzi Mi-171š (těch v AČR slouží více než 30 a vyřazovat se budou až v roce 2035).

Takový armádní vrtulník má běžnou životnost 40 až 50 let. Až ruské vrtulníky v AČR doslouží, budou nahrazeny americkými stroji od výrobce Bell. Mi-24 nahradí vrtulník AH-1Z Viper a Mi-171š bude později nahrazen vrtulníkem UH-1Y Venom.

Nové vrtulníky pro českou Armádu: Kde zasáhne Venom a Viper od Bellu

Nové vrtulníky pro českou Armádu: Kde zasáhne Venom a Viper od Bellu

Stejně jako Armáda ČR tak i LOM jako servisní podnik přejde z východní platformy na západní. V nové vrtulníkové platformě H-1 se bude LOM PRAHA podílet na servisu a údržbě strojů Bell a na podpoře simulovaného výcviku na základně v Náměšti nad Oslavou.


Legenda jménem Mi-35

Servis vrtulníku probíhá v hangárech LOM PRAHA •  Anna Šolcová, Karel Novotný

Ruské vrtulníky pod označením Mi-35 byly vyráběny od roku 1972 na území bývalého Sovětského svazu. Poznáte je podle dvou „bublin“ vepředu – zadní je pro pilota, přední pro střelce – a podle krátkých křídel, na které lze zavěsit dodatečné zbraňové systémy nebo palivové nádrže, případně boxy pro distribuci propagandistických letáků.

Délka trupu vrtulníku Mi-35  je 17,51 metru, rozpětí křídel 6,54 metru. Maximální vzletová hmotnost je 11,5 tuny a rychlost 335 kilometrů v hodině. Vrtulníky působily v konfliktech po celém světě, nejvíce během války v Afghánistánu v 80. letech. NATO jim přidělilo kódové označení Hind – laň.

eNGéčko nové generace: Jak se vyrábí český letoun Aero L-39NG

eNGéčko nové generace: Jak se vyrábí český letoun Aero L-39NG

Armádní drony Vector & Scorpion fungují jako transformer

Armádní drony Vector & Scorpion fungují jako transformer

Jetson One: Létající bugina jako od Jetsonových

Jetson One: Létající bugina jako od Jetsonových

 

Články odjinud