Recenze: Batman a Superman = Spravedlnost

Grant Morrison dostal na hraní jednu z nejslavnějších týmovek s Temným rytířem a Supermanem. Výsledek je prostě super.

Recenze: Komiksoví Avengers se představují

Superhdinský tým JLA známý také jako Americká liga spravedlnosti (na obálce českého překladu se chytře první slovo vypustilo) je parta, která ve světě nakladatelství DC funguje stejně jako Avengers u Marvelů.

Máme tedy co do činění se skupinou superhrdinů, pro které je vstupenkou do týmu skutečnost, že jsou už hvězdou vlastní série. JLA se tedy, alespoň v dechberoucím podání slavného a mírně vyšinutého skotského scenáristy Granta Morrisona, skládají ze Supermana, Batmana, Wonder Woman, Green Lanterna, Flashe, Aquamana a Martial Manhuntera. Že vám některá jména nic neříkají? Po tomhle komiksu se to rozhodně změní!

Hrdinové jedna radost

Morrison zvládl na jedničku nelehký úkol zachovat silné stránky jednotlivých postav tak, aby nezastínil jejich kolegy. Ukázkou mohou být u nás nejznámější členové týmu. Superman je silou ideálu, velkých myšlenek a Batman zase chladným mozkem, který dokazuje, že i prostý člověk může při dostatečném odhodlání, inteligenci a brutalitě nakopat superpadoušské zadnice. Jinými slovy: všichni se doplňují, každý hrdina (a hrdinka) si urve svých pět minut slávy, ale až teprve tým dosahuje vítězství… mnohdy draze zaplaceného.

Padouši k nezaplacení

Takhle velké týmy většinou stojí proti padouchům, kteří by jednotlivé superhrdiny prostě smetli. A Morrison se v tomto ohledu překonal. Nechybí mimozemský superhrdinský tým s nekalým plánem na popravu všech pozemských superhrdinů a následné vyvraždění lidstva. Ani agresivní anděl toužící uspět tam, kde Lucifer selhal, nebo šílený manipulátor, který se rozhodne využít proti Lize spravedlnosti její dobrý zvyk vždy zvítězit. Zápletky jednotlivých příběhů jsou prostě parádní a rozhodně dávají větší smysl než letos také vydaný Morrisonův Batman a syn.

Vychytané detaily

Bitky gigantické a vtípky i hlášky mají doslova smrtící účinek. Jak moc je komiks dobře napsaný si ale uvědomíte nejlíp na drobnostech. Třeba na kratičkém příběhu nové členky týmu, která je ve skutečnosti strojem sestrojeným s jediným cílem: zabít Supermana a spol. Morrison na minimálním prostoru vystavěl příběh, který přechází z bizarní komedie odkazující k slavnému Frankensteinovi až po existenciální drama, které se ve stylu slavného Blade Runnera ptá po hranicích lidskosti.

Nebo je libo něco spojeného ryze se superhrdinskou mytologií? Pak si vychutnáte překvapení zlého anděla, že se najde někdo, kdo odolá jeho moci (protože té přeci odolá jen někdo zcela čistý a nevinný – a nikdo takový přeci na Zemi není! No, nepočítal s jedním synem Kryptonu…).Vše je navíc vyvedeno ve skvělé akční kresbě, kde si plně vychutnáte detaily superhrdinských kostýmů i bizarních prostředí, do kterých se postavy dostanou. Paráda.

V novém filmu s X-Meny nechybí Wolverine!

JLA vs. Avengers

Liga spravedlnosti bude asi srovnávána především s předloni vydanými Avengers, kterým šéfuje Captain America. Pravdou ovšem je, že JLA má blíž spíše k Ultimates - cyničtější a psychopatičtější verzi Avengers. Zápletky jsou kruté, některé momenty naprosto surrealistické (je libo skřety kradoucí Měsíc?) a postavy hrdinů občas sklouznou k velmi temnému vyznění (nikoliv pouze Batman, ale i Superman).

A do toho si občas Morrison dopřeje malou etudu na téma, co by se stalo, kdyby… A tak nahlédneme do světa, kde Wonder Woman bojuje s nacisty bez svých schopností a v pouhém fragmentu strká do kapsy všechny zatím vydané komiksy o Indiana Jonesovi. Nebo starý Batman posílá do boje svého syna, který ovšem proti šílenému, na rakovinu umírajícímu Jokerovi nemůže obstát.

Přesto JLA nikdy nesklouzne k naprosté cyničnosti Ultimatem a nedělá z hrdinů psychopaty ani maniaky. Tenhle komiks ví, že svět potřebuje hrdiny, aby nesli svůj kříž navzdory všem ranám osudu. A i za to k Morissonovu dílu míří velký palec nahoru.

90%

+ Nejlepší týmovka široko daleko s perfektním Batmanem i Supermanem

- Bohužel, jako u jiných týmovek, ne všichni hrdinové jsou u nás dostatečně známí