eNGéčko nové generace: Jak se vyrábí český letoun Aero L-39NG

eNGéčko nové generace: Jak se vyrábí český letoun Aero L-39NG
Sdílej
 
Aero Vodochody je nejvýznamnějším výrobcem českých letadel a funguje už 102 let. V současnosti sídlí v Odolené Vodě severně od Prahy. Za svou dlouhou historii firma vyrobila celou řadu letadel, která se stala legendárními. Také nový český cvičný letoun Aero L-39NG má své první zákazníky. Podívali jsme se, kde vzniká.

 

Mezi letadly vyrobenými v Aero Vodochody kraluje podzvukový cvičný vojenský letoun Aero L-39 Albatros, který továrnu proslavil doslova po celém světě. Albatros absolvoval svůj první let 4. listopadu 1968, vyráběl se od počátku sedmdesátých let až od první poloviny let devadesátých a dosud slouží v mnoha armádách i v civilním sektoru.

53 let staré letadlo? Není to přece jenom už veterán, který by si zasloužil odpočinek? Jak se to vezme! Vojenské letouny mají obvykle životnost 30 až 40 let. Model se ale zároveň průběžně modernizuje a tím se i prodlužuje jeho životnost.

Nový hypersonický letoun zvládne létat dvakrát rychleji než střela ze samopalu

Nový hypersonický letoun zvládne létat dvakrát rychleji než střela ze samopalu

Letoun Albatross dobyl svět

V případě Albatrosu to bylo tak, že stroji vyráběnými v 70. a 80. letech byly vybaveny všechny armády tehdejší Varšavské smlouvy kromě Polska. Dodnes aktivně slouží například v Rusku nebo na Ukrajině.

V roce 1986 přišla první výraznější modernizace s označením Aero L-39MS Super Albatros. Letoun tehdy zeštíhlel a dostal výkonnější motor. Z primárně cvičného se stal také lehkým bojovým letounem. V 90. letech se prodával do mnoha asijských a afrických zemí a dnes má různé modely Albatrosu ve výzbroji 39 států světa.

Nový český cvičný letoun Aero L-39NG se zrodil v Aero Vodochody •  Aero Vodochody

Aero L-39NG je tady!

Aero L-39 se postupně dostává na hranu své životnosti. Proto výrobce navazuje programem NG – nová generace. Aero L-39NG poprvé vzlétl na konci roku 2018, přičemž vývoj trval od roku 2014.

Přestože se nový letoun svým názvem a značením odkazuje na původní Albatros a na první pohled na něm laik nepozná příliš velký rozdíl, ve skutečnosti se jedná z devadesáti procent o zcela nový stroj.

Trup má trošku jiný tvar, palivová nádrž je integrována do křídel a stroj pohání nový motor. A samozřejmě i elektronika a ovládací prvky odpovídají současným standardům.

Vystřihovánky v časopisu ABC č. 8/2021

Vystřihovánky v časopisu ABC č. 8/2021

Zákazníci jsou zvyklí, že Albatros je velmi odolný, lehce ovladatelný a z dlouhodobého hlediska výjimečně spolehlivý letoun. Všechny tyto klíčové vlastnosti má „eNGéčko“ zdědit.

Mimořádně odolné letadlo

Různých modelů Albatrosu vyrobilo Aero Vodochody téměř 3000 kusů, což je v případě vojenských letadel skvělé číslo. Podvozek je robustní a odolný a dokáže startovat a přistávat i na nezpevněném povrchu.

Vstupní otvory sání motoru jsou umístěné v horní části trupu nad křídlem, takže při přistání nehrozí, že do motoru vlétne kámen nebo drn a letoun poškodí. Další devizou Albatrosu je maximálně snadné ovládání. Piloti si libují, že ovládání je jednoduché a intuitivní. Proto je tak dobrým cvičným strojem pro zaškolování nováčků.

Na návštěvě v Aero Vodochody

Starší Albatrosy v aktivní službě samozřejmě nezůstávají bez modernizace. Při naší návštěvě Aera Vodochody jsme viděli halu, kde se provádí generální opravy a modernizace.

Legenda akrobatického létání Jacques „Speedy“ Bothelin vede akrobatickou skupinu Breitling Jet Team, která létá na L-39. Loni si vyzkoušel si i L-39NG a byl opravdu nadšený •  Aero Vodochody

Lehčí servis se často provádí přímo u zákazníka, zato na generální opravu, která probíhá zhruba po osmi letech nebo podle přání zákazníka, se častěji převážejí do své mateřské továrny nedaleko Prahy.

Ale ani taková generální oprava v odlehlé africké zemi není pro české mechaniky problém, ačkoli to obnáší složitou logistiku. Často se vyměňuje kompletně celá avionika za nejmodernější verzi. Do továrny přivezou vysloužilý stroj zralý do šrotu a po několika měsících odtud odjíždí letoun jako nový na pohled i co do vybavení.

Dlouhý vývoj eNGéčka

Vývoj nového letounu s označením NG a přezdívaného eNGéčko probíhá zcela odděleně. Před spuštěním sériové výroby probíhá vývoj na čtyřech prototypech. Pozemní zkoušky na dvou prototypech se dělají ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu v Praze, kde simulují namáhání konstrukce letounu.

ABC TV Gripeny: Kompozitní ptáci u armády v Čáslavi

ABC TV Gripeny: Kompozitní ptáci u armády v Čáslavi

Například na takzvané únavové zkoušce už proběhla simulace zatěžování letounu odpovídající 15 000 letových hodin, což je trojnásobek životnosti původního Albatrosu. A v plánu je pokračovat se simulací dalších až 10 000 hodin.

Jiný prototyp L-39NG zase sloužil k pozemní zkoušce pevnosti, kdy se letoun namáhal různými silami až do bodu zlomu. Se dvěma prototypy se létají tzv. vývojové lety, z nichž se získává obrovské množství naměřených dat. Továrna má pro tento účel vlastní letiště.

Práce na letadlu L-39NG probíhaly v obrovském tempu. Mezinárodní certifikaci získal letoun za méně než dva roky od jeho prvního letu, což je v letectví velmi krátká doba •  Aero Vodochody

První vlaštovky

Během celého tohoto zkušebního procesu, který trvá několik let, paralelně probíhají procesy schvalovací, aby letoun získal potřebnou certifikaci a prokázal tak, že může operovat v mezinárodním leteckém prostoru.

Tento důležitý certifikát obdrželo „eNGéčko“ na podzim 2020. A na počátku letošního roku už byla také oznámena objednávka na 12 letounů do Vietnamu. Několik kusů chce pořídit i Ministerstvo obrany ČR pro své Centrum leteckého výcviku v Pardubicích.  Albatros tak vstupuje do nové fáze svého života.

český letoun L-39NG má čtyři prototypy – dva letové a dva tzv. statické. Na statických se dělají únavové a pevnostní zkoušky ve zkušební hale, letové prototypy slouží ke stovkám zkoušek přímo za provozu •  Aero Vodochody

Aero L-39NG v datech:

Rozpětí: 9,37 m

Délka: 11,83 m

Výška: 4,87 m
Posádka: dvoučlenná

Hmotnost: prázdný stroj 3200 kg, maximální 5 650 kg

Motor: dvouproudový Williams International FJ44-4M

Maximální rychlost: 780 km/h

Dostup: 10 670 m

Stoupavost: 23 m/s

Dolet: 1900 km, (s přídavnými palivovými nádržemi 2500 km)

Možná výzbroj: čtyři závěsníky pod křídly, jeden pod trupem, může nést kanony, bomby, neřízené rakety, přídavné palivové nádrže nebo průzkumné systémy

Galerie: Podívejte se do hlubin vojenské laboratoře, kde se mrazí stíhačky

Galerie: Podívejte se do hlubin vojenské laboratoře, kde se mrazí stíhačky

Pilotem z obýváku: Flight Simulator překračuje technologické hranice

Pilotem z obýváku: Flight Simulator překračuje technologické hranice

Vládci větru: Letadla opisují od albatrosů

Vládci větru: Letadla opisují od albatrosů

 

Články odjinud