Vojenská technika: Let L410 Turbolet UVP-E

Vojenská technika: Let L410 Turbolet UVP-E
Sdílej
 
L410 je univerzální transportní a dopravní letoun české výroby. Osvědčil se jako nenáročné letadlo do drsných podmínek.


Nenáročné letadlo do drsných podmínek

L410 je univerzální transportní a dopravní letoun české výroby. Vývoj začal v 60. letech 20. století. V roce 1975 se první letouny začaly vyvážet do tehdejšího Sovětského svazu, odkud se postupně dostaly do celého světa. L410 vyniká zejména jednoduchostí a odolností. Může startovat z neupravených ploch a je schopen i provozu za extrémních teplot. Výroba úspěšného českého stroje stále probíhá v podniku Let Kunovice, kde se v současnosti chystá vývoj nového modelu.

 

 

 

 

PŘÍPRAVNÉ PRÁCE

1. Při stavbě je dobré postupovat pomalu a precizně, zejména u motorů a podvozku. U každého dílu je třeba narýhovat hrany, složit ho bez lepení a teprve poté jej zkompletovat a přilepit. Díly lepte v pořadí uvedeném v návodu.

2. Budeme potřebovat bílé lepidlo na papír, ostré nůžky, pravítko a tupý nožík na rýhování hran, ostrý nůž, několik kulatých párátek či špejlí a vodovky na závěrečnou retuš.

 

NÁVOD NA SLEPENÍ

TRUP

1. Stavbu zahájíme vytvarováním hlavní části trupu 1. Nezapomeňte vyříznout otvor ve střeše. Celek zepředu i zezadu uzavřete díly 2 a 3. Dále slepíme blok 4, k němuž později připevníme křídla, a vložíme ho do trupu ve správném směru podle šipek. Připravíme si malé závaží, které vlepíme dovnitř trupu. Trup uzavřeme blokem zadního podvozku 5A. Pozor, můžeme sestavit letoun v letu nebo stojící na letišti. Pro verzi v letu použijte díl podvozku označený 5B.

2. Sestavíme díly přední části letadla 6, 7 a co nejpřesněji je slepíme. Na ně umístíme horní část přídě 8. Vytvarujeme kabinu 9, přilepíme ji volně na příď 8 a připojíme díl 10.

3. Slepíme zadní část letadla 11 a uzavřeme ho dílem 12. Na něj přilepíme díl 13. Slepíme přední, hlavní a zadní části trupu letadla.

 

 

 

 

PODVOZEK

1. Pokud stavíme stojící letoun, vytvarujeme kryty podvozku 14 do oblouku a slepíme je. Pod kryty 14 nalepíme díly 15 a na ně podlepená kola 16.

2. Přední podvozek 17 přilepíme na trup 1. Na podvozek nalepíme podlepené kolo 19. Pokud stavíme model v letu, tak černou šachtu pouze přelepíme krytem 18. U stojícího letounu kryt ponecháme otevřený bokem.

KŘÍDLA

1. Zadní spoiler 20 přilepíme pod zadní část 13. K přesně slepenému zadnímu kormidlu 21 přilepíme výšková kormidla 22. Celek připevníme na trup.

2. Sestavíme hlavní křídla 23. Opatrně je přehneme, abychom vpředu zachovali zakulacený tvar. Na konce křídel přilepíme přídavné nádrže 24. Křídla přilepíme a model necháme důkladně proschnout, nejlépe podložený oporou, aby křídla zůstala v rovině.

 

 

 

 

MOTORY

1. Sestavíme gondoly 25 a na jejich přední části umístíme zvýšení krytu motoru 26.

2. Vrtule motoru 27 přeložíme, slepíme a necháme proschnout pod zátěží. Poté je vystřihneme a můžeme je přilepit buď napevno, nebo nasadit na špejli či párátko. Špičky vrtulí 28 lepíme natupo. Celky umístíme na vyznačená místa pod křídla.

DOPLŇKY

Letoun můžeme doplnit letištním traktorem sestaveným z podvozku 29 a kabiny 30. Model podle vlastního uvážení umístíme na plochu 31.

 

 

Vojenská technika: Stíhací letoun

Vojenská technika: Stíhací letoun

Vystřihovánky v ABC č. 7

Vystřihovánky v ABC č. 7

Vojenská technika: Samohybná houfnice a terénní vůz

Vojenská technika: Samohybná houfnice a terénní vůz